مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: این سازمان در حال حاضر ۲۴ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، سبک و موتورسیکلت دارد که ۹۰ درصد آنها فرسوده بوده و نیازمند توجه ویژه است.

علی حسینی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی (هفتم مهر) افزود: در یک سال گذشته (هفتم مهر سال گذشته تاکنون) ۳۲ هزار و ۱۱۵ مورد تماس با سازمان آتش‌نشانی بیرجند برقرار شد که از این تعداد هفت هزار و ۲۷۷ تماس واقعی و ۲۴ هزار و ۸۳۸ مورد مزاحمت تلفنی ثبت شده است.

وی گفت: همچنین از مجموع تماس‌های واقعی با سازمان آتش‌نشانی بیرجند ۵۴۸ مورد حریق بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر ۱۷.۶ درصد افزایش  داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اظهار داشت: همچنین در این مدت ۸۴۴ مورد حادثه در مرکز استان گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۷.۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: از مجموع هزار و ۳۹۲ مورد حریق و حادثه رخ داده در یک سال گذشته هزار و ۲۳۲ مورد در داخل محدوده شهر بیرجند و ۱۶۰ مورد خارج از محدوده بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر ۶ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

حسینی عنوان کرد: در بازه زمانی یک سال اخیر ۱۱ مورد فوتی با ۱۲۰ درصد افزایش، ۱۳۳ مورد مصدوم  با ۱۷.۹ درصد کاهش و ۷۲۰ نفر نجات یافته از حریق و حوادث با ۳.۵ درصد افزایش در مرکز استان ثبت شده است.

وی با اشاره به حوادث آتش‌سوزی براساس ماهیت حریق گفت: از مهر سال قبل تاکنون ۵۴۸ مورد حریق گزارش شده که ۲۹۱ مورد نامعلوم، ۱۸۳ مورد غیرعمد و ۷۴ مورد عمدی ثبت شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند میانگین زمان رسیدن به محل حادثه داخل شهر را سه دقیقه و ۲۱ ثانیه اعلام کرد و افزود: همچنین امسال میانگین زمان رسیدن به محل حادثه خارج از شهر هشت دقیقه و هشت ثانیه، ماموریت حادثه داخل شهر ۲۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ماموریت خارج از شهر ۴۶ دقیقه و ۱۰ ثانیه ثبت شده است.

وی گفت: در یک سال گذشته ۵۳ مورد بازدید ایمنی از ساختمان‌های ادارات و موسسه‌های دولتی و عمومی برای صدرو شناسنامه ایمنی، ۱۱ مورد از مراکز درمانی، ۵۰۶ مورد بازدید از ساختمان‌ها برای صدور تاییدیه ایمنی پایان کار، هزار و ۶۲۷ مورد بررسی نقشه‌های ساختمانی و تشکیل پرونده برای املاک و ۹۶ مورد علت‌یابی حوادث و صدور گواهی حریق برای بیمه و نهادهای حمایتی انجام شده است.

حسینی افزود: همچنین در این مدت چهار هزار و ۷۸۰ نفر ساعت آموزش برای ادارات و کارخانه‌ها، سه هزار و ۴۵۸ نفر ساعت برای مدارس، ۱۶ هزار و ۷۵۰ نفر ساعت آموزش تخصصی و ۵۷۰ نفر ساعت برای آتش‌نشانان‌ داوطلب برگزار شده است.

وی از کمبود شدید نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی بیرجند خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۱۰ نیرو در این سازمان مشغول به کار و ۹۰ نفر نیروی عملیاتی هستند که در ۶ ایستگاه خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند ادامه داد: پنج سال پیش تعداد نیروهای این سازمان علیرغم اینکه پنج ایستگاه داشتیم، بیشتر بود و براساس قوانین سازمانی باید به ۳۳۶ نیرو افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به شرایط کمبودهای مالی و سایر مسائل انتظار نداریم تعداد نیروها به ۳۳۶ نفر افزایش یابد اما حداقل به نزدیک ایده‌آل ۱۰ سال قبل برسد تا کمبود نیرو سبب بروز مشکلاتی در نحوه ارائه خدمات و هنگام وقوع حوادث نشود.

حسینی عنوان کرد: از طرفی باید فکر اساسی برای تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده سازمان شود چراکه کمبود نیرو در کنار فرسوده بودن تجهیزات کار خدمات‌رسانی را دوچندان می‌کند.

وی گفت: ایستگاه آتش‌نشانی مهرشهر سال قبل به مجموعه اضافه شد اما نیرو، تجهیزات و امکانات جدید برای آن تامین نشده و از ایستگاه‌های دیگر تامین شد که به نوعی ایستگاه‌های دیگر را ضعیف کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: البته کمبود و فرسوده بودن تجهیزات مانع از خدمات‌رسانی مطلوب و به موقع کارکنان نشده است و همکاران مانند چشمان خود از این تجهیزات نگهداری می‌کنند اما باید چاره اساسی در این خصوص اندیشیده شود.

وی گفت: با توجه به استفاده زیاد آتش‌نشانان از کپسول‌های پودری در حریق‌ها و قیمت بالای پودر، با تحقیق و بررسی صورت گرفته از پتانسیل‌های زمین‌شناسی و معدنی استان به پودری دست یافته‌‎ایم که در فاصله فوق‌العاده کوتاه از مرکز استان قرار دارد و تست‌های اولیه با موفقیت انجام شده است.

حسینی افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده از این پودر به جای پودرهای بازار در دست بررسی است که می‌تواند سالانه هزینه‌ها را تا یک چهارم قیمت کنونی کاهش دهد.