مدیران دستگاه‌های اجرایی برای سال ۱۴۰۰ براساس اسناد بالادستی و برنامه‌های کشور و با توجه به نیاز استان برنامه عملیاتی داشته باشند و برنامه‌ها را در اختیار استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دهند تا در مسیر آن حرکت کنیم.

«حمید ملانوری» روز چهارشنبه در آخرین نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۹ افزود: ما در اول فروردین سال ۱۴۰۰ باید بدانیم کجا هستیم و تا پایان سال به کجا باید برسیم بنابراین اگر اقدامات ما قاعده‌مند و با برنامه‌ریزی نباشد راه به جایی نمی‌برد.

وی بر لزوم شناخت و داشتن اطلاعات صحیح و کافی از حوزه کاری توسط مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: هنوز برخی همکاران نسبت به پیرامون محیط کاری خود اطلاعات دقیقی ندارند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مدیران، کارکنان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی باید اطلاعات حوزه کاری خود را به روز کنند و تعیین هدف در برنامه‌ریزی‌ها بسیار مهم است.

وی گفت: بدو ورود به استان شعار “تدبیر، تلاش و توسعه” را مطرح کردیم اما محقق شدن توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار در استان با شعار و سخنرانی محقق نمی‌شود بلکه زمانی تحقق می‌یابد که اطلاعات دقیق و برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم و برای رسیدن به اهداف‌مان تلاش کنیم.

ملانوری عنوان کرد: مسیر ما مسیر تدبیر، تلاش و رسید به هدف متعالی توسعه استان است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، برخی دستگاه‌های اجرایی شعار استان را در سربرگ‌ها آورده‌اند که تعدادشان اندک است اما درخواست داریم سایر دستگاه‌های اجرایی این شعار را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در این مسیر را مهم دانست و تصریح کرد: بدون هماهنگی، تعامل و هم‌افزایی به جایی نمی‌رسیم همچنین جزیره‌ای عمل کردن آفت بزرگ مدیریت است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: آنچه در اختیار من و شما قرار دارد متعلق به جامعه، کشور و نظام است لذا باید از این امکانات در راستای رفع مشکلات مردم استفاده شود و برخی دستگاه‌های اجرایی هماهنگی و تعامل بسیار خوبی دارند که شاهد افزایش بهره وری و بازخورد آن هستیم اما برخی تنها روی دستگاه خود تعصب دارند.

انتخابات آبروی نظام است

وی به اننخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: با تمهیداتی که اندیشیده شده جای نگرانی وجود ندارد و نباید به دلیل ترس از کرونا نسبت به یکی از مهمترین شعارهای انقلاب و مسئولیت‌های خود بی‌تفاوت باشیم زیرا انتخابات موضوعی بسیار مهم و اساسی است.

ملانوری گفت: انتخابات موضوعی حیثیتی و آبروی نظام است که در برگزاری آن همه دستگاه‌های اجرایی، نهادها و سازمان‌ها براساس قانون مکلف به همکاری با ستاد انتخابات هستند.

وی بیان کرد: براساس آنچه به عنوان کارگزار و خدمتگزار نظام و مردم و حقوق بگیر بیت‌المال به آن معتقد هستیم وظیفه داریم پیشقدم انتخابات شویم به ویژه این دوره که انتخابات با شرایط کرونایی و با سبک جدید برگزار خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در جریان انتخابات انتقال قدرت از یک دولت به دولت دیگر یا از یک شورا به شورای دیگر را داریم، دوم اینکه تعیین سرنوشت مردم و جامعه برای دوره چهار ساله در مواجهه با مسایل و مشکلات، نیازهای درونی کشور، مواجهه با تهدیدها و تحریم‌های خارج از کشور است و از موضوع به این مهمی نمی‌شود به راحتی گذشت.

وی تصریح کرد: هر رای مردم عین یک موشک یا سیلی محکم به دهان کسانی است که دنبال براندازی نظام هستند جدا از اینکه آن رای تعیین کننده سرنوشت فرد، خانواده یا کشور ما است.

ملانوری گفت: امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت چهار مولفه مهم و اساسی انتخابات است که باید بر مدار قانون و رعایت اصل بی‌طرفی برگزار شود اما در جریان رقابت و مشارکت همه دخیل هستند.

وی یادآور شد: برنامه‌های برگزاری انتخابات زمان‌بندی شده است و از زمان هر برنامه که گذشت اتفاقات جبران ناپذیری رخ می‌دهد لذا فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند و مدیران، کارکنان و مردم نباید به سادگی از این موضوع بگذرند.

داوطلبان انتخابات شوراهای شهر به حد قابل قبول رسید 

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از جمله استان‌های در صحنه، پای کار، مدافع نظام و انقلاب، ولایت مدار و انقلابی است گفت: آمار ثبت‌نام داوطلبان شوراهای شهر، به حد قابل قبول رسیده و جریان رقابتی شکل می‌گیرد اما ورود متخصصان مورد توقع بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: آثار جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن در این شرایط مشخص می‌شود، در این جنگ زمانی که احساس بی‌انگیزگی یا بی‌اعتمادی به انقلاب و نظام شود، زخمی هستید که هدف دشمن نیز همین است.

وی بیان کرد: با ثبت‌نام داوطلبان شوراهای اسلامی شهر در استان بخشی از سرنوشت انتخابات مشخص شد و بخش‌های دیگر در جریان تعیین صلاحیت، تبلیغات، انتخابات و نتیجه آرا است.

ملانوری با اشاره به ثبت‌نام ۵۸۴ نفر داوطلب انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان خراسان جنوبی تصریح کرد: ثبت‌نام داوطلبان شورای اسلامی روستاها نیز از ۱۶ فروردین سال آینده آغاز می‎‌شود که همه باید برای ایجاد انگیزه در مردم و مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی تلاش کرده و برنامه داشته باشند.

وی عنوان کرد: اگر دشمن با هزینه‌های سنگینی تلاش می‌کند مردم را از حضور در انتخابات و این جریان سیاسی بزرگ بی‌انگیزه کند ما هم باید برای حضور پرشور مردم هزینه کنیم.

وی گفت: مدیران باید بر مدار اصل بی‌طرفی در انتخابات حضور داشته و تریبون ایجاد کرده و رسانه شوند تا نخبگان برای حضور و مردم برای شرکت در انتخابات انگیزه بیشتری پیدا کنند.

ملانوری با اشاره به اعیاد شعبانیه و تعطیلات پیش رو ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در این ایام برای توفیق عبادات و بندگی خدا، خدمت به خلق را در دستور کار قرار داده و تلاش کنند مشکلی از مردم را حل کنند و رضایتمندی خلق خدا را در پی داشته باشند.

وی با بیان اینکه جامعه نیاز دارد بر مدار اخلاق پیش برود اظهار داشت: نیاز است مدیران دستگاه‌های اجرایی اخلاق مداری، ایثار، گذشت، مدیریت جهادی و دفاع از حریم، ناموس، شرف، آزادی و آب و خاک را اساس تفکر مدیریتی خود قرار دهند.

وی با اشاره به چهارشنبه آخر سال گفت: شب گذشته شاهد خسارت‌های فوتی و جرحی در کشور بودیم اما وضعیت استان با توجه به همکاری مردم که شایسته قدردانی است، خوب بود.

مدیران برای تعطیلات برنامه‌ریزی داشته باشند

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تعطیلات پیش رو و نوروز بیان کرد: برای مناسبت‌های پنجشنبه آخر سال، اعیاد نیمه شعبان، تعطیلات نوروز و روز برات که در استان برگزار می‌شود تاکید داریم هم مردم رعایت کنند و هم دستگاه‌های اجرایی وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

وی گفت: در این مدت دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی، بهداشت و درمان و زیرمجموعه حوادث و مدیریت بحران باید حضور جدی داشته باشند تا فضای استان مدیریت شود.

مصوبات جلسات و سفرهای شهرستانی از دیگر موضوعاتی بود که استاندار در آخرین نشست شورای اداری استان در سال جاری به آن اشاره کرد و گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی برای به نتیجه رساندن مصوبات وقت بگذارند و موضوعات را پیگیری کنند.

ملانوری افزود: ستاد توسعه خاوران به عنوان یکی از محورهایی که در فرایند توسعه استان تسهیلگری، تسریع و همگرایی ایجاد می‌کند مورد نظر ویژه دستگاه‌های اجرایی باشد و تقاضا داریم این برنامه جدی گرفته شود.

وی از ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید گزارش عملکرد خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند همچنین خلق منابع و جذب اعتبارات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با طرح مولدسازی و فروش اموال مازاد دولتی دستگاه‌های اجرایی گفت: دستگاه‌ها باید قبل از هر اقدام بر پایه کارشناسی، نیاز دستگاه و استان را آینده‌نگری کرده و بسنجند سپس اعلام مازاد ملک کنند چراکه بعد از اعلام مازاد، ملک مربوطه قابل برگشت نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مولدسازی به صورت واقعی انجام شود افزود: دستگاه‌های اجرایی مکلف به مولدسازی هستند و همکاری نکردن نشانه کوتاهی دستگاه در اجرای این قانون بوده و در آینده برای مدیر مجموعه مشکل‌ساز خواهد شد.

ملانوری همچنین با اشاره به طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ساماندهی آموزش عالی و موضوع الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند گفت: این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت هرچند وزارت علوم معتقد است این اقدام به نفع استان است اما از باب اینکه اجرای این موضوع با مدیریت استان هماهنگ نشده بود مخالف این اقدام در زمان حاضر هستیم.

وی افزود: در پایان سال که در آستانه انتخابات قرار داریم و شیوع کرونا نیز دغدغه‌هایی را ایجاد کرده است الحاق دانشگاه‌ها و طرحی که مدیریت استان حتی دانشگاهیان از آن مطلع نبودند، اصلا به صلاح نیست.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: انتظار نداریم طرحی برای دانشگاه در استان اجرا شود که خود دانشگاهیان جلوی استانداری تجمع کنند و اگر این موضوع به نفع دانشگاه است ابتدا باید دانشگاهیان توجیه شوند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهند کاری در استان انجام دهند باید حتما با مدیریت استان هماهنگ شود و هیچ دستگاهی حق ندارد بدون هماهنگی مدیریت استان موضوعی را در استان اجرا کند، هر طرحی که به نفع استان باشد به شرط هماهنگی با مدیریت حمایت خواهیم کرد اما با توجه به شرایط کنونی مخالف خود را اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: از مسوولان دانشگاه‌های استان درخواست داریم حتما به جد موضوع را از وزارت علوم پیگیری کنند چراکه در شرایط کنونی با اجرای این طرح مخالف هستیم.