معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط مالی دولت و محدودیت اعتبارات، پرداخت ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن در این استان اتفاق بی‌نظیر است که احتمال تکرار آن با نزدیک شدن به پایان سال بعید به نظر می‌رسد.

 سید کمال الدین میرجعفریان روز یکشنبه در نشست شورای راهبری تامین مسکن استان که با دستور کار «بررسی عملکرد و روند پیشرفت طرح ساخت ۶ هزار واحد مسکن شهری برای اقشار کم‌درآمد و فاقد مسکن» برگزار شد، افزود: همه تلاش بر این است که این اعتبار جذب شود و از این فرصت پیش آمده که حاصل پیگیری‌های استاندار وقت است، حداکثر استفاده را برای خانه‌دار شدن افراد و مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی فرسوده استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده واحدهای مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده شهرهای استان ناکارآمد و نامقاوم هستند گفت: ساکنان این واحدها می‌توانند با استفاده از این ۸۰ میلیون تومان تسهیلاتی که می‌گیرند، واحد مسکونی خود را بازسازی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: این تسهیلات در قالب ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله به افراد متقاضی پرداخت می‌شود.

وی گفت: بنا به درخواست فرمانداران مبنی بر اینکه بخش عمده‌ای از افراد به جهت نداشتن ضامن معتبر از ادامه کار بازمانده‌اند، لذا در جلسه امروز که با حضور نماینده شورای هماهنگی بانک‌های استان همراه بود، مقرر شد امکان پرداخت تسهیلات به صورت ضمانت زنجیره‌ای فراهم شود.

میرجعفریان بیان کرد: متقاضیان برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض مسکن شهری، فرصت را از دست ندهند.

وی افزود: با عنایت به اینکه فرصت توزیع اعتبارات مربوط به تسهیلات و کمک‌های بلاعوض این طرح بسیار محدود است لذا از متقاضیان انتظار داریم از این مهلت باقی مانده، حداکثر استفاده را ببرند.

میرجعفریان با اشاره به تفاهم‌نامه استانداری خراسان جنوبی و سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری تصریح کرد: در راستای تحقق این تفاهم‌نامه، مقرر شد پنج هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد و بد مسکن‌ها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و در حاشیه شهرها یا بافت‌های فرسوده شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت احداث شود.

وی گفت: هزار واحد نیز برای تامین مسکن بازنشسته‌های واجد شرایط در این طرح لحاظ شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تشکر از استاندار وقت برای اجرایی شدن این پروژه در استان گفت: بعد از تشکیل جلسه راهبری مسکن استان در همان روزهای ابتدایی امضای تفاهم‌نامه، سهمیه هر شهرستان از این تعداد واحدها مشخص و مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان‌ها با هماهنگی فرمانداران در هر منطقه نسبت به جمع‌بندی آمار افراد متقاضی واجد شرایط و شروع به کار اقدام کند.

وی افزود: طی این مدت، فرمانداران و بنیاد مسکن  مکلف بوده‌اند تمام تلاش خود را مبنی بر شناسایی افراد واجد شرایط، تشکیل پرونده، معرفی افراد به بانک‌های عامل، اعطای تسهیلات و کمک بلاعوض، تعیین تکلیف سهمیه‌های اختصاصی و آغاز عملیات اجرایی پروژه صورت دهند.

میرجعفریان گفت: علیرغم تاکیدات فراوان اما برای بخشی از این سهمیه‌ها در شهرستان‌ها، قرارداد بین متقاضیان و بانک‌های عامل منعقده نشده لذا در همین جلسه شورای راهبری مصوب شد، بازه زمانی ۱۰ روزه برای تعیین تکلیف سهمیه‌ها مشخص شود.

وی تاکید کرد: فرمانداران باید طی فرصت مقرر نسبت به جذب سهمیه‌ها اقدام کنند در غیر این صورت سهمیه اختصاص یافته به دیگر شهرستان‌ها تخصیص می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: فرمانداران که به صورت تصویری در جلسه امروز حضور داشتند به برخی مشکلات اشاره کردند که بر روند اجرای کار تاثیر داشته و مانع پیشرفت پروژه بوده‌اند.

وی گفت: بنا به تصمیم جلسه امروز مقرر شد مسایل در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری بررسی و پایش شود و نسبت به رفع آنها تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گیرد.

میرجعفریان از خانه اولی‌ها، افراد فاقد مسکن و ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد خواست از این فرصت برای خانه‌دار شدن خود حداکثر استفاده را ببرند.

همزمان با سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی در خرداد امسال، طی تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری برنامه‌ریزی شد که از این تعداد پنج هزار واحد برای افراد فاقد مسکن یا ساکنان بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده و هزار واحد هم به بازنشسته‌های فاقد مسکن اختصاص یافته است.

همچنین در پی سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی (اسفند ۹۷) مصوب شد در راستای مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی استان، ۱۰ هزار واحد مسکن ویژه محرومان احداث شود که ساخت پنج هزار واحد از این تعهد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پنج هزار واحد نیز به کمیته امداد واگذار شد.

اغلب این واحدها در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی احداث و تکمیل شده است.