معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: تعداد مراجعان مربوط به تروما در زمینه تصادفات جاده ای و فوت شدگان نوروز امسال نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشت که بیشتر حوادث در غرب استان گزارش شده است.

جلال احمدی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی در مجموع ۵۰ هزار و ۷۴۴ نفر به اورژانس های استان خراسان جنوبی مراجعه کردند و از خدمات برخوردار شدند و از مجموع افراد مراجعه کننده، ۴۳ هزار و ۲۷۰ نفر به صورت سرپایی درمان و هفت هزار و ۴۷۴ نفر بستری شدند.
وی گفت: از این تعداد ۴۶۲ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند این در حالی است که فقط ۶۵ تخت آی سی یو فعال در استان وجود دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: علاوه بر این در تعطیلات نوروزی ۶۳۷ عمل جراحی اورژانسی و ۸۸۹ عمل جراحی غیر اورژانسی در بیمارستان های استان انجام شد.
وی گفت: بخش زیادی از بیماران مراجعه کننده به اورژانس ها مربوط به تروما (آسیب ناشی از حوادث) بود که در این زمینه از ۲ هزار و ۴۲۲ نفر مراجعه کننده، یکهزار و ۷۰ نفر مربوط به تصادفات جاده ای بود.
وی گفت: با توجه به شرایطی که گفته شد اما در این مدت هیچکدام از بیمارستان ها به بحران بر نخورد یا با کمبود فضا و تجهیزات مواجه نشد لذا مشکلی در ارایه خدمت به بیماران وجود نداشت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی ۱۱ مورد شکایت مربوط به نحوه نوبت دهی کلینیک های تخصصی در سامانه ۱۳۹۰ ثبت شده است.
وی بیان کرد: خرید دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها پیش تر انجام شده بود لذا با توجه به مراجعه زیاد مردم مشکلی در این زمینه در استان وجود نداشت.
احمدی گفت: برنامه ریزی برای مدیریت بیمارستان نیز قبل از اجرای طرح انجام شد تا در تعطیلات نوروزی هیچکدام از بیمارستان ها با مشکل مواجه نشوند.
وی اضافه کرد: در ستاد مدیریت بحران دانشگاه نیز تمامی مسئولان دانشگاه در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی حضور فعال داشتند و در این مدت بازدیدهایی از بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی، آزمایشگاه ها، مراکز ارایه خدمات درمانی و سایر انجام شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین پنجم فروردین ماه به دنبال اخطاریه هواشناسی در خصوص احتمال سیلاب و روان آب، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آماده باش کامل قرار گرفت.
سرپرست مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی در مجموع ۶ هزار و ۸۳۷ ماموریت توسط اورژانس انجام شد که یکهزار و ۷۰ مورد مربوط به تصادفات بوده است.
سید محمدرضا حسینی با بیان اینکه ماموریت های اورژانس امسال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافت افزود: همچنین تعداد متوفیان در تصادفات جاده ای امسال بیش از ۵۰ درصد بیشتر شد.
وی بیان کرد: ۲ عامل واژگونی و آشنا نبودن مسافران غیربومی از استان بیشترین عامل تصادفات از نظر ما در این مدت بوده است.
سرپرست مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی ۲۰ سورتی پرواز با انتقال ۳۰ بیمار در دو پایگاه هوایی بیرجند و طبس نیز انجام شد.
وی یادآور شد: در این مدت پنج ایستگاه سلامت در شهرستان های بشرویه، سرایان، فردوس، قاینات و نهبندان با هدف چکاپ قند خون و فشار خون و راهنمایی مسافران نوروزی مستقر بود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله