مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی  در گردهمایی استانی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای هدف طرح ملی روستا تعاون؛ طرح روستا تعاون را به عنوان یکی از برنامه های بسته اشتغال فراگیر اقتصاد مقاومتی معرفی کرد که تا پایان سال با هدفگذاری راه اندازی ۱۰۰۰تعاونی در ۱۰۰۰ روستا در سطح ملی در حال اجرا می باشد.

محمد سنجری مشارکت پذیری روستاها در اجرای طرح، کاهش فقر روستایی و کمک به اقتصاد روستائیان را  از مهمترین اهداف طرح نام برد و از اجرای طرح در ۲۲ روستای استان در گام اول خبر داد.

این  مقام مسئول ضمن ارائه گزارشی از بازار کار؛ پدیده بیکاری را  مهمترین معظل پیشروی نظام دانست و بر نقش بیکاری به عنوان یکی از عوامل توسعه آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

وی تشریح کرد : استان خراسان جنوبی به لحاظ جمعیتی، با رشد حدود ۳.۵ درصدی مواجه است که این رقم در کشور حدود ۱ درصد می باشد.وی افزود: برای برنامه ریزی درست و صحیح نیاز به داشتن آمار و اطلاعات دقیق داریم که پایه ای برای مدیریت و برنامه ریزی است.

سنجری ضمن تاکید به نقش دهیاران و شوراهای روستاها و رسالت پاسخگویی در قبال مردم؛ یکی از عوامل توسعه هر کشور را سرمایه انسانی دانست و ادامه داد: خوشبختانه استان به لحاظ داشتن منابع انسانی قوی بوده و جوان بودن نیروی انسانی یکی از ویژه گی های این سرمایه است.

سنجری ضمن اشاره به ۲ برابر بودن نرخ بیکاری جوانان در کشور،  درخصوص لزوم توجه به جوانان فارغ التحصیل گفت:حدود ۳۶درصد جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.که هم سرمایه انسانی و هم سرمایه فرهنگی جامعه به حساب می آیند.که در صورت برنامه ریزی صحیح این فرصت می تواند رشد و توسعه منطقه در کلیه ابعاد گردد و اگر نتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم تبدیل به تهدید خواهد شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اشتغال و معیشت مردم دو اولویت اصلی در کشور عنوان کرد و پیگیری اجرای سیاست های اشتغال دولت به عنوان راهکاری در جهت ارتقاء سطح معیشت مردم، افزایش درآمد، کاهش فاصله طبقاتی و توسعه در عرصه های مختلف تولید و صنعت را وظیفه همه مسئولین نظام برشمرد.

سنجری ادامه داد: ۳۵درصد جمعیت استان را جوانان تشکیل می دهند که حدود ۳۶ درصد آنان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

وی بر اساس آمار، ۶۰درصد فارغ التحصیلان و جویندگان کار را  فاقد مهارت لازم جهت استفاده از فرصت های شغلی دانست و افزود: در سال گذشته ۹هزار فرصت شغلی توسط بخشهای خصوصی به کاریابی ها اعلام شده  و ۶هزار نفر در مراکز کاریابی به عنوان جویندگان کار ثبت نام کرده اند  و تنها حدود ۲۵۰۰نفر توانسته اند از این فرصت استفاده کرده و بکارگمارده شوند. وی علت واقعی از دست رفتن فرصت های شغلی را  فقدان مهارت جویندگان کار دانست.

این مقام مسئول پس از فقدان مهارت، عامل دوم افزایش نرخ بیکاری را  “فرهنگ کار” معرفی کرد و افزود: برداشت ناصحیح از کار و اشتغال باعث شده که افراد نتوانند به خوبی از فرصت های ایجاد شده برای اشتغال استفاده نمایند.

سنجری بر بهره گیری از امکانات آموزشی مراکزآموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: توانمندسازی نیروی کار و در اختیار قراردادن منابع و تسهیلات لازم برای راه اندازی اشتغال ، وظیفه دولت در ایجاد زیرساخت های لازم برای ایجاد اشتغال است که با ابلاغ سیاست های جدید از سوی دولت به استانها در حال پیگیری و اجرا می باشد.

فرهنگ “هر ایرانی؛ یک مهارت” بایستی در بین جوانان نهادینه شود

مدیر کل کار استان عامل سوم در افزایش نرخ بیکاری را عدم تناسب بین مدرک تحصیلی و نیاز بازار کار عنوان کرد که عامل ناکارآمدی لازم مدارک تحصیلی در اشتغال جوانان شده است.

سنجری توجه دولت به مناطق روستایی راخاطر نشان کرد و گفت:۴۰درصد جمعیت استان در مناطق روستایی هستند.

وی افزود :حدود ۳۵ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است که با توجه به وضعیت اقلیمی استان و خشکسالی های پی در پی بایستی جهت حفظ روستا ها و نگهداشت جمعیت روستایی، امنیت مرزها و توسعه روستایی باید به دنبال شناسایی مزیت ها و فرصت های جدید در روستاها باشیم.

مهارت آموزی در محیط واقعی کار، کارورزی فارغ التحیلان دانشگاهی، طرح مشاغل خانگی، تسهیلات حمایتی کمیته امداد و بهزیستی، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایر نشین و مرزی از جمله طرح های دولت جهت ایجاد اشتغال در شهرها و روستاها است که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این جلسه به تشریح آن پرداخت.

سنجری در تشریح بسته فراگیر اشتغال و طرح تکاپو گفت: طرح تکاپو از جمله طرح های ملی و با هدف ایجاد و تقویت فرصت های متناسب با مزیت های هر منطقه است.

سنجری از ۱۵۱ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده در طرح تکاپو به استان خبر داد .اطلاعات و جزئیات تکمیلی طرح متعاقبا اعلام خواهد شد.

اطلاع رسانی زیرساختها و فرصت های مهیا شده توسط دولت برای اشتغال، به جامعه هدف و جوانان از مهمترین درخواست های مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها به عنوان منتخبین مردم بود.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله