استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است جامعه سرزنده و پویا داشته باشیم باید فضای شهری مناسبی را آماده کنیم.

 حمید ملانوری در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: فضای مطبوع و مناسب شهری، انرژی شهروندان را چند برابر می‌کند و اثرات مطلوبی بر عملکرد افراد دارد.

وی گفت: اگر اتفاق خوشایندی در شهر می‌افتد، موفقیتی برای شهروندی رقم می‌خورد یا پیشرفتی صورت می‌گیرد، همه متأثر از اقدامات ما و محصول کار جمعی اجتماع است که بخشی از آن به متولیان امر در تامین نیازهای زیرساختی بر می‌گردد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر اینکه همه اقدامات باید پیوست فرهنگی داشته باشند گفت: پروژه‌های عمران شهری نیز نیاز به پیوست فرهنگی دارند و شهروندان باید بدانند در قبال خدمتی که به آنها می‌شود چه مسئولیتی دارند و از آن چطور باید استفاده کنند تا بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: شهر موجود زنده است که همراه ما نفس می‌کشد، رشد می‌کند، بیمار می‌شود و بهبود می‌یابد که همه این حالت‌ها را متولیان امر در حوزه مدیریت شهری پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: اعتقادم بر این است که یکی از مهمترین حوزه‌های مدیریتی، مدیریت شهری است چرا که در سایه آن، فضا برای سایر فعالیت‌ها آماده می‌شود.

ملانوری گفت: مدیریت شهری، مثلثی متشکل از شهروندان، پارلمان شهری (شورای شهر) و مدیریت اجرایی (شهرداری) است که اگر در تعامل با هم و هماهنگ نباشند، توسعه شهر اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه شهرداری، نهاد عمومی و غیردولتی است تصریح کرد: اینکه شهرداری متکی به درآمدهای خود است، بالندگی و سرزندگی شهرداری‌ها را به همراه دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: همین موضوع سبب شده که شهرداری و شورای شهر بتوانند بنا به ذائقه شهروندان پروژه تعریف کنند و در قالب آن برای رنگ‌آمیزی جداول، ایجاد فضای سبز متناسب با هر منطقه، روشنایی معابر و سایر اقدامات تصمیم‌گیری کنند.

وی تاکید کرد: این تصمیم‌گیری‌ها باید در قالب مدیریت بومی و متناسب با شرایط منطقه‌ای رقم بخورد.

ملانوری با اشاره به سابقه ۶-۷ ساله فعالیتش در سمت شهرداری خاطرنشان کرد: متولیان امور شهری باید از نیازهای شهر مطلع باشند، براساس نیازهای موجود و سلیقه شهروندان برنامه‌ریزی کنند و طبق همین برنامه‌ریزی متناسب با ظرفیت شهر، پروژه تعریف شود.

وی به رشد قابل توجه بودجه شهرداری بیرجند اشاره کرد و گفت: اینکه شهرداری بیرجند توانسته با وجود ساخت و سازهای حداقلی سطح شهر و کم شدن اعتبارات ناشی از پروانه‌های ساختمانی و عوارض، این بودجه را محقق کند، بسیار ارزشمند است.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: شهرداری باید راهکارهای مناسب‌تری برای درآمدزایی و ایجاد درآمدهای پایدار رقم بزند.

وی درخصوص اقدام شهرداری برای ایجاد مرکز بیرجند شناسی پیشنهاد داد: برای توفیق هرچه بیشتر این مرکز در برپایی مراسم و همایش‌ها، برگزاری جلسات خاص و نمایشگاه‌های ویژه، شورای مرکز بیرجند شناسی با ترکیب غیر دولتی متشکل از افرادی همچون استاندار و شهردار وقت، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، چهره‌های فرهنگی شهر و همچنین رئیس دانشگاه بیرجند شکل بگیرد.

ملانوری تشکیل این شورا را در پیشبرد اهداف مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر موثر خواند.

وی از نتیجه بازدید خود از شهر بیرجند گفت و با اشاره به سه بخش شمال، جنوب و مهرشهر اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های سال‌های گذشته، رشد افقی شهر را به همراه داشته که این موضوع هزینه‌های زیادی را بر شهر تحمیل می‌کند، خدمات‌رسانی را دشوار می‌کند و از همه مهمتر حاشیه نشینی و تبعات فراوان آن را در پی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر وجود بافت‌های تاریخی و فرسوده موجود در شهر که نیازمند بازسازی و بهسازی است گفت: بخش عمده‌ای از واحدهای مسکونی در توسعه افقی شهر می‌تواند در این بخش‌ها جانمایی شود که هم در زیبایی شهر موثر است هم اینکه هزینه خدمات‌رسانی را کاهش می‌دهد.

وی اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه بند دره، ایجاد باغ مفاخر، بهسازی پارک جنگلی، تأسیس فرهنگسرا و سایر موارد را مطلوب خواند و اظهار داشت: با قوت و انگیزه در کنار شما برای ادامه دادن به اقدامات گذشته خواهیم بود.

شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این نشست به تشریح طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام خود پرداختند و از پروژه‌هایی همچون توسعه بند دره، ایجاد مرکز بیرجند شناسی، تاسیس فرهنگسرای شهر، احداث باغ مفاخر و میدان اجتماعات شهر به عنوان برنامه‌های مهم شهرداری و شورا در این دوره نام بردند.