مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: در راستای مناسب‌سازی فضای شهری، ایجاد فضای مناسب معلولان در پارک‌ها در دستور کار این اداره کل و شهرداری بیرجند قرار دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، عباسعلی بهاری در نشست ساماندهی پارک‌ها ویژه معلولان افزود: در بخشی از فضای پارک، تجهیزات و امکاناتی برای معلولان مهیا خواهد شد تا علاوه بر به همراه داشتن نشاط و شادی برای معلولان، جنبه توانبخشی نیز برای آنان داشته باشد.

وی با بیان این که شهرداری و اداره کل بهزیستی مکان‌های مناسب را برای احداث این فضا مشخص کنند گفت: با توجه به این که بیشترین تعداد معلولان ساکن در محلات سجادشهر، موسی بن جعفر (ع) و مهرشهر بیرجند هستند، پارک‌های هدف به گونه‌ای انتخاب شود که سطح دسترسی این عزیزان راحت باشد.

وی با تاکید بر این که تامین امنیت معلولان در فضای پارک از اهمیت فراوانی برخوردار است تصریح کرد: لوازم و تجهیزات بایداستاندارد و از سطح ایمنی بالاتری برخوردار باشند به نحوی که خانواده‌ها در ساعاتی که به همراه فرزند معلولشان در پارک حضور دارند از امنیت جسمی و روحی فرزند خود مطمئن باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی به دغدغه‌های کارشناسان در این خصوص اشاره کرد و افزود: فضای تفریحی ایجاد شده مختص معلولان در همان فضای پارک و در کنار بقیه شهروندان خواهد بود تا این عزیزان بدون احساس طردشدگی در کنار عموم مردم بتوانند از این فضاهای ایجاد شده استفاده کنند.

وی با اشاره به نگاه مثبت مجموعه استان بخصوص شهرداری بیرجند درخصوص راه‌اندازی مکان مناسب معلولان در پارک‌های سطح شهر و کاهش آلام و دغدغه خانواده‌ها عنوان کرد: مهمترین عامل برای رسیدن به این هدف، فرهنگ‌سازی در جامعه است.

بهاری خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد به نادرست ریشه معلولیت‌ها فارغ از علت آن را عملکرد والدین دانسته و معلولیت فرزندان را بازخورد رفتارهای ناصواب خانواده تلقی کرده و این القائات نادرست به جامعه موجب می‌شود برخی خانواده‌ها فرد معلول خود را از انظار پنهان کرده و او را از خیلی خدمات محروم کنند.

وی گفت: معلولان نباید به عنوان یک معضل در جامعه دیده یا طرد شوند لذا در این راستا با همکاری رسانه‌های استان، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی ، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های متولی، فرهنگ‌سازی درخصوص تغییر نگرش جامعه به مقوله معلولیت را دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این که خراسان جنوبی از حیث معلولیت بین استان‌های دیگر وضعیت مناسبی ندارد، از زحمات و پیگیری‌های دستگاه‌ها در این زمینه به خصوص اقدامات انجام شده توسط شهرداری بیرجند و بهزیستی تشکر کرد و افزود: سازمان‌های متولی باید عوامل تاثیرگذار در ایجاد معلولیت را به درستی بررسی و مداخلات موثر در زمینه پیشگیری از معلولیت را با جدیت بیش از پیش دنبال کنند تا در آینده شاهد کاهش معلولیت در استان باشیم.