#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دردهای قفسه سینه که به طور معمول بین سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد و تپش قلب طولانی مدت و فعالیتی را در دوران کرونا جدی بگیریم.

 دکتر ناهید ازدکی با بیان اینکه احتمال درگیری قلب و عروق به خصوص در موارد شدید کرونا وجود دارد گفت: این احتمال تا ۲۰ درصد گزارش شده است.

وی افزود: این مسئله می‌تواند به صورت درگیری عروق قلب، سکته قلبی و به دنبال آن نارسایی قلبی یا درگیری مستقیم عضله قلب باشد.

متخصص قلب و عروق گفت: استرس ناشی از بیماری کووید ۱۹ می‌تواند باعث این درگیری‌های قلب و عروق شود و افرادی که از قبل مشکل قلبی یا مشکلات عروق کرونر داشته‌اند به دنبال شیوع کرونا ممکن است زودتر علامت‌دار و دچار این بیماری شوند.

وی همچنین به مشکلات ناشی از مصرف تداخلات دارویی در بیماران کرونایی با بیماری زمینه‌ای قلبی اشاره و تاکید کرد: بیماران قلبی، فشار خون، دیابت و افراد سیگاری و کسانی که دچار چاقی هستند بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند.

دکتر ازدکی با توصیه به مصرف مرتب و منظم داروی بیماران قلبی و عروقی اظهار داشت: این بیماران رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمعات، ماسک زدن، ارتباط مداوم با پزشک معالج، عدم قطع مصرف دارو و کنترل مستمر فشار خون را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه اضطراب باعث کاهش سطح ایمنی و مستعد شدن ابتلا به کرونا می‌شود گفت: بیماران قلبی به شیوه‌های مختلف از جمله مشاوره، مطالعه و انجام دادن کارهای مورد علاقه سعی کنند آرامش خود را حفظ و از اضطراب جلوگیری کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین انجام ورزش، مصرف میوه و سبزی، شیر و لبنیات، ترکیبات حاوی ویتامین دی و زینک را برای افزایش سطح ایمنی در مقابله با کرونا مفید دانست.