معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تفاهم‌نامه‌هایی که در سفر معاون اول رئیس جمهوری و همایش روز ملی روستا و عشایر به امضا رسید، تکلیف آنها مشخص است و از اکنون وارد فاز اجرایی می‌شود.

سید کمال الدین میرجعفریان روز پنجشنبه در نشست تبیین تفاهم‌نامه‌های مبادله شده در سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان خراسان جنوبی که پانزدهم مهر امسال همزمان با برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر انجام شد اظهار داشت: همایش ملی روز روستا و عشایر رویداد بسیار بزرگی برای خراسان جنوبی رقم خورد و پوشش رسانه‌ای خوبی داشت.

وی افزود: این همایش اولین بار خارج از تهران و در خراسان جنوبی برگزار شد که حاصل تلاش‌های جدی استاندار و عنایت دولت بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این که همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی به عنوان پایلوت در کشور معرفی شد گفت: روز بعد همایش از استان‌های زیادی تماس گرفتند و خواستار ارایه برنامه‌های هماهنگی این همایش شدند.

وی همچنین از حضور پر شور و نشاط عشایر، روستاییان و صنوف تقدیر کرد و گفت: این حضور باعث شد که توانمندی‌ها و نیازمندی‌های استان به خوبی مطرح شود.

میرجعفریان با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای حوزه روستایی و عشایری در حاشیه همایش اضافه کرد: توانمندی‌های استان در این نمایشگاه به مقامات ارشد کشوری و هیات‌های مردمی معرفی شد که حتی شخصیت‌هایی بعد از همایش اظهار شعف می‌کردند که خراسان جنوبی این حجم پتانسیل را دارد.

وی گفت: بارها گوشزد شده که استان محروم نگوییم چرا که استانی با این استعدادها شایسته عنوان محرومیت نیست اما باید مطالبه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ پروژه آبخیزداری در سفر معاون اول رئیس جمهوری کار شاخصی بود که امید است تا دهه فجر به پایان برسد.

وی گفت: یکی از نیازمندی‌های استان تامین آب کشاورزی است که سازه‌های آبخیزداری در احیای قنوات نیز اثرگذار خواهد بود.

میرجعفریان آغاز عملیات پروژه راه آهن بیرجند – یونسی را از دیگر اقدامات شاخص در حاشیه همایش ملی روز روستا و عشایر عنوان کرد و گفت: در کنار این اقدامات تفاهم‌نامه‌هایی نیز مبادله و تکلیف دستگاه‌ها و نیازمندی‌های استان مشخص شد.

وی محرومیت زدایی از چهار شهرستان مرزی را یکی از ابعاد تفاهم نامه‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برای سه شهرستان زیرکوه، نهبندان و سربیشه تفاهم‌نامه مبادله شد و برای شهرستان درمیان نیز با بنیاد مستضعفان تفاهم‌نامه‌ای جداگانه منعقد خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: در قالب این تفاهم‌نامه‌ها تمامی شاخص‌های چهار شهرستان محروم استان ارتقا پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه تکالیف دستگاه‌های مربوطه طرف تفاهم‌نامه مشخص است گفت: ابتدا باید طرح توسعه شهرستان‌ها در زمینه‌های مختلف زیربنایی، اشتغال و غیره حداکثر تا ۲ ماه آینده به اتمام برسد.

میرجعفریان اظهار داشت: کمیته‌ای برای هر کدام از شهرستان‌ها تشکیل شود که فرمانداران به عنوان رئیس کمیته و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دبیر کمیته خواهد بود و  دفتر امور روستایی و شوراها، دفتر امور اقتصادی استانداری و دستگاه‌هایی که باید همراهی کنند نیز در این کمیته‌ها حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به شروع کار حوزه معاونت اقتصادی و جهاد کشاورزی برای عملیاتی شدن تفاهم‌نامه گلخانه‌ها بیان کرد: در تفاهم‌نامه حوزه آب نیز بزرگ‌ترین دستاورد برای حل مشکل تامین آب شرب روستاها رقم خواهد خورد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی روستاها فاقد آب پایدار هستند که با تانکر آبرسانی می‌شود گفت: ولی این به معنای فاقد شبکه نیست لذا مشکل آب بسیاری از روستاها با راه اندازی ۳۹ مجتمع آبرسانی که بالغ بر ۱۵۱  روستا را از آب پایدار بهره‌مند می‌کند، حل می‌شود.

‌وی گفت: این تفاهم‌نامه حاصل تلاش‌هایی بوده که در نهایت منجر به ارایه یک الگوی مالی شد تا بتوان مشکل مجتمع‌های آبرسانی را با ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار حل کرد که از منابع مختلف این اعتبار تامین خواهد شد.

میرجعفریان اظهار داشت: تکلیف این تفاهم‌نامه باید مشخص شود و شرکت آب و فاضلاب استان از امروز دنبال اجرایی شدن و تامین منابع آن باشد.

وی به تفاهم‌نامه برپایی نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های متولی در این تفاهم‌نامه باید نیازمندی‌های نمایشگاهی استان را احصا کنند و در اختیار دفتر امور روستایی استان قرار دهند تا به حوزه معاونت عمرانی وزارت کشور منعکس شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان کرد: علاوه بر تفاهم‌نامه دیگر که این ستاد برای ایجاد هاب شتر و واردات دام مولد همکاری می‌کند، تفاهم‌نامه دیگری در بخش زیربنایی منعقد شده که شامل هشت بند است و ۳۱ میلیارد تومان علاوه بر ۵۰۰ میلیارد تومان قبلی به استان اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه شامل ساخت ۳۳ مدرسه با ۷۰ کلاس درس است که هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۲ میلیارد تومان سهم استان و هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم سازمان نوسازی مدارس خواهد بود.

میرجعفریان با بیان اینکه سه میلیارد تومان از این تفاهم‌نامه به قنوات اختصاص می‌یابد گفت: برای آبرسانی به روستاها و تکمیل مجتمع‌هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند نیز سهم وزارت نیرو، استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هر کدام سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی افزود: برای تکمیل ۱۴ پروژه بهداشتی و درمانی نیز به سهم استانی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت بهداشت و درمان هر کدام سه میلیارد تومان است که باید تامین شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: برای ایجاد ۶۰ واحد زیرساختی دیجیتالی صدا و سیما نیز یک میلیارد تومان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یک میلیارد تومان سهم استان و یک میلیارد تومان توسط صدا و سیما تامین می‌شود.

وی با اشاره به تعهد ساخت ۷۰۰ واحد مسکن محرومان در قالب تفاهم‌نامه با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اضافه کرد: ۱۱ دستگاه تانکر آبرسانی نیز در قالب این تفاهم‌نامه برای شرکت آب و فاضلاب روستایی تامین می‌شود که سهم ستاد اجرایی، وزارت نیرو و استان هر کدام ۲ میلیارد تومان است.

میرجعفریان گفت: برای  کمک به تجهیز کتابخانه‌ها ۱۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد لذا مدیرانی که در طرف این تفاهم‌نامه‌ها مسئولیت دارند باید هرچه سریعتر به دنبال اقدامات لازم بروند و به مردم نیز اطلاع رسانی کنند.