جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: امسال عملیات اجرایی ۳۵۰ واحد الگویی معیشتی (دامپروری) در ۶ دهستان استان آغاز شد و تاکنون احداث ۷۰ واحد با مشارکت مردمی به اتمام رسیده است.

مهدی هنری روز چهارشنبه در آیین افتتاح واحد الگویی معیشتی و واحد بهداشتی دام و طیور در روستای جوخواه شهرستان طبس افزود: یکی از برنامه‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) در استان، کمک به تثبیت اشتغال موجود و ایجاد مشاغل جدید با توجه به نیاز سنجی در روستاهای هدف قرارگاه است.

وی بیان کرد: در ابتدا با تحلیل اشتغالی که در روستاها انجام شده رسته‌های مزیت‌دار اشتغال در روستاها شناسایی و بر این اساس شبکه‌های مردمی در آن حوزه تشکیل می‌شود.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی اظهار داشت: رسته شغلی پرورش دام سبک و سنگین در بسیاری از دهستان‌های استان جامعیت دارد و جزو مشاغلی اصلی خانوارها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا شبکه‌های مردمی برای حوزه اشتغال دام سبک و سنگین تشکیل شده است که با حضور تیم‌های کارشناسی در این روستاها آموزش‌های میدانی به اهالی ارائه می‌شود.

هنری از تکمیل زنجیره ارزش پرورش دام سبک و سنگین در دهستان‌های جامعه هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان خبر داد و عنوان کرد: نقشه راهی برای واحدها الگویی معیشتی در روستاها تهیه کرده‌ایم که بر این اساس جایگاه بهداشتی برای دام، انبار و علوفه در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: در بیشتر روستاها دامداران و دامپروران با مشکل دانش فنی و بهداشتی فضاهای نگهداری دام و طیور مواجه هستند که از این طریق مشکلات مربوطه نیز حل می‌شود.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: احداث جایگاه‌های بهداشتی می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد موجب افزایش بهره‌وری در حوزه دام شود، همچنین آموزش میدانی، سم پاشی و ضدعفونی رایگان نیز برای این واحدها انجام می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۶۰۰ نفر از روستاییان عضو شبکه‌های حوزه دام هستند که در ۱۵ روستا در حال فعالیت و اشتغال هستند.

هنری بیان کرد: همچنین تسهیلات هدفمند به افرادی که آموزش‌های اولیه دامداری را دریافت کرده و فضای فیزیکی آنان تکمیل شده است پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حمایت و نظارت‌های مستمر نیز از واحدهای دامپروری در روستاها انجام می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر دهستان شوسف و میغان شهرستان نهبندان، پترگان زیرکوه، قهستان درمیان، منتظریه طبس و درح شهرستان سربیشه دهستان‌های هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان هستند.

سال ۱۳۹۵ برنامه‌ای برای متمرکز شدن اقدامات عمرانی در نقاط محروم تدوین شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه پیشرفت و آبادانی را در کشور ایجاد کرد.

براساس اعتبار مورد نیاز و گستردگی کار قرار شد برای انجام بهتر کارها سطح دهستان در نظر گرفته شود که در این راستا آبادانی یکهزار نقطه محروم کشور در دستور کار قرارگاه یاد شده قرار دارد.

رییس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: سال ۹۶ نخستین سال ورود استان‌های کشور به بحث آبادانی هزار دهستان بود و ۱۳۰ دهستان در کل کشور در برنامه سالیانه قرار گرفت.