معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در رویکرد جدید تلاش شده که بودجه‌های این معاونت به طور هماهنگ بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع شود و استان‌های مرزی هم ویژه دیده شده است.

یونس پناهی  در نشست با اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران و فن آوران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بودجه پژوهش از محل یک درصد ماده ۵۹ برای همه مراکز تحقیقاتی است و در گذشته فقط به هفت مرکز داده می‌شد.

وی گفت: سال گذشته از این محل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال به همه دانشگاه‌ها اختصاص یافت و باید طبق برنامه هزینه شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند چند طرح بزرگ تحقیقاتی تعریف کند از محل اعتبارات یک درصد حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت هزینه‌های تحقیقات و سلامت گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که در شرایط تورم خدمات مطلوب به بیماران ارایه شود.

پناهی با بیان اینکه ارتباط دانشجویان با مراکز تحقیقاتی ارزشیابی می‌شود افزود: اگر پایان نامه‌های دانشجویی در این مراکز انجام شود از اعتبارات پژوهشی حمایت خواهد شد اما از تحقیقات تکراری باید پرهیز کرد.

وی بر ضرورت تامین زیرساخت‌های لازم برای تحقیقات و فناوری تاکید کرد و گفت: ۸۰۷ مرکز تحقیقات دانشگاهی، ۴۰ مرکز تحقیقات ستادی، ۴۰ مرکز تحقیقات بخش خصوصی و بیش از ۹۰ مرکز تحقیقات بالینی بیمارستانی داریم که هنوز بخش زیادی از آنها چارت تشکیلاتی ندارند.

۱۰۷ مجله در نمایه‌های بین المللی ارتقا یافتند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از مجوز دادن به مجلات فردمحور گفت: باید به برنامه و طرح اعتبار داد نه صرفا راه اندازی یک مجله لذا نیروی انسانی، مجلات و مراکز را باید متناسب با نیاز کشور، زیرساخت و ارتقای توسعه، ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه حتی در حوزه آموزش متناسب با نیاز، رشته تعریف نشده است افزود: بدهی‌های زیادی از گذشته در بخش تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به جا مانده که باید به شکل مناسب برنامه ریزی شود.

پناهی گفت: در سنوات گذشته برای همه مجلات برای داشته‌ها امتیاز داده می‌شد اما سال گذشته برای ارتقای مجلات اعتبار اختصاص یافت از همین رو ۱۰۷ مجله در نمایه‌های بین المللی ارتقا یافتند.

وی اظهار داشت: از این پس به ارتقای مجلات و مراکز تحقیقات کمک می‌کنیم و مراکزی که هیچ خروجی نداشته را قطعا مدیریت خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نیماد (موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران) متعلق به کل کشور بوده نه جناج سیاسی یا اشخاص خاص لذا امسال اعتبار آن افزایش یافته و هر پژوهشگر و محققی که طرح ارایه دهد به خصوص نقاط دورافتاده تر حمایت خواهد شد.

وی افزود: به هر دانشجویی که در نیماد مقام کسب کند نیز در حد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جایزه تعلق می‌گیرد تا با حمایت‌ها بتوانیم آنها را برای عرصه‌های مدیریتی آماده کنیم.

پناهی با اشاره به اینکه همه داوری‌های جشنواره رازی ا نگاه عدالت محور بوده و سیاست دولت سیزدهم نیز همین است، بر کاربردی بودن پژوهش‌ها تاکید کرد و گفت: اگر این امر محقق نشود در وزارت بهداشت قابل قبول نیست لذا تحقیقات کاربردی مسئله محور و براساس نیاز کشور باشد.

وی افزود: بار بیماری‌های مختلف از قلبی و عروقی تا سرطان و بیماری‌های بازپدید یک نوع مسئله است و هر پژوهشی در این زمینه حمایت می‌شود.

جوانی جمعیت از موضوعات اولویت دار برای پژوهش

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و جوانی جمعیت از موضوعات اولویت دار معاونت تحقیقات و فناوری است که در این زمینه باید تحقیقات گسترده تر شود.

وی ادامه داد: طرح‌های خوبی در حوزه جوانی جمعیت ارایه شده اما سلامت اجتماعی و روان هم مسئله است که باید به آن پرداخته شود.

پناهی با بیان اینکه هوش مصنوعی در کمیته‌ای از نیماد مورد بررسی قرار گرفته است گفت: زیرساخت‌های حوزه تحقیقات و فناوری نیاز به توجه دارد اما تجهیزات باید استفاده شوند نه اینکه در مراکز خاک بخورند از همین رو دستگاه‌ها در قالب برنامه خریداری می‌شود.

وی با تاکید بر پرهیز از اقدامات جزیره‌ای گفت: باید تمامی تجهیزات مشترک در اقدامات جمعی به کار گرفته شود و در زیرساخت‌ها نیز این مسئله مورد توجه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، داشتن نیروی انسانی و اجرای عدالت را برای مرجعیت علمی الزامی دانست و افزود: دانش بنیان هنوز باور نشده لذا تعادل بین تدریس و پژوهش باید برقرار باشد و به سمت ثروت آفرینی دانشگاه حرکت کنیم تا بتوان نیازهای خود را تامین کرد.

وی گفت: دانشگاه اجتماع محور باید در اجتماع نماینده داشته باشند و به دنبال نیازهای جامعه حرکت کنند تا مطالعات کوهورت (هم‌گروهی) در این زمینه انجام شود.

پناهی تاکید کرد: داده‌های مطالعات کوهورت باید در اختیار هر رئیس دانشگاه قرار گیرد تا براساس آن وضعیت مردم منطقه تجزیه و تحلیل شود.

وی گفت: نگاه در حوزه تحقیقات و فناوری باید مثبت باشد و اصلاح شود لذا نیازمند یک نگرش حکومتی است و باید اعتقاد به آن افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در دوران کرونا که روزی حداقل ۷۰۰ کشته داشتیم پژوهشگران ایرانی ۶ واکسن ساختند که حاصل تحقیقات بود.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۹۰ درصد داروها ساخت داخل است گفت: ایران در حوزه پژوهش رتبه اول منطقه و ۱۵ دنیا را دارد که حاصل تحقیقات است.

خراسان جنوبی در حوزه تحقیقات نیازمند توجه ویژه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: با توجه به اینکه عمده اعتبارات صرف نگهداری و ثبات خدمات درمانی استان شده در حوزه تحقیقات نیازمند نگاه ویژه وزارتخانه هستیم.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: ۳۱۳ نفر عضو هیات علمی در این دانشگاه داریم که عمدتا از نسل جوان بوده و در کنار اساتید با تجربه می‌توانند گام‌های موثری در راستای علم و فناوری بردارند.

وی عنوان کرد: ایده‌های خوبی در زمینه تحقیقات وجود دارد اما نیازمند حمایت هستند که باید خراسان جنوبی ویژه دیده شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه تحقیقات و فناوری، ارتقای کیفی بروندادهای پژوهشی و اجرای طرح‌های مختلف تاثیرگذار از جمله اقدامات انجام شده است.

مسعود یوسفی با اشاره به فعالیت پنج مرکز تحقیقاتی در استان افزود: با راه‌اندازی واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان‌های رازی و امام رضا (ع) بیرجند هم موافقت شده است.

وی گفت: تجهیز آزمایشگاه جامع تحقیقات به ارزش ۲۰ میلیارد ریال، تجهیز مرکز مطالعات تجربی و حیوانات آزمایشگاهی به ارزش پنج میلیارد ریال و جذب گرنت از استانداری به مبلغ ۶.۸ میلیارد ریال از اقدامات انجام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر لزوم به‌روز رسانی منابع کتابخانه‌های دانشگاه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کتابخانه‌های دانشکده‌های اقماری در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و نیازمند به‌روز رسانی منابع هستند.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه هزینه شده است.

یوسفی همچنین خواستار تامین بودجه عاملیت و دسترسی به منابع اطلاعاتی برای پژوهشگران دانشگاه شد و افزود: درخواست داریم که اعتبار خرید تجهیزات مربوط به آزمایشگاه عفونی در مرکز مطالعات طب تجربی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی جنین‌شناسی و ناباروری تامین شود.

معاون تحقیقات و فناروری وزارت بهداشت  امروز در سفر به خراسان جنوبی از مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، پایگاه توسعه تحقیقات بالینی و آزمایشگاه ویروس شناسی در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند و مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، مرکز بازتوانی قلب و پایگاه توسعه تحقیقات بالینی در بیمارستان رازی بیرجند بازدید کرد.

مرکز کوهورت، طرح سلامت سالمندان، شرکت‌های دانش بنیان و فناور، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، مرکز مطالعات تجربی و حیوانات آزمایشگاهی، مرکز تحقیقات سوء‌مصرف مواد و مسمومیت‌ها، مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، آزمایشگاه جامع تحقیقات و کمیته تحقیقات دانشجویی از دیگر مراکزی بود که در پردیس دانشگاه با حضور وی بازدید شد.