معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بر لزوم آگاهی بخشی به مردم در خصوص آغاز احتمالی موج هشتم کرونا تأکید کرد.

 

طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرستان نهبندان در نقشه رنگ بندی کرونایی قرمز شده و بایستی با آگاهی بخشی و اقناع مردم از موج وسیع همه گیری کرونا در استان پیشگیری کنیم.

او افزود: با توجه به احتمال شیوع موج هشتم بیماری کرونا تأکید ما بر این است که متناسب با سطح رنگ‌بندی هر شهرستان دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت و پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از شیوع وسیع کرونا انجام شود.

طالبی بیان کرد: کرونا بر تمام حوزه‌ها تأثیرگذار است و اجتماع را درگیر می‌کند لذا بایستی پیشگیری‌های لازم انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات این جلسه بیان کرد: با توجه به شروع احتمالی موج هشم کرونا و عادی انگاری افراد، بایستی بازدید‌ها بر بازار، مراکز آموزشی، واحد‌های اقامتی و گردشگری افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: فرمانداران شهرستان‌ها نیز بایستی نسبت به برگزاری قرارگاه‌های کرونا اهتمام ورزیده و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

طالبی گفت: آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و اقناع سازی مردم در خصوص عدم  عادی انگاری کرونا و تزریق نوبت یادآور واکسن نیز از اقداماتی است که بایستی از سوی رسانه انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به برگزاری مراسم مذهبی به ویژه در شب‌های قدر در فضا‌های سر بسته بایستی با همکاری فرمانداران و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به توجیه متولیان برگزاری این مراسم متناسب با رنگ‌بندی هر شهرستان اقدامات لازم انجام شود.

او گفت: با نزدیک شدن به پایان تعطیلات نوروزی و حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها احتمال شیوع کرونا وجود دارد که بایستی اداره آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نسبت به تعویض تهویه‌های نامناسب، رفع کمبود اقلام بهداشتی و سایر موارد اقدامات لازم را انجام دهند.

طالبی گفت: با توجه به قرمز شدن شهرستان نهبندان و قرار گرفتن واحد‌های معدنی در این شهرستان بایستی نظارت‌ها و اقدامات ویژه‌ای در این خصوص از سوی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونت معادن اداره کل صمت صورت بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی  گفت: از آن جایی که مسافرت‌های نوروزی همچنان ادامه دارد اطلاع رسانی نکات بهداشتی به مالکان مسافر خانه ها، اقامتگاه‌های بوم گردی و … باید انجام شده و بر عملکرد آن‌ها نظارت شود.

نهبندان، تنها شهرستان قرمز/ اهتمام رسانه ها بر آگاهی بخشی

شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه گفت: شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز قرار دارد، از هفته سوم اسفند موارد بستری رو به افزایش بود و در هفته آخر اسفند و ۴ روز اول فروردین ۱۵ بیمار بستری داشتیم که کلیه موارد مثبت بودند و همین مسئله باعث تغییر رنگ این شهرستان شد.

او افزود: در مجموع آمار بیماران بستری و سرپایی کرونا در هفته آخر اسفند و ۴ روز اول امسال روند کاهشی داشته، اما ممکن است در صورت عدم رعایت دستور العمل‌های بهداشتی روند افزایشی موارد مثبت و بستری را مجدداً شاهد باشیم.

شایسته بیان کرد: نتایج آماری درصد فوت به تفکیک گروه‌های سنی در افراد مثبت قطعی نشان می‌دهد که بیشترین موارد فوت (۸۲ درصد) در افراد بالای ۶۰ سال در استان رخ داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: ۴۲.۸ درصد فوتی‌های کرونا زن و ۵۷.۲ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان مرد بوده اند.

او گفت: بر اساس جدیدترین آمار و اطلاعات، شهر نهبندان در وضعیت قرمز، شهر‌های سرایان و فردوس در وضعیت نارنجی، شهر‌های سربیشه، زیرکوه، طبس، قاین، و بیرجند در وضعیت زرد، و شهر‌های بشرویه، خوسف و درمیان در وضعیت آبـی قرار دارند.

دهشیبی نماینده صدا و سیما خراسان جنوبی نیز در این جلسه به بیان گوشه‌ای از اقدامات آگاهی بخش این مرکز پرداخت و گفت: از ابتدای دی تا پایان اسفند، در بخش‌های سیما و رادیو برنامه‌های تولیدی سیب سلامت، شما بپرسید، پرسمان، صبح شرقی، افتو سرا، فردا از آن ماست و صبحانه به موضوع آگاهی بخشی در خصوص کرونا و سرماخوردگی در فصل زمستان پرداختند.

او افزود: ۲۰۰ مورد زیرنویس، ۷ ویدئو در فضای مجازی و ۱۲ مورد پوستر هم در زمینه آگاهی بخشی به مخاطبان در رابطه با کرونا و سرماخوردگی تولید شده است.

دهشیبی گفت: در بخش خبر نیز ۱۲۰ خبر تلویزیونی، رادیویی و مکتوب در این خصوص منتشر شده است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور