#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: اسفند ۹۸ با اجرای بخشنامه مرخصی ایام رجب، نوروز و مبعث رسول اکرم (ص) و از طرفی شیوع بیماری کرونا ۲ هزار و ۲۰۰ زندانی استان تا ۱۰ اردیبهشت ماه جاری به مرخصی اعزام شدند که این مهلت تا پایان ماه رمضان تمدید شد.

علی هاشمی  افزود: با پایان ماه مبارک رمضان زندانیانی که به مرخصی اعزام شده بودند به صورت کنترل شده و به مرور زمان وارد زندان خواهند شد چون از استان‌های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه کنترل زندانیان ورودی با حساسیت بیشتر تشدید می‌شود اظهار داشت: تاکنون اقدامات لازم برای مراقبت از زندانیان در مقابل کرونا انجام شده است و تا ابتدای اردیبهشت موردی از بیماری در زندان‌ها مشاهده نشده است.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر بررسی و کنترل لازم از زندانیان ورودی انجام نشود، شرایط برای زندانیان خطرساز خواهد شد.

وی گفت: خراسان جنوبی با توجه به منطقه‌ای که در آن قرار گرفته است یکی از استان‌های برتر کشور (پنجمین استان) در کشف و ضبط مواد مخدر است.

هاشمی با بیان اینکه ۳۰ درصد زندانیان استان غیربومی هستند اظهار داشت: تا زمانی که زندانیان غیربومی حکم نگیرند قادر به انتقال آنها به استان خودشان نیستیم اما سعی می‌کنیم شرایط انتقال آنها را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد زندانیان استان دارای جرایم مواد مخدر هستند ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت کشفیات مواد مخدر در استان افزایش یافته است لذا افرادی که با حکم قضایی وارد زندان می‌شوند به عنوان مشکوک به کرونا به آنها نگاه می‌کنیم لذا ابتدا به مدت ۱۴ تا ۲۱ روز قرنطینه می‌شوند و از آنها تست کرونا گرفته می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: قاچاقچیان مواد مخدر از آنجا ‌که دارای جرایم سنگین هستند بایستی در زندان‌ها نگهداری شوند لذا تمامی اقدامات مورد نیاز برای کشف احتمالی بیماری آنها انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ورودی‌های جدید زندان از استان‌های مختلف هستند لذا امکان اینکه کرونا داشته باشند نیز وجود دارد لذا با جدیت و حساسیت بیشتر نسبت به این افراد اقدام می‌کنیم.

هاشمی گفت: از نظر فضای فیزیکی جزو استان‌های اول کشور هستیم و به ازای هر زندانی ۱۷ مترمربع فضا داریم.

وی با بیان اینکه تمامی زندان‌های استان خارج از شهرها واقع شده است افزود: اسفند پارسال زندان طبس که در شهر واقع شده بود در فضایی به مساحت سه هزار و ۷۰۰ مترمربع در خارج از شهر منتقل شد.

هاشمی با اشاره به اقدامات مقابله‌ای کرونا در زندان‌های استان اظهار داشت: فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی اجتماع‌ محور در زندان از جمله نماز جماعت، کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی تا اطلاع ثانوی در زندان‌های استان لغو شده است.

وی با بیان اینکه فراتر از پروتکل‌های بهداشتی در زندان‌ها رعایت می‌شود تاکید کرد: ماسک رایگان نیز در اختیار تمامی زندانیان استان قرار می‌گیرد.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: همچنین مواد ضدعفونی ‌کننده، دستکش، تب‌سنج، شیلد و عینک محافظ برای زندان‌های استان فراهم شده است.