#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: هفته دولت امسال هزار و ۲۱ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار هشت هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۸۴ پروژه با اعتبار هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

جواد قناعت روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در مجموع هزار و ۱۰۵ پروژه با اعتبار ۹ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان در خراسان جنوبی افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود که از این تعداد ۳۱۹ پروژه شهری و ۷۸۶ پروژه روستایی است.

وی با بیان اینکه ۲۴۴ پروژه در مناطق شهری و ۷۷۷ پروژه در مناطق روستایی استان افتتاح می‌شود گفت: اعتبارات این پروژه‌ها از محل منابع ملی، استانی، داخلی، ۲ درصد نفت سهمیه استان، ماده ۱۰ و ۱۲ بحران، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و سایر موارد تامین شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مجموع پروژه‌های عمرانی استان در هفته دولت ۹۴۹ مورد با اعتبار هشت هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان و پروژه‌های سرمایه‌گذاری ۱۵۶ مورد با اعتبار هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به پروژه‌های بخش بهداشت و درمان گفت: همزمان با نخستین روز هفته دولت عملیات اجرایی بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه به عنوان تنها شهرستان بدون بیمارستان در استان، با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان امروز با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می‌شود.

قناعت اضافه کرد: عملیات اجرایی ارتقای بیمارستان ۳۲ تختخوابی نهبندان به ۹۶ تخت با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان و احداث هفت بیمارستان محلی یا درمان بستر در شهرهای خضری دشت بیاض، آرین‌شهر، درح، دیهوک، عشق آباد، قهستان و شوسف با مشارکت خیرین با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان نیز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به مهمترین پروژه‌های اجرا شده در حوزه سلامت استان با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان یادآور شد: در این مدت مرکز دیالیز و بخش آی سی یو بیمارستان طبس، تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه، فاز اول کلینیک تخصصی امام علی (ع) سرایان، تکمیل اورژانس بیمارستان نهبندان، تکمیل آشیانه بالگرد اورژانس هوایی طبس، تکمیل کلینیک کودکان امام علی (ع)، پانسیون اقامتی متخصصان در شهرستان درمیان و دستگاه ام آر آی بیمارستان شهر قاین افتتاح شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۶ پروژه بخش بهداشت و درمان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است گفت: همچنین ۲۴ پروژه جدید با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: احداث و تکمیل بیمارستان‌ها، دانشکده‌های پزشکی، کلینیک‌های تخصصی، شبکه بهداشت، مراکز جامع سلامت، مراکز جراحی و بیمارستان‌های محلی از جمله این پروژه‌ها به منظور توسعه بخش بهداشت و درمان استان است.

قناعت با اشاره به پروژه‌های شرکت توزیع نیروی برق استان تصریح کرد: عملیات اجرای خط انتقال و پست ۴۰۰ کیلوولت شهرستان نهبندان با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان با مشارکت استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، توانیر و ایمیدرو به عنوان مهمترین زیرساخت شهرستان نهبندان آغاز می‌شود.

وی افزود: خط انتقال و احداث پست این پروژه در سالروز سفر مقام معظم رهبری به نهبندان (هفتم شهریور ماه) با حضور معاون وزیر نیرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کلنگ‌زنی می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۵۰ درصد این پروژه سهم توانیر، ۳۰ درصد مربوط به ایمیدرو، شرکت شهرک‌های صعنتی و استانداری هر کدام ۱۰ درصد است.

وی این پروژه را از موضوعات اصلی توسعه‌ای شهرستان نهبندان دانست و گفت: برای انجام هر اقدام توسعه‌ای در این شهرستان به‌ویژه در حوزه صنعت و معدن، جذب سرمایه‌گذار و استفاده از ظرفیت‌های معدنی، احداث این پست از اهمیت زیادی برخوردار است.

قناعت با بیان اینکه در یک سال اخیر ۲۴۰ میلیارد تومان در حوزه برق استان هزینه شده است، اظهار داشت: در یک سال اخیر تامین برق شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف، ناحیه صنعتی دیهوک، برق‌رسانی و تامین برق معادن شهرستان خوسف با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

وی عنوان کرد: برق‌رسانی به ۱۲ هزار مشترک جدید شهری و روستایی با هزینه‌کرد ۱۶۱ میلیارد تومان، برق‌رسانی به هفت روستای فاقد برق با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان، ترمیم و اصلاح شبکه‌های موجود به‌منظور تامین برق پایدار مشترکین فعلی با اعتبار ۳۸.۵ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌ها در یک سال اخیر است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: احداث ۱۳۵ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ‌هزار و ۸۰۰ کیلووات با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان نیز در یک سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و طرح‌های در دست اقدام حوزه برق گفت: احداث شبکه فشار متوسط به طول ۱۲۴ کیلومتر، احداث شبکه فشار ضعیف به طول ۴۵ کیلومتر، احداث شبکه روشنایی معابر به میزان ۸.۲ کیلومتر و نصب ۱۱۷ دستگاه ترانس برق از جمله این پروژه‌ها است.

قناعت مجموع اعتبار این پروژه‌ها را ۱۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ترمیم و اصلاح شبکه به ‌منظور رفع موارد افت ولتاژ و ارایه برق پایدار با اعتبار ۱۰۴ میلیارد تومان که از منابع مختلف تامین شده نیز در دست اقدام است.

وی افزود: پروژه هوشمندسازی لوازم اندازه‌گیری به ‌منظور کنترل از راه دور ‌و برخط مصرف مشترکین با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان برای سه هزار و ۳۰۰ مشترک برق استان در دست اجرا است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین پروژه تامین برق ۷۹۴ خانوار عشایر فاقد برق با تحویل سامانه‌های برق قابل حمل با اعتبار حدود ۶ میلیارد تومان، برق‌رسانی به ۹ روستای فاقد برق با احداث ۹.۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۲.۶ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، نصب ۹ دستگاه ترانس با اعتبار ۲.۴ میلیارد تومان در مجموع با اعتبار ۲۴۵ میلیارد تومان در دست اجرا است.

قناعت با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی و عشایری استان گفت: در یک سال اخیر ۵۲۸ پروژه با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های ‌مختلف به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: با افتتاح این پروژه‌ها ۳۵۴ هزار نفر از مزایای آنها برخوردار شدند و زمینه اشتغال مستقیم و پایدار ۸۲۶ نفر فراهم و ۱۸ هزار تثبیت شغل انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: هفته دولت امسال ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان با برخورداری ۶۸ هزار نفر، ایجاد ۱۰۱ اشتغال پایدار و تثبیت ۶ هزار و  ۸۰۰ نفر در بخش کشاورزی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ پروژه مربوط به حوزه آب و خاک است، اظهار داشت: با افتتاح این پروژه‌ها ۴۶ رشته قنات به طول ۵۳ هزار کیلومتر احیا و مرمت می‌شود.

قناعت ادامه داد: همچنین ۱۵ باب استخر ذخیره آب کشاورزی با حجم سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب و ۹۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار می‌گیرد.

وی گفت: در سال نخست دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ عنوان پروژه عمرانی در حوزه عشایر استان به بهره‌برداری رسید که از جمله آن می‌توان به آبرسانی سیار، مرمت و موج‌تراشی ایل‌راه‌ها، حفر و تجهیز چاه، مرمت و بهسازی قنوات، اجرای مخازن آب، اجرای شبکه انتقال آب، تهیه و نصب پکیج خورشیدی، تامین‌ تانکر آبرسانی سیار با اعتبار حدود ۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

استاندار خراسان جنوبی از اجرای ۸۰ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب در پروژه آبرسانی به محلات عشایری نهبندان و طبس با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان در این مدت خبر داد.

وی با اشاره به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در حوزه آبخیزداری سال قبل با اعتبار ۹۶ میلیارد تومان ۱۱۱ سازه آبخیزداری با حجم ۴۰۰ هزار مترمکعب در ۳۷ حوزه هشت شهرستان استان اجرایی شده است.

قناعت تاکید کرد: این سازه‌ها موجب مهار یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب روان‌آب در سطح ۴۲ هزار هکتار شد همچنین تغذیه ۱۶۰ منبع آبی در ۱۳۰ آبادی از دیگر مزیت‌های این سازه‌ها است.

وی گفت: پارسال ۱۷ میلیارد تومان به اجرای طرح مقابله با بیابان‌زایی اختصاص پیدا کرد که عملیات مقابله در سطح ۹ هزار و ۴۹۴ هکتار اجرا شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب استان گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان احداث شده است.

وی از آغاز عملیات اجرایی باقیمانده شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین خبر داد و افزود: خط انتقال این پروژه با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان در دو سال آتی و انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکت فولاد ایران در دستور کار است.

قناعت اضافه کرد: تفاهم‌نامه این طرح بین شرکت فولاد، شرکت آب و فاضلاب و استان طی مراسمی امضا خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح فاضلاب سربیشه با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان بیان کرد: مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای اجرای شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر خوسف نیز با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان نیز اخذ شده که آغاز عملیات این دو پروژه در ۶ ماه دوم اجرا خواهد شد.

وی از آغاز طرح بزرگ آبرسانی به روستاها توسط دولت با هدف پایان آبرسانی به روستاهای محروم بالای ۲۰ خانوار خبر داد و گفت: در راستای محرومیت‌زدایی تا پایان سال ۱۴۰۳ این طرح با اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان در استان اجرا می‌شود.

قناعت افزود: مرحله نخست این طرح در ۹۰ روستای استان با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در دست اجرا است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: در یک سال اخیر طرح توسعه و اصلاح خط انتقال به طول بیش از ۲۵۰ کیلومتر، حدود ۱۵ هزار مترمکعب، احداث مخزن ذخیره آب، احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ، بیش از ۶۰۰ کیلومتر توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی استان انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: آبرسانی سیار به ۳۷۳ روستا با بیش از ۱۳ هزار خانوار شامل ۴۰ هزار نفر جمعیت، اجرای خطوط جمع آوری و ‌مخزن هزار مترمکعب مختاران و فاز یک دستگاه پمپاژ محمد شهر و ‌مخزن سه هزار مترمکعبی تصفیه‌خانه با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان نیز اتجام شده است.

وی افزود: اجرای طرح آبرسانی به بیرجند از دشت مختاران از محل اعتبارات تهاتر نفت با قرارگاه خاتم‌الانبیا و تجهیز چاه‌های آب با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات است.

قناعت با اشاره به اقدامات حوزه راه و شهرسازی بیان کرد: افتتاح ۵۰ کیلومتر باند دوم در ۶ ماه گذشته به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان، تصویب ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل باندهای دوم در سفر رئیس جمهور به استان، تخصیص ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای باندهای دوم استان از محل اعتبارات مصوب سفر به استان از جمله اقدامات است.

وی اظهار داشت: همچنین مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای محور بیرجند – اسدیه برای درج پیوست یک قانون بودجه، استفاده از ظرفیت‌های تهاتر بانکی و مالیاتی به میزان ۴۰ میلیارد تومان برای تسویه مطالبات پیمانکاران، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری ۱۰۰ کیلومتر از باند دوم تا پایان سال جاری به ارزش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات این حوزه است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تشکیل سندیکای بانکی با سرگروهی بانک‌ رفاه به منظور اخذ تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در استان پیگیری و انجام شده است.

وی تصریح کرد: مدیران بانک‌های این سندیکا شامل رفاه، خاورمیانه، ایران زمین، ملی، ملت، تجارت به عنوان یک تیم با سرگروهی بانک رفاه تشکیل جلسه داده و پنج اشکال توسط صندوق توسعه ملی ایراد شد که اشکالات در حال رفع است.

قناعت گفت: ۵۹۵ پروژه نیز در حوزه راهداری و ایمنی راه‌ها با اعتبار هزار میلیارد تومان در سطح استان در حال اجرا است.

وی یادآور شد: در حوزه بازآفرینی شهری، تعداد شهرهای دارای مطالعات مصوب از هفت مورد به ۹ شهر افزایش یافته است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به سفر ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ رئیس جمهور به این استان گفت: از محل اعتبارات سفر تاکنون حدود هزار میلیارد تومان به استان تخصیص یافته و ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر به‌زودی واریز خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر اعتبارات سفر، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم‌ اعتبار متمم سفر به استان اختصاص یافت که به‌زودی تخصیص می‌یابد.

قناعت بیان کرد: سفرهای استانی رئیس جمهور در دور اول به اتمام رسید و پیگیر هستیم تا در دور دوم سفرهای رئیس‌ جمهور، استان ما در اولویت اول یا دوم قرار بگیرد.