معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس ذخایر ثبت شده، ۷۵۲ معدن خراسان جنوبی در ابعاد کوچک مقیاس بوده که از این تعداد ۲۱۸ معدن غیرفعال است.

علیرضا عباس‌زاده  در جلسه کارگروه طرح احیا و فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس افزود: باید تلاش کرد که این معادن براساس برنامه زمان‌بندی شده احیا یا تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: یکی از معضلات حوزه معدن این است که برخی افراد محدوده معدنی را اکتشاف و ثبت کرده اما آن را فعال نکرده‌اند که از این طریق بخش چشمگیری از ظرفیت معدنی استان معطل مانده و باید با بهره‌گیری از ظرفیت شورای معادن استان آنها را تعیین تکلیف کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد که در واگذاری‌های بعدی در مزایده ها نیز باید اهلیت فرد یا شرکت مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

وی افزود: همه توان و ظرفیت شورای معدن استان باید در خدمت فعال‌سازی واحدهای معدنی کوچک مقیاس قرار گیرد زیرا خراسان جنوبی در بخش معدن از ظرفیت بالایی برخوردار است و در تنوع معدنی نیز در ردیف استان‌های برتر کشور قرار دارد.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه معادن کوچک مقیاس باید با هم‌افزایی مثبت، زنجیره ارزش ایجاد کنند گفت: شورای معادن استان تلاش می‌کند با ایجاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین این واحدها در جهت احیای آنها گام بردارد.

وی اظهار داشت: در ۶ ماه سال جاری ۱۴ معدن کوچک مقیاس استان احیا و راه‌اندازی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: باید در شورای معادن تمهیداتی اندیشیده شود که مراحل واگذاری معادن تغییر کند تا در صورت فعال نبودن معدن، پروانه بهره‌برداری معدنکار لغو شود لذا نباید معادن به صورت نامحدود واگذار شود.

وی گفت: باید با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدن، مشکلات نقدینگی معادن کوچک مقیاس حل شود.

عباس‌زاده اضافه کرد: از مجموع معادن کل کشور ۹۸.۳ درصد کوچک مقیاس هستند که ۸۵ درصد اشتغال بخش معدن و ۶۵ درصد تولید این بخش را برعهده دارند.

وی همچنین گفت: با توجه به وجود گمرک تخصصی در خراسان جنوبی می‌توان در راستای رفع نیازهای معدنکاران ماشین‌آلات مورد نیاز را وارد کرد تا در اختیار آنان قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: گروه سرمایه‌گذار از کشور عمان نیز برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن استان به‌ویژه فرآوری معدن اعلام آمادگی کرده است.