استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و مرز طولانی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، ارتش برای حفظ امنیت استان و منافع ملی حضور فعالانه و مقتدرانه دارد.

«حمید ملانوری» روز یکشنبه در مراسم سان و رژه خودرویی یگان‌های ارتش که به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه‌های آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان در مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند برگزار شد، افزود: ارتش جمهوری اسلامی به عنوان یک سازمان و نظام ارزشی، متعهد، متخصص و مقتدر در مباحث مختلف توسعه کشور نیز گام بر می‌دارد.

وی اظهار داشت: معمار بزرگ انقلاب به عنوان ترسیم کننده نقشه‌های بزرگ در کشور امروز را به نام ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری کردند تا هم ایده و نظرشان را  در رابطه با ارتش اعلام کنند و هم نظرات و اندیشه‌های تفرقه افکنانه‌ای که در روزهای اول انقلاب در درون ارتش شکل گرفته بود را خنثی کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حضرت امام خمینی (ره) با این نامگذاری، پایه های این سازمان بزرگ نظامی  را در کشور محکم کردند.

وی بیان کرد: در همه کشورها برای حفظ منافع ملی آن کشور ارتش شکل گرفته و حضور دارد قبل از انقلاب در ایران نیز ارتش با همان معنا و مفهوم عمومی وجود داشت اما ارتشی که امروز شاهد آن هستیم تفاوت بسیار زیادی با بسیاری از ارتش‌های دنیا و قبل از انقلاب دارد.

ملانوری تصریح کرد: ارتش‌ها برای حفظ منافع ملی ایجاد و مستقر می‌شوند اما امروز در راستای اقدامات و ارزش‌هایی که در کشورهای مختلف می‌بینیم در برخی کشورها مانند آمریکا عمدتا در راستای منافع سیاسی سیاست‌مداران و مدیرانی شکل گرفته که به فکر تسلط بر کشورهای دیگر هستند.

وی یادآور شد: امروز ارتش کشورهایی مانند آمریکا به دنبال این هستند منافع، ذخایر و ثروت کشورهای مختلف را چپاول کرده و قدرت‌نمایی کنند اگر کسی مقابل زورگویی‌های آنها ایستاد او را به عنوان حرکت علیه منافع ملی خودشان قلمداد می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امروز اگر ارتش جمهوری اسلامی ایران را با سایر کشورها مقایسه کنید نه به عنوان یک سازمان نظامی و امنیتی بلکه در کنار سایر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور جان بر کف، مقتدر، ایثارگر و متعهد برای امنیت، حفظ آب و خاک و مردم کشور حضور مقتدارنه دارد.

وی بیان کرد: امروز این سازمان نه تنها یک سازمان ارتشی بلکه یک سازمان ارزشی است، نیروهای مومن، متعهد، ارزشمند، ولایتمدار و انقلابی در جای جای کشور با حضور متعهدانه کمک می‌کنند تا این انقلاب بتواند به اهداف ارزشمند خود برسد.

ملانوری عنوان کرد: در طول بیش از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی بوده‌ایم و کشور از منافع و اقدامات خوب و پرشکوه ارتش بهره‌مند شده است.

وی ادامه داد: استان خراسان جنوبی هم از این نعمت بزرگ به معنای واقعی بهره‌مند است خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی و از مرزهای بزرگ کشور با افغانستان است و برای حفظ امنیت کشور و اقتدار نیاز به این حضور دارد و این حضور نه تنها در مرز که در گوشه گوشه استان است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خدا را شاکریم هم ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم سایر یگان‌های نظامی در استان و کشور با همدلی، تعامل، هم‌افزایی و وحدت قدم‌های بسیار بزرگی برای امنیت می‌دارند.

وی افزود: امروز کشور توانسته با همین استقلال و توسعه ساختار نظامی و امنیتی به عنوان یکی از کشورهای مقتدر و امن منطقه تبدیل شود و گزینه نظامی کشورها را از روزی میز به زیر میز بکشد.

ملانوری ادامه داد: علیرغم همه دشمنی‌ها، ظلم، جرم و نیرنگ‌ها متاسفانه بیش از یک سال است درگیر بیماری کرونا هم هستیم که در این شرایط سخت به جز همدلی، اتحاد، حضور مقتدرانه، همراهی و همکاری با یگان‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی نمی‌توان کشور را پیش برد.

وی عنوان کرد: علیرغم همه نیرنگ‌ها، دشمنی‌ها، فتنه‌ها و تحریم‌هایی که در این سال‌ها بوجود آمده است کشور توانسته خیلی خوب در برابر نابرابری‌ها مقاومت کند و بایستد و امروز با اقتدار، معنویت و عزمی راسخ برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های بلند ارزشی خود گام بردارد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همه اینها با رهبری‌های پیامبرگونه مقام معظم رهبری، مقاومت و ایثارگری این ملت بزرگ و حضور مقتدرانه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی محقق شده است که توانسته‌ایم بر روی اصول و اعتقادات خود محکم بایستیم.

وی عنوان کرد: کشور در مسایل امنیتی منطقه و دنیا بسیار حضور چشمگیری دارد و بدن حضور ایران بسیاری از مسایل به نتیجه نمی‌رسد.

ملانوری بیان کرد: نعمت بزرگ انقلاب، امنیت، استقلال نظام دینی، حضور نیروهای مقتدر، جان برکف و ایثارگر نظامی و انتظامی را قدر می‌دانیم و امید است همچنان مانند گذشته انقلاب اسلامی ایران بر مدار توسعه و پیشرفت با حضور همگان و پشتیبانی همه اقشار مختلف مردم مسیر خود را که همان هدف اصلی که امام فرمودند پیش برود.

رژه ۲۹ فروردین روز ارتش و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی به صورت محمول و خودرویی و با ارائه گوشه‌هایی از قدرت ارتش جمهوری اسلامی ایران با شعار «مدافعان وطن؛ یاوران سلامت» در پادگان‌های ارتش برگزار شد.

امام خمینی (ره) ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ را روز ارتش جمهوری اسلامی ایران تعیین کردند و هر سال رژه باشکوه در تهران و شهرهای کشور برگزار می‌شود که امسال به دلیل محدودیت‌های کرونا به صورت محدود برگزار شد.