معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیش از ۱۲ درصد نوجوانان خراسان جنوبی در گروه سنی پنج تا ۱۸ سال دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

مجید شایسته افزود: اضافه وزن و چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می‌تواند زنگ خطری برای بروز بیماریهای غیرواگیر در بزرگسالی باشد.

وی با اشاره به اینکه تغذیه ناسالم، کم تحرکی، سرگرم شدن کودکان و نوجوانان با بازی‌های رایانه‌ای و استفاده از غذاهای آماده از عوامل اصلی چاقی و اضافه وزن است ادامه داد: اضافه وزن در کودکی زمینه ساز چاقی در بزرگسالی است و این مشکل باید از سنین کودکی و نوجوانی در افراد اصلاح شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: مهم‌ترین پیامدهای نامطلوب اضافه وزن و چاقی در سلامت کودکان و نوجوانان شامل افزایش خطر بروز چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها در دوران بزرگسالی است.

وی با اشاره به اجرای طرح رایگان توقف چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان (ایران اکو) از سال ۹۸ در کشور و استان افزود: در این طرح، کودکان و نوجوانانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند شناسایی شده و به کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی و درمانی یا مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی ارجاع می‌شوند.

شایسته اظهار کرد: با آغاز سال تحصیلی این طرح برای نوجوانان در مدارس سطح استان شروع شده و دانش‌آموزانی که اضافه وزن و چاقی دارند توسط کارشناسان تغذیه مشاوره می‌شوند تا برنامه غذایی رایگان به آنها ارائه و پیگیری های لازم به منظور بهبود وضعیت انجام شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب توقف روند اضافه وزن در سنین بالاتر می شود گفت: سال گذشته هزار و ۹۰۰ کودک نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی شناسایی شده در استان مورد مشاوره توسط کارشناسان تغذیه قرار گرفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار موجود بیش از ۳۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان مبتلا به چاقی و یا اضافه وزن هستند که هشدار دهنده است عنوان کرد:چاقی و اضافه وزن بر اساس شاخص «توده بدنی» (BMI) اندازه‌گیری نسبت قد به وزن سنجیده می‌شود.