رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: با پیگیری هایی که سال ۹۷ انجام شد، روز گذشته مجوز پذیرش دستیار تخصصی در رشته قلب و عروق اخذ شد و از مهرماه دستیاران این رشته در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به تحصیل می پردازند.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: سال گذشته مجوز دستیاری تخصصی رشته های مغز و اعصاب (نورولوژی) و جراحی مغز و اعصاب (نوروسرجری) اخذ شد و رزیدنت ها از مهرماه شروع به تحصیل کردند.
وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۹۷ اظهار داشت: با وجود محدودیت ها و مشکلات مالی که دانشگاه را متاثر از خود کرد و تغییر وزیر بهداشت در مجموع این دانشگاه دستاوردهای خوبی داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: یکی از استراتژی های مهم دانشگاه در سال اخیر توسعه و گسترش آموزش عالی به ویژه رشته های تحصیلات تکمیلی و دستیاری بود که توفیقات خوبی هم حاصل شد.
وی گفت: در حوزه اجتماعی یکی از ظرفیت های مهم استفاده از توان خیران است که سال قبل بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی و تجهیزاتی در ۳۵ پروژه مشارکت داشتند.
دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: تشکیل ۳۷ کانون سلامت محله در استان، برگزاری مجمع سلامت در تمامی شهرستان ها، احداث ساختمان جدید مرکز خدمات جامع سلامت پروفسور بلالی مود از جمله اقداماتی است که با مشارکت خیرین سال قبل انجام شد.
وی عنوان کرد: در حوزه بهداشت سال گذشته اقداماتی از جمله غربالگری سرطان ها و پایش مردم در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه سرطان دستگاه گوارش شاخص غربالگری از ۱۷ درصد و ۱۸ هزار نفر به ۲۹ درصد و ۳۱ هزار نفر رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: شاخص غربالگری سرطان پستان نیز از ۱۴ درصد (سه هزار و ۵۰۰ نفر) به ۳۵ درصد (۹ هزار نفر) و شاخص سرطان دهانه رحم از ۱۹.۷ درصد (۲۸ هزار نفر) به ۳۹.۷ درصد (۵۶ هزار نفر) افزایش یافت.
وی به اجرای طرح خطرسنجی بیماری های غیرواگیر در استان اشاره کرد و گفت: شاخص خطرسنجی از ۱۲ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافت.
دهقانی فیروزآبادی افزود: با توجه به برنامه کشوری ثبت اطلاعات سلامت مردم در سامانه یکپارچه سیب ۶۳۴ هزار نفر از جمعیت استان معادل ۷۹.۷ درصد سال گذشته حداقل یک بار مراقبت سطح اول سلامت را دریافت کردند.
وی یادآور شد: در زمینه سلامت دهان و دندان، وارنیش فلوراید تراپی برای ۸۰ هزار نفر از دانش آموزان هدف معادل ( ۸۵ درصد ) انجام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حمایت از جامعه هدف در خصوص تغذیه سالم و کمک های تغذیه ای سال گذشته با مشارکت بهزیستی چهار هزار و ۱۰۸ کودک در روستاها و پنج هزار و ۱۳۵ نفر از کودکان زیر ۶ سال کمیته امداد و سه هزار و ۶۵۰ مادر باردار با کمک بنیاد علوی مورد حمایت تغذیه ای قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: پارسال ۱۱۷ مورد پاتوق معتادان مواد مخدر با محوریت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در بیرجند شناسایی شد که سایر اقدامات بهداشتی و سایر توسط دستگاه های مربوط انجام می شود.
دهقانی گفت: انجام ۹ هزار مورد تست بیماری ایذر بر روی معتادان، بیماریابی بیماری های شایع و شناسایی یکهزار و ۵۰۴ دیابتی و سه هزار و ۲۷۶ بیمار مبتلا به فشارخون در جمعیت شهری و روستایی استان از دیگر اقدامات است.
وی بیان کرد: در حوزه تحقیقاتی تاکنون چهار شرکت دانش بنیان رسمی در دانشگاه ثبت شده که اقداماتی از جمله طراحی کیت تعیین جنسیت جنین با استفاده از یک قطره خون، تولید فرآورده های حاصل از زعفران، حساسیت های جلدی، پوستی و مواد آلرژی زا و یک کیت آزمایشگاهی در حوزه پژوهشی برای نخستین بار انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: اتمام ساخت هفت مرکز خدمات جامع سلامت، تعیین پیمانکار برای اجرای ۱۵ پروژه عمرانی با زیربنای ۲۰ هزار متر مربع، راه اندازی اورژانس شبانه روزی دندانپزشکی، ساختمان مرکزی دانشگاه، مرکز خدمات جامع سلامت قاین، تکمیل و تجهیز مرکز درمان ناباروری، احداث کلینیک بیمارستان شهدای قاین، مرکز همراهان بیماران، مرکز غربالگری سرطان، اورژانس بیمارستان قاین و فردوس از دیگر اقدامات سال گذشته است.
وی به پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف اشاره کرد و گفت: عملیات ساخت و ساز این بیمارستان مدتی است به علت کمبود اعتبار تعطیل شده که با پیگیری نماینده شهرستان مقداری اعتبار جذب و پیمانکار برای ادامه روند کار تعیین شده است.
دهقانی با بیان اینکه بیمارستان خوسف از ردیف اعتبار ملی برخوردار است افزود: در حال حاضر اتمام این پروژه ۱۴ میلیارد اعتبار نیاز دارد که پنج میلیارد تومان آن توسط نماینده شهرستان و از محل اختیارات نمایندگان تامین شده است.
وی از عقد تفاهم نامه برای ساخت بیمارستان دوم شهرستان طبس خبر داد و گفت: با مشارکت شرکت ایمیدرو این بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی احداث می شود و در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: برای ساخت بیمارستان دوم قاین نیز که ردیف ملی دارد با پیگیری های نماینده شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی ۹ میلیارد اعتبار در نظر گرفته شد و مجوز این بیمارستان ۹۶ تختخوابی است که برای افزایش آن به ۱۲۰ تختخوابی پیگیری های لازم در حال انجام است.
وی بیان کرد: برای ساخت اورژانس بیمارستان نهبندان که پروژه در مرحله فونداسیون باقی مانده بود پیگیری ها انجام و موافقت شد اورژانس و بخش آی سی یو به مساحت ۸۰۰ متر مربع تکمیل و به بیمارستان الحاق شود که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
دهقانی عنوان کرد: زیرکوه تنها شهرستانی است که بیمارستان ملکی یا در حال ساخت ندارد و برای ساخت بیمارستان جدید باید همکاری های لازم توسط استانداری، نماینده شهرستان و دانشگاه انجام شود چون در ساختمان استیجاری نمی توان زیاد هزینه کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت ۸۱ پروژه عمرانی در حال ساخت است اظهار داشت: با توجه به کمبود امکانات و محدودیت های مالی توسعه فضاهای فیزیکی دانشگاه متوقف نشده و با قوت ادامه دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یکی از مشکلات مرکز ناباروری استان نبود فلوشیپ تخصصی نازایی است که وزیر سابق بهداشت مجوز داد اعضای هیات علمی دانشگاه بتوانند در آزمون تخصصی از سهمیه استفاده کنند، آزمون اردیبهشت ماه برگزار می شود و پذیرفته شدگان بعد از قبولی ادامه تحصیل داده و مشغول به کار خواهند شد.
وی در ارتباط با عدم تامین دستگاه سی تی اسکن و ام آر ای به شهرستان فردوس تصریح کرد: در حال حاضر بیمارستان فردوس دستگاه سی تی اسکن دارد و برای تامین دستگاه جدید، وزارت بهداشت قول مساعدت داده بود که طرف قرارداد (شرکت تبسم) بدقولی کرد و این امر محقق نشد.
دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: برای شهرستان های قاینات، طبس و فردوس دستگاه جدید سی تی اسکن و ام آر ای تقاضا کرده بودیم که دستگاه بیمارستان قاین تامین شد و برای مابقی شرکت مربوطه نتوانست به تعهدات خود عمل کند و بعید می دانیم این قرارداد به سرانجام برسد.
وی گفت: وزارت بهداشت در نظر دارد از طریق هیات امنای صرفه جویی ارزی تجهیزات مورد نیاز دانشگاه ها از جمله تجهیزات هایتکت را تامین کند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله