استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن، موضوعی کلیدی برای دولت سیزدهم است.

استان کم‌برخورداری هستیم و از این لحاظ باید به ساخت مسکن شتاب دهیم تا شاخص توسعه‌یافتگی استان نیز ارتقا پیدا کند.

جواد قناعت روز یکشنبه در نشست شورای مسکن استان افزود: سرعت عمل در کار و رقابت بین استان‌ها اهمیت دارد لذا باید خراسان جنوبی در ساخت مسکن روستایی و شهری عملکرد قابل قبولی داشته باشد چون مسکن نیاز مردم و شعار محوری دولت است.

وی گفت: یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم تامین مسکن اقشار متوسط و کم‌درآمد است از همین رو جلسات شورای مسکن سطوح ملی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود و موضوع محوری این شورا همواره نهضت ملی مسکن است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: نزول رتبه استان در ساخت مسکن به خاطر منازل روستایی بوده لذا برنامه دولت باید در استان با جدیت دنبال و مسکن ویژه دیده شود چون برای دولت هم موضوع کلیدی و حساس است.

وی با بیان اینکه یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران استانی پرداختن به مسایل مرتبط با نهضت ملی مسکن است افزود: مسکن از نیازهای مهم مردم بوده و تقاضای مسکن ملی در استان خراسان جنوبی بیش از استان‌های برخوردار است لذا به کمک و حمایت دولت نیاز دارند.

قناعت با بیان اینکه مسکن رونق اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد گفت: ساخت مسکن موجب رونق اشتغال و حمل و نقل می‌شود و مولفه‌های مختلفی با آن درگیر است.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز به لحاظ نقدینگی حوزه مسکن فعال‌تر می‌شوند و شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان از این محل می‌توانند رونق بگیرند ضمن اینکه رقابتی بین ۳۱ استان کشور در ساخت مسکن وجود دارد و انتظار می‌رود مدیران در همه حوزه‌ها پای کار باشند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: مقاوم‌سازی مسکن روستایی هم اهمیت دارد و باید به‌طور ویژه به آن پرداخته شود.

وی تاکید کرد: تلاش همه‌جانبه همه دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیاز است تا بتوانیم عملکرد موفقی در این زمینه داشته باشیم و امور مربوط به تامین مسکن باید از سوی مدیران با جدیت دنبال شود.

قناعت گفت: اهمال کاری، بی توجهی و بی مسئولیتی هیچ دستگاهی در این زمینه پذیرفته نیست و از دستگاه‌های پیشرو در حوزه مسکن نیز تقدیر می‌شود.

وی با تشکر از شهرداری‌ها و موسسه عمران بسیج که در آماده‌سازی اراضی نهضت ملی مسکن همکاری داشتند افزود: بانک‌ها تاکنون علیرغم کمبود نیروی انسانی و نقدینگی همراهی خوبی داشتند و تا پایان بهمن برای انعقاد قرارداد مقاوم‌سازی مسکن روستایی تا سقف چهار هزار واحد همکاری کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین زیرساخت در سایت‌های نهضت ملی مسکن باید متناسب با واگذاری اراضی و آغاز ساخت و ساز باشد زیرا عقب ماندگی در این زمینه تبعات دارد.

وی اظهار داشت: در زمینه جذب منابع ملی برای تامین زیرساخت‌ها نیز آمادگی پیگیری از وزارتخانه‌های مربوطه است که باید نیاز دستگاه‌ها اعلام شود.

بانک‌های استان به تسهیلات مسکن ورود پیدا کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ورود بانک‌های استان به تسهیلات مسکن از عملکردهای مورد انتظار است که در سایر استان‌ها بیشتر به آن توجه می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده، نبود تامین منابع بانکی را از مهمترین موضوعات مربوط به مقاوم‌سازی منازل روستایی ذکر کرد و افزود: در زلزله بشرویه آسیب جدی به منازل روستایی وارد شد که اگر مقاوم‌سازی شود بخش عمده ای از دغدغه‌ها رفع خواهد شد.

وی گفت: خوب است که منابع بانکی در ارتباط با امنیت و ایمنی مردم استفاده شود و اگر نتوانیم در فرصت پیش رو این منابع را جذب کنیم استان‌های دیگر از این ظرفیت استفاده خواهند کرد لذا بانک‌ها از ظرفیت در اختیار برای مقاوم‌سازی منازل روستایی همکاری کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در گام اول انعقاد قرارداد از سوی بانک‌ها اهمیت دارد که باید براساس سهمیه توزیع شده اقدام کنند و براساس قانون، بنیاد مسکن موظف است سالانه ۱۰ درصد منازل روستایی را مقاوم‌سازی کند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی روی گسل زلزله واقع شده ادامه داد: مقاوم‌سازی منازل روستایی موضوعی است که مرتبط با جان مردم بوده و از این لحاظ باید بیش از پیش مورد توجه بانک‌ها باشد.

عباس‌زاده گفت: براساس اظهار نظر مرکز لرزه‌نگاری و بررسی‌های علمی، وقوع زلزله بزرگ در استان دور از انتظار نیست لذا باید پیش‌بینی‌ها در مورد مقاوم‌سازی منازل جدی گرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم تقویت منابع بانکی برای پرداخت بهتر تسهیلات افزود: انبوه‌سازان و پیمانکاران غیربومی که برنده مناقصات شده و اقدام به ساخت و ساز در استان می‌کنند باید ملزم شوند که منابع بانکی خود را در استان متمرکز کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر سرعت انتقال زیرساخت‌های آب، برق و گاز در سایت‌های نهضت ملی مسکن نیز تاکید کرد و گفت: برنامه اجرایی و عملیاتی از سوی وزارتخانه‌های مربوطه باید مشخص شود تا خدمات زیربنایی معطل نماند.

وی تاکید کرد: خدمات زیربنایی باید متناسب با ساخت مسکن از سوی مردم پیش برود و عقب ماندگی در این بخش قابل توجیه نیست.

عباس‌زاده افزود: سرعت ساخت مسکن در این زمینه قدرت چانه‌زنی در سطح کلان کشور را افزایش می‌دهد و از آنجایی که اغلب واحدها به صورت ویلایی ساخته می‌شود دستگاه‌های خدمات‌رسان نباید دچار تعلل و کم‌کاری شوند.

وی گفت: مردم به اجرای مناسب طرح نهضت ملی مسکن امید بسته‌اند و همه اقدامات ما را در این زمینه رصد می‌کنند لذا با توجه به اینکه زمین، توان فنی و اجرایی در خراسان جنوبی وجود دارد و مجلس شورای اسلامی هم قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرده باید انجام این کار سرعت بگیرد.

ساخت ۲۲ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: ۸۹ هزار و ۱۵۳ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در این استان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۵۲ هزار نفر دارای شرایط لازم بوده‌اند.

وحید داعی افزود: سهمیه مسکن خراسان جنوبی در حوزه شهری ۲۲ هزار واحد و در حوزه روستایی ۱۸ هزار واحد مسکونی است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۹۲۴ نفر براساس قانون جوانی جمعیت دارای شرایط مورد نظر هستند گفت: معادل سهمیه چهار سال استان در ۳۱ شهر خراسان جنوبی واحدهای مسکونی در حال اجرا داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: واحدهای مسکونی در ۳۰ شهر استان به‌صورت ویلایی ساخته می‌شود و فقط در مرکز استان واحدهای مسکونی آپارتمانی چهار یا پنج طبقه احداث خواهد شد.

وی افزود: براساس ماده چهار قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات هر سال را به حوزه مسکن اختصاص دهند و در تبصره این قانون آمده که اگر بانکی از پرداخت تسهیلات مسکن خودداری کند، باید جریمه ۲۰ درصدی را پرداخت کند که به خزانه واریز می‌شود.

داعی گفت: براساس گزارش‌های موجود فقط بانک مسکن استان بیش از سهمیه خود تسهیلات مسکن پرداخت کرده و بقیه بانک‌ها تسهیلات پرداخت نکرده یا میزان آن کم بوده است.

وی عنوان کرد: در تعیین رتبه کشوری استان‌ها هر ۲ مورد مسکن روستایی و شهری ملاک ارزیابی قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با انتقاد از فراهم نشدن زیرساخت‌های مورد نیاز آب و برق توسط دستگاه‌های متولی افزود: با مصوبه شورای مسکن استان باید دستگاه‌های اجرایی مورد نظر موظف شوند در مدت زمان مشخصی برنامه‌های خود را با برآورد مالی ارائه کنند تا برای تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی در تهران پیگیری شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور