استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران دستگاه‌ها باید در تحقق برنامه‌ها همراهی کنند و حضور مدیران در استان لمس شود.

 حمید ملانوری شامگاه یکشنبه در نشست هم‌اندیشی جمعی از دانشگاهیان استان که همزمان با ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: مدیری که در جلسات خوب حرف می‌زند اما کارایی ندارد، به درد استان نمی‌خورد.

وی گفت: فعالیت مدیران با تغییراتی که ایجاد می‌کنند، حس می‌شود؛ یعنی اگر ببینیم شهر عوض شده، خیابان‌ها روشن‌تر شده، مردم راضی هستند و سایر موارد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که مدیر مربوطه کارش را درست انجام داده است.

همه افراد جامعه برای تحقق توسعه مسئولیت دارند

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر قرار است توسعه اتفاق بیفتد، تک تک افراد جامعه مکلفند وظایف و مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهند.

وی گفت: اگر قرار است دو سال بعد در حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن و سایر حوزه‌ها شاهد تحولات چشمگیر باشیم، امروز همه ما مکلفیم در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنیم، نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

ملانوری افزود: برای تحقق این مهم، تک تک افراد جامعه مکلفند، مسئولیت خود را درست انجام دهند و وقتی همه اعضای جامعه، نقش خود را خوب بازی کنند، توسعه و پیشرفت رقم می‌خورد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بکر و منحصر به فرد استان، در تشریح توانمندی‌ها و مزایای موجود در حوزه‌های کشاورزی، معدنی، گردشگری، صنعت، مرز و نیروی انسانی از عبارت «آنچه خوبان همه دارند، اینجا یکجا دارد» استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: هر کدام از این توانمندی‌ها به سهم خود از پیشران‌های اقتصادی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

نیاز خراسان جنوبی به تفکر توسعه

وی متذکر شد: آنچه سبب شده با وجود این همه توانمندی از خراسان ‌جنوبی به عنوان استانی محروم یاد شود، این است که تفکر عمومی نسبت به بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، تفکر توسعه نیست.

ملانوری گفت: تفکر توسعه به معنای داشتن قدرت ریسک‌پذیری، اعتماد به نفس، جرأت و جسارت است که متاسفانه در استان حاکم نیست.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایلی که ما هنوز نتوانسته‌ایم بین مراکز علمی، دانشگاهی و پیشران‌های اقتصادی پیوند جدی برقرار کنیم، قالب بودن همین قاعده حاکم نبودن تفکر توسعه است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها، پتانسیل بالایی دارد اظهار داشت: این توانمندی در قالب پژوهش‌های علمی در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و علیرغم نیاز استان، هیچ جا استفاده نمی‌شوند.

مسایل اجرایی باید پیوست علمی و فرهنگی داشته باشد

وی گفت: اعتقاد دارم مسایل اجرایی باید دو پیوست علمی و فرهنگی را به همراه داشته باشند و ما نمی‌توانیم جاده‌ای بسازیم، گلخانه‌ای ایجاد کنیم، طرح مدیریت پسماند را عملیاتی کنیم اما فرهنگ و دانش بهره‌برداری از این طرح‌ها را ایجاد نکنیم.

ملانوری تصریح کرد: کسی در اجرای برنامه‌های خود موفق است که به این دو پیوست علمی و فرهنگی توجه داشته باشد.

وی با اشاره به شعار کاربردی خود در انجام امور استان گفت: از همان بدو ورود به استان شعار «خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش و توسعه» را در دستور کار داشتیم و به زودی برای عملیاتی کردن آن نیز ستادی در استان شکل خواهیم داد.

وی با بیان اینکه به شدت معتقدم از ظرفیت دانشگاه باید در هر زمینه‌ای استفاده شود افزود: در راه‌اندازی این ستاد از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، نخبگان علمی، افراد صاحب نظر و متخصص استفاده می‌شود تا با برنامه‌ریزی علمی و تخصصی برای رسیدن به توسعه همه جانبه استان، نقشه راه طراحی و اجرا شود.

چالش‌ها با کمک دانشگاهیان رفع می‌شود

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی تاکید کرد: ما قطعا با کمک دانشگاهیان خواهیم توانست کشاورزی استان را به سمتی ببریم که ضمن مصرف کمتر آب، ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد و این اتفاق در همه زمینه‌ها باید رخ بدهد.

وی به برخی نواقص و کوتاهی‌ها اشاره کرد و گفت: اینکه زعفران با کیفیت استان به صورت فله‌ای صادر می‌شود، هندوانه‌های مرغوب با صرف آب زیادی تولید و سپس صادر می‌شود، کنستانتره تولیدی در مس قلعه زری به مس سرچشمه می‌رود و ارزش افزوده اش برای ما نیست از اشکالاتی است که باید با کمک جامعه علمی استان برطرف شود.

ملانوری افزود: ما بارها گفته‌ایم آغوش استان برای حضور بخش خصوصی باز است اما اجازه نمی‌دهیم سرمایه‌گذاری، جلوی توسعه را بگیرد به این ترتیب که مثلا مجوز راه‌اندازی یک واحد را در شهرک صنعتی بگیرد اما کار را ناتمام بگذارد، این سرمایه‌گذاران در استان هیچ جایی ندارند.

وی گفت: از توان و ظرفیت همه حوزه‌ها برای به کار گرفتن استعدادهای استان استفاده خواهیم کرد تا همه مردم از عایدات این توانمندی‌ها بهره‌مند شوند.

در این نشست چند نفر از جامعه دانشگاهی موارد و مسایلی را مطرح کردند که استاندار خراسان جنوبی از آنها به عنوان نکات پندآموز در مسیر مدیریت استان یاد کرد.