مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: با توجه به نوسانات شدید قیمت زعفران در بازار، سازمان تعاون روستایی استان برای خرید توافقی این محصول از کشاورز با قیمت منطقی آمادگی دارد.

وحید ضیائیان احمدی افزود: امسال در کشور به‌ویژه استان خراسان رضوی زعفران با قیمت روز و دقیقه‌ای تعیین می‌شود اما با خرید توافقی محصول با قیمت منطقی و بالاتر از قیمت تعیین شده مهرماه، آمادگی داریم محصول کشاورز را خریداری کنیم.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به طرح خرید حمایتی زعفران گفت: پنج مرکز خرید حمایتی زعفران در استان به‌ منظور مدیریت بازار این محصول راه‌اندازی شده و آماده تحویل زعفران کشاورزان است.

وی یادآور شد: این مراکز در پنج شهرستان بیرجند، قاینات، بشرویه، فردوس و سرایان راه‌اندازی شده و همه روزه از ساعت هشت تا ۱۶ آماده دریافت زعفران هستند.

ضیائیان احمدی بیان کرد: مهرماه امسال در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی، ایجاد بسته حمایتی برای تعیین قیمت زعفران به تصویب رسید اما قیمت زعفران در آن زمان بسیار پایین بود.

وی گفت: برای مدیریت بازار زعفران قرار بود این محصول توسط صندوق حمایت خریداری شود اما اعتبار لازم برای این صندوق تامین نشد از طرفی بازار روند صعودی خود را طی کرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت‌های بازار از قیمتی که چند ماه قبل تعیین شده بود بالاتر است ولی طبق قانون باید مراکز خرید حمایتی را باز نگه داریم که اگر قیمت نزول کرد محصول را تحویل بگیریم.

ضیائیان احمدی افزود: اگر قیمت از آنچه تعیین شده سقوط کرد بلافاصله خرید حمایتی انجام می‌دهیم در غیراینصورت تا زمانیکه قیمت بازار به‌نفع کشاورز باشد نیازی به دخالت ما نیست.

وی ادامه داد: حتی در مراکز خرید حمایتی زعفران قیمت را تعیین و اعلام نکرده‌ایم تا بار منفی در بازار نداشته باشد البته امسال زعفران کمتر و قیمت بالاتر است.

وی گفت: مراکز خرید حمایتی زعفران در استان مجهز و آماده بکار هستند تا در صورت نیاز محصول کشاورزان را تحویل و خریداری کنند.

ضیائیان احمدی افزود: به‌ محض تحویل زعفران از کشاورزان، پنج تا ۱۰ گرم محصول پس از نمونه‌برداری در حضور کشاورز پلمب و نمونه برای تعیین درجه و نوع زعفران و میزان مرغوبیت آن به آزمایشگاه‌های طرف قرارداد ارسال می‌شود.

وی گفت: پس از دریافت نتیجه نمونه ارسالی و تعیین نوع زعفران قیمت خرید به کشاورز اعلام می‌شود و در صورت موافقت خرید نهایی صورت می‌گیرد و بهای زعفران در کوتاهترین مدت کامل به حساب کشاورز واریز می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال زعفران دسته هم از کشاورزان خریداری می‌شود اظهار داشت: تا این لحظه مشخص شده امسال مشتری زیاد اما فروشنده کم است.

وی افزود: سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ کیلوگرم زعفران خشک به صورت حمایتی از کشاورزان استان خریداری شد.

این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.