معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: قانون جامع حدنگار (کاداستر) باید در استان عملیاتی شود و دستگاه‌های اجرایی نسبت به تحقق این امر اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز یکشنبه در دومین نشست تخصصی درباره موضوع اجرای کامل ماده ۹ قانون جامع حدنگار (کاداستر) که در دادگستری استان برگزار شد افزود: یکی از دلایل ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی مشکلات مربوط به حوزه ثبت اسناد و املاک است که باید در راستای قضازدایی این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: برای حرکت در مسیر قضازدایی راهی جز اجرای کامل قانون نداریم و یکی از قوانین در راستای پیشگیری از وقوع جرم، قانون کاداستر است که تکالیفی را برای همه دستگاه‌های اجرایی مشخص کرده و ادارات و سازمان‌ها باید با مجموعه ثبت اسناد و املاک همراهی کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: اینکه چرا با وجود قانون آن طور که باید شاهد بر اجرای قانون نیستیم برمی‌گردد به این موضوع که برخی دستگاه‌ها دستورالعمل‌ها را اجرایی کردند اما برخی از آنها مانده است.

وی افزود: گلایه‌مندی‌هایی از حوزه ثبت اسناد و املاک است که اهتمام و اراده جدی در این حوزه وجود ندارد در حالی که حدنگار هزینه‌ای ندارد اما فقدان اراده در اجرای این قانون وجود دارد.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: بخشی از این مشکلات به حوزه کاری شرکت آب منطقه‌ای و بستر و حریم انهار و منابع طبیعی برمی‌گردد که دغدغه‌ای در حوزه انفال عمومی است.

وی اظهار داشت: اگر شاهد تشکیل پرونده قضایی در این حوزه هستیم مبنی بر کم‌کاری برخی متولیان در حفظ و صیانت است که می‌طلبد در راستای قانون حدنگار توجه خاص داشته باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: ما در حوزه اقتصاد به دنبال تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در استان هستیم که این مهم با قانون حدنگار محقق خواهد شد.

وی به دستور کار دیگر این نشست درخصوص اجرای طرح اطلس سرمایه‌گذاری اشاره و بیان کرد: در زمینه اطلس سرمایه‌گذاری اگر نواقصی وجود دارد باید برطرف شود و اگر اطلاعاتی از دستگاه‌ها نیاز است همکاری لازم صورت گیرد تا جانمایی خوبی در این حوزه انجام شود.

وی گفت: اگر بخواهیم با توجه به نگاهی که در راس قوه قضاییه است‌ ‌کاهش ورودی پرونده‌ها را داشته باشیم باید نظم ‌و ‌ثباتی در این حوزه اتفاق بیفتد.

افزایش ۳۹ درصدی صدور اسناد در خراسان جنوبی

کارشناس مسوول کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ هزار و ۸۸۳ سند را صادر کردیم که نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشته است.

اسماعیل عطایی افزود: سال گذشته ۲۴ هزار سند صادر شد و امسال در ثبت اسناد رتبه سوم کشوری را کسب کردیم.

وی گفت: در زمینه اسناد صادره دولتی سال گذشته هزار و ۶۰۶ سند به ثبت رسید که امسال این آمار به چهار هزار سند رسیده است.

کارشناس مسوول کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با بیان اینکه ادارات همکاری لازم را در این زمینه داشتند تصریح کرد: در اصلاح اسناد منابع طبیعی بستر و حریم رودخانه‌ها مشکلاتی وجود داشت که برطرف شد و برای سال آینده صدور اسناد حریم و بستر رودخانه‌ها از اولویت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک است.

وی افزود: تمامی ادارات اسناد مالکیت را به تک برگ تبدیل کردند جز چند اداره نظیر آموزش و پرورش، منابع طبیعی، اوقاف و امور خیریه و راه و شهرسازی که در حال انجام است.

عطایی گفت: باید پلاک‌های اراضی ملی را مشاور طرح به اتمام برساند که زمان‌بر است و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دولتی داریم که دستگاه‌هایی مانند ارتش که زمین‌های زیادی دارند باید بیشتر همکاری کنند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک حدنگاری مرزهای استان است که پلاک‌های هم‌مرز با استان‌های دیگر طبق حدنگار تطبیق پیدا کند.

این نشست با ۲ دستور کار بررسی آخرین اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های مربوطه در اجرای ماده ۹ قانون جامع حدنگار (کاداستر) در خراسان جنوبی و اجرای طرح اطلس سرمایه‌گذاری در استان برگزار شد.