#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۱ طرح در این استان با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری که از ۱۵ اسفند روز درختکاری شروع می‌شود، افزود: این طرح‌ها ۲۵ روستا و آبادی را پوشش می‌دهد و چهار هزار و ۱۰۰ خانوار از مزایای آنها برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین اجرای این طرح‌ها برای هفت هزار و ۳۲۲ نفر روز اشتغال موقت ایجاد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات شاخص این اداره‌ کل در سال جاری گفت: در مجموع امسال بیش از ۳۰۷ میلیارد تومان اعتبار به این اداره کل اختصاص یافته و تاکنون ۷۴ پروژه در حوزه منابع طبیعی استان با اعتباری بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان و برخورداری جمعیت ۶۷ هزار و ۵۰۰  خانواری به بهره‌برداری رسیده است.

وی درباره اجرای عملیات کاداستر (حدنگاری) اراضی ملی گفت: تاکنون ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان حدنگاری شده و ۱۵ اسفند جشن سراسری کاداستر برگزار خواهد شد.

نصرآبادی اضافه کرد: هشت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت مراتع خراسان جنوبی که بیش از ۷۰ درصد آن مراتع با درجه ضعیف به سمت متوسط است و دام مازاد به مراتع استان آسیب می‌رساند.

وی گفت: امسال با بارش‌های خوب وضعیت عرصه‌های منابع طبیعی بهتر خواهد بود اما مردم باید در این شرایط خشکسالی، زمان و مکان چرای دام را مراعات کنند چراکه در صورت آسیب مراتع ابتدا دامداران متضرر خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به آغاز فصل برداشت کما از مراتع این استان اشاره کرد و افزود: خانوارها فقط به اندازه مصرف خود سه تا پنج کیلوگرم مجاز به برداشت کما هستند و باید توجه کرد که برداشت غیراصولی این گیاه ارزشمند سبب انقراض آن می‌شود.

وی گفت: در زمینه مقابله با افرادی که برداشت غیرمجاز کما دارند، با محدودیت نیروی حفاظتی مواجه هستیم به‌گونه‌ای که در سطح کشور حفاظت هر ۱۰۰ هزار هکتار برعهده یک مامور و در خراسان جنوبی حفاظت از ۴۲۰ هزار هکتار برعهده یک مامور حفاظتی است و درخواست ما از روستاییان و عشایر این است که در این زمینه ما را همراهی کنند.

نصرآبادی ادامه داد: ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع استان رویشگاه گیاهان دارویی است که برای ۱۰۰ هزار هکتار آن طرح ذخیرگاه گونه‌های فرعی مرتعی و گیاهان دارویی شامل آنغوزه و آویشن که ارزش اقتصادی و تولیدی ویژه دارد، انجام شده است.

وی گفت: از این رویشگاه‌ها سالانه بیش از ۵۰ تن آنغوزه برداشت می‌شود که هزار خانوار بهره‌بردار سالانه بین ۶۰ تا ۹۰ میلیارد تومان از این محل درآمد دارند و سال گذشته به دلیل خشکسالی در استان برداشت آنغوزه ممنوع شد و امیدواریم در سال جاری بهره‌برداری صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درخصوص قاچاق چوب گفت: در خراسان جنوبی این پدیده به اندازه سایر استان‌ها نیست و ۹۹ درصد چوب حمل شده مربوط به باغات کشاورزان است.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی در خراسان جنوبی توزیع ۴۳۰ هزار اصله نهال آغاز شده است افزود: «ایران سرسبز، ایران قوی؛ همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» شعار امسال هفته منابع طبیعی در کشور است.