🔹مراسم بهره برداری از دستگاه اگزایمر لیزر (حذف عینک) در بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
؛ طی این مراسم که در محل مرکز جراحی محدود و سرپایی نور بیرجند برگزار شد، دستگاه اگزایمر لیزر با توانایی رفع عیوب انکساری چشم، نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم به منظور حذف عینک مورد بهره برداری قرار گرفت.
🔹دستگاه اگزایمر لیزر (حذف عینک) TECHNOLAS ( Teno 2 ) NEW 217 با ویژگی trans prk همراه با تحهیزات جانبی از دستگاه های پیشرفته چشم پزشکی می باشد که توسط اساتید پیشکسوت چشم پزشکی استان و با حمایت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و معاونت اقتصادی استانداری با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال تهیه شده است.
🔹این دستگاه برای اولین بار در خراسان جنوبی نصب و راه اندازی شده و تا قبل از این بیماران به استان ‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مراجعه می‌کردند .
🔹مرکز جراحی محدود و سرپایی نور بیرجند با ۱۰ تخت در سال ۱۳۸۵ با اخذ موافقت اصولی تأسیس و در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد.
🔹این مرکز با زیربنای هزار و ۱۵۰ متر مربع در دو طبقه و در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع احداث شده است.
🔹آب مروارید (کاتاراکت)، آب سیاه ( گلوکوم)، ناخنک ، شالازیون، اعمال جراحی پلک، کاشت و تعویض لنز، ترمیم مجاری اشکی، جراحی‌های حذف عینک مثل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم از جمله اعمال جراحی است که در این مرکز انجام می‌ شوند.
🔹این مرکز مجهز به تجهیزات تشخیصی و تصویربرداری شامل دستگاه فیکو جهت اعمال جراحی آب مروارید، کلیه ست‌های جراحی آب مروارید، آب سیاه و ناخنک، دستگاه OCT جهت تصویربرداری شبکیه، دستگاه توپوگرافی orb scan و Tomeyجهت تصویر برداری قرنیه، دستگاه ابرومتری Zy wave و … می باشد.
🔹این مرکز در حال حاضر با ۱۴ نیروی تخصصی و خدماتی و ۴ پزشک متخصص چشم مشغول خدمات دهی به مردم است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور