رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: طرح جامع محرومیت‌زدایی سه ساله تعریف و قرار شده است در ۱۰ هزار و ۲۳۰ روستا با حضور سازمان بسیج و مشارکت جهادگران، خیرین و مردم اجرا شود.

سردار محمد زهرایی روز یکشنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: از سال گذشته با ۲ هدف کلان از جمله هم‌افزا کردن ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، انقلابی، بسیج و سپاه و هدفمندی عرصه و بستر کار، طرحی به نام «طرح جامع محرومیت‌زدایی مردم پایه» را آماده کردیم.

وی عنوان کرد: در طرح جامع محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی ۶۵۵ دهستان دارای ضریب محرومیت هشت و ۹ قرار دارند که هشت هزار روستا را در بر می‌گیرند و ۲ هزار روستا هم روستاهای محرومی هستند که در این دهستان‌ها نیستند.

وی با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی به عنوان ماموریت مجموعه بسیج و سپاه ابلاغ شده است گفت: در طرح جامع محرومیت‌زدایی همچنین هزار و ۸۷ محله شهری محروم و حاشیه شهر هم مورد هدف اجرای پروژه‌های مختلف است.

رییس سازمان بسیج سازندگی اظهار داشت: در راستای همگرایی و هم‌افزایی کارها را تخصصی کردیم و با رایزنی با دستگاه‌های اجرایی، اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی تخصصی شد و در این راستا ۱۲ تفاهم‌نامه را با دستگاه‌های اجرایی کشوری امضا کردیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ما تخصصی و قابل شمارش است و فقط تفاهم‌نامه روی کاغذ نیست یادآور شد: سال آینده اجرای ۱۲ هزار طرح محرومیت‌زدایی را در دستور کار قرار داریم و تفاهم‌نامه‌ها هم مبادله شده که البته هدف‌گذاری ما از این تعداد هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه امسال در طرح جامع محرومیت‌زدایی با ۱۰ هزار و ۲۳۰ طرح عمرانی موافقت و ۲۹۷ موافقت‌نامه استانی برای اجرای این پروژه‌ها مبادله شد عنوان کرد: از این تعداد هشت هزار طرح در مناسبت‌های مختلف از جمله ۲ هزار و ۸۷۷ طرح در هفته بسیج افتتاح شده و مابقی تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

رییس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به وجود محرومیت نسبی در مناطق کشور گفت: همانطور که امروز با شیوع کرونا وجود تبلت برای دانش‌آموز یک ضرورت است، امروز نیازهایی که به عنوان محرومیت عنوان می‌شود با گذشته خیلی متفاوت است.

وی یادآور شد: باید از فناوری عقب نمانیم چون جبهه استکبار همیشه به دنبال ما است و باید فرصت‌های ما از تهدیدها بیشتر شود و نیز قدرت تبدیل کنندگی تهدید به فرصت ما همیشه جلوتر باشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل برخی نگاه‌های غلط، بی‌تدبیری، تنبلی و سستی قوانین، دستورالعمل‌ها و آدم‌هایی داریم که محرومیت‌زا هستند چرا که برخی  افراد به دنبال نه گفتن هستند و در دستورالعمل‌ها به دنبال چیزی می‌گردند که یا چوب لای چرخ بگذارند یا خسته‌ و تنبل بوده که باید از این گونه آدم‌ها جلو بیفتیم و پرش بزنیم.

سردار زهرایی گفت: مسیر اجرای محرومیت‌زدایی باید متوقف افراد و دستورالعمل‌های محرومیت‌زا نشود و روح حاکم بر این تفکر، تفکر جهادی و در صحنه بودن و قدرت ریسک داشتن است.

رییس سازمان بسیج سازندگی افزود: طرح تصویب شهدای جهادی توسط هیات رییسه مجلس وصول شده که کاری یک ساله بود که باید به رای‌گیری نمایندگان برسد که از همین تربیون اعلام می‌کنم که نمایندگان مجلس با رای قاطعیت و اکثریت خودشان به این طرح رای دهند تا که جهادگر آسمانی ما با حکم ماموریت و منطقه محرومیت، شهید و جانبار محسوب شوند.

وی ادامه داد: تصویب این طرح می‌تواند انگیزه‌ای برای جبهه جهادی کشور محسوب شود که آرزو دارند مسیر شهدا را ادامه دهند.

زهرایی با اشاره به ثبت‌نام ۴۲ هزار گروه جهادی در سامانه اطلس جهادی افزود: از این تعداد ۱۲ هزار گروه تازه تاسیس هستند و بقیه عادی، فعال و ویژه هستند.

سردار زهرایی عنوان کرد: یک ماموریت دیگر بسیج سازندگی کشور اقتصاد مقاومتی است که ۲ طرح داریم یکی قطب‌های صنایع تبدیلی است که در این خصوص ۴۳۵ قطب و یک طرح داریم که قطب‌ها را تبدیل به پایتخت کنیم.

رییس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد زعفران در جنوب خراسان تولید می‌شود ولی قیمت صادرات را اسپانیا تعیین می‌کند ما حتی یک بسته‌بندی مناسبی هم برای محصولات استراتژیک استان نداریم، محصولات استراتژیک خراسان جنوبی باید به پایتخت زعفران، زرشک و عناب تبدیل شود.

وی گفت: ۴۳۵ قطب تولید در کشور داریم که ۱۶۰ قطب برای سه سال آینده هدف‌گذاری کردیم که ۲ تا از محصولات کشاورزی خراسان جنوبی هم هست.

وی اظهار داشت: با صندوق‌های قرض الحسنه به دنبال این هستیم که بستر بانکداری اسلامی افزایش یابد و از مشکلات مردم گره‌گشایی شود، ما به دنبال صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار اشتغالزا هستیم که کار بسیج تسهیل‌گری است.

سردار زهرایی افزود: برای اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه پایدار شوند، تبدیل به تعاونی می‌شوند که ما ۴۸۶ تعاونی در سطح کشور داریم و ۳۱۵ صندوق امسال تشکیل دادیم.

وی گفت: ۲۳ هزار صندوق‌ قرض الحسنه در کشور شکل گرفته که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عضو دارد، یک شبکه مردمی عظیم است و در سال جاری این صندوق‌ها ۳۸ هزار شغل ایجاد کردند.

رییس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه سراسری نهضت جهش تولید در بسیج سازندگی هم افزود: این قرارگاه یک جنبه عمومی و تخصصی دارد که جنبه عمومی در ۲۲ قشر بسیج کار دارد و جنبه تخصصی کارها توسط اقشار تخصصی دنبال می‌شود.

سردار زهرایی اظهار داشت: یک نقطه هدفی سه ساله برای جهش تولید داریم که آن موضوع اشتغالزایی و تولید است که  نقطه هدف سال اول از اواسط سال ۹۹ شروع شده و تا اواسط سال آینده ادامه دارد؛ ۲۰۳ هزار شغل است که بخش عمده آن محقق شد.

وی با اشاره به اینکه ویروس منحوس کرونا از سال گذشته رکود در بازار ایجاد کرده و باعث بیکاری و تنگنای معیشتی خیلی از مردم شده است، اضافه کرد: سازمان بسیج سازندگی اوایل سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت امضا کرد که بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جهاد گران پای کار آمدند.

رییس سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد: در پیک سوم کرونا هم تفاهم‌نامه‌ای مجدد با وزارت بهداشت با هدف شکستن زنجیره شیوع ویروس کرونا با اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی امضا شده که بسیج سازندگی اولویت خود را به اجرای موفق این طرح گذاشته است.

وی گفت: طلاب جهادی عزیز که امروز در جبهه تدفین افراد کرونایی ورود پیدا کردند همانند رزمندگان در دوران دفاع مقدس خط شکنی کردند.

سردار زهرایی همچنین با اشاره به شهادت شهید دکتر محسن فخری‌زاده افزود: شهید فخری‌زاده را مظلومانه به شهادت رساندند و ما به خطاب به دشمنان می‌گوییم که به برکت خون فخری‎زاده‌ها صدها و هزاران جهادگر بسیجی علم، علم این شهید بزرگوار را به دست می‌گیرند.

سردار زهرایی اظهار داشت: فرزندان انقلاب و جهادگران خادم ملت همانند شهید فخری‌زاده و مجموعه بسیج، مولد انقلاب هستند و ترسی از شهادت ندارند بلکه از جمله افرادی هستند که در تعقب این مرگ با افتخار هستند.

وی با بیان اینکه با شهادت فخری‌زاده یک مسیری جدیدی در کشور باز شد، عنوان کرد: جهادگران ما که در جنگ فقر و محرومیت پیش قدم بودند در عرصه علم، فناوری، هسته‌ای و دفاعی هم ورود پیدا کردند.