مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: متقاضیان دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت خراسان جنوبی در حال پایش هستند و در برخی شهرهای استان زمین‌ها آماده تحویل به متقاضیان است.

 وحید داعی  در نشست شورای مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق قانون جوانی جمعیت، زمین یا واحد مسکونی تحول افراد دارای سه فرزند می‌شود، اظهار داشت: در ۲۹ شهر استان که زمین به صورت ویلایی برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تامین کرده‌ایم، مشکلی تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت هم نداریم.

وی عنوان کرد: در خصوص واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت محدودیت‌های در شهرهای قاین و بیرجند داریم، بیان کرد: پیگیری‌ها برای تامین زمین و واحد مسکونی در این شهرها در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه بانک مرکزی پرداخت تسهیلات به واحدهای نهضت ملی مسکن روستایی را به همه بانک‌های عامل در کشور ابلاغ کرده است، بیان کرد: برخی بانک‌ها در جلسه اعلام کردند که از ستاد به استان ابلاغ نشده و یا منابع ندارند که مقرر شد که مجدد اداره‌کل راه و شهرسازی مکاتبه‌ای را با بانک‌های عامل ارسال کند تا بانک‌ها پیگیری کنند و تسهیلات مسکن روستایی هم به استان‌ها تزریق شود.

داعی بیان کرد: براساس مصوبه مجلس در طرح نهضت ملی مسکن، بانک‌ها موظف هستند که ۲۰ درصد منابع خود را بخش مسکن تسهیلات پرداخت کنند و توسط بانک مرکزی سهمیه پرداخت تسهیلات برای هر بانک در استان‌ها مشخص شده است.

وی عنوان کرد: اکنون در حوزه نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی تنها بانک مسکن است که تسهیلات پرداخت می‌کند و بقیه بانک‌ها در این زمینه پرداختی نداشته‌اند که در این خصوص مقرر شد جلسه‌ای با حضور بانک‌های متولی در استان و استاندار خراسان جنوبی برای بررسی مشکل برگزار شود.

داعی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو محدود استان‌هایی است که کارت اقساط واحدها در طرح نهضت ملی مسکن صادر شده و بیشترین تخصیص قرارداد قسط در کشور متعلق به خراسان جنوبی است، ادامه داد: در این خصوص ۹ هزار و ۷۰۰ فقره تخصیص قرارداد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه واگذاری و تامین زمین اقدامات خوبی در استان انجام شده است، بیان کرد: در ۲۹ شهر استان زمین ویلایی تامین و تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: در سایت زعفرانیه بیرجند که واحدها توسط انبوه‌سازان در دست اجراست، تمرکز بر احداث ۲ هزار و ۶۶ واحد است و در این سایت ۸۴۰ واحد به مرحله فونداسیون رسیده و برای احداث بقیه واحدها هم تجهیز کارگاه انجام شده است.

داعی عنوان کرد: واگذاری واحدها در سایت زعفرانیه بیرجند براساس سهم آورده و تعداد فرزند خواهد بود.

وی گفت: در زمینه آماده‌سازی سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن هم با ۱۹ شهرداری تفاهم‌نامه امضا شده و کار آماده‌سازی به‌زودی توسط شهرداری‌ها انجام خواهد شد.

داعی افزود: شهرستان طبس در زمینه ساخت نهضت ملی مسکن از شهرهای پیشتاز از نظر پیشرفت در استان است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور