استاندار خراسان جنوبی، دستگاه‌های اجرایی را به ارائه طرح هایی عملیاتی با هدف کاهش آمار تصادفات استان ملزم کرد.

حمید ملانوری، با این دستور ویژه در ستاد راهبری وضعیت تصادفات استان، اظهار کرد: تصادفات، یکی از ضرورت‌ها و موضوعات بسیار مهم استان ما و کل کشور است، به همین دلیل باید به طور ویژه مدنظر قرار داشته باشد.

وی با اشاره به دستورالعمل برگزاری ستاد راهبری تصادفات به صورت هر ۶ ماه یک جلسه، تصریح نمود: این جلسه، امروز به جهت تصادفات اخیر استان به طور ویژه برگزار شده و در صورت ضرورت و نیاز، ستاد راهبری به صورت مستمر تکرار می شود تا با بررسی علل تصادفات و ارائه راهکارها، برای کاهش آمار تصادفات چاره اندیشی کنیم.

استاندار با اشاره به عوامل مؤثر در بروز حوادث و سوانح جاده‌ای، گفت: برخی از تصادفات به جهت وجود مشکلات زیرساختی است که رفع آنها در قالب اصلاح شیب شیروانی، احداث باند دوم، رفع نقاط حادثه خیز و …از وظایف ما در دستگاه های اجرایی است.

ملانوری با اشاره به این که بعضی از حوادث هم به دلیل مسایل فرهنگی رخ می دهد، متذکر شد: این که راننده در ۲ کیلومتر بعد از مجتمع رفاهی و به علت خواب آلودگی تصادف می‌کند، نشان می‌دهد که او حاضر نشده دقایقی را توقف و استراحت کند.

وی به یکی دیگر از تصادفات روزهای اخیر اشاره و اظهار کرد: این که راننده بدون گواهینامه پشت تریلی می‌نشیند و چنان حادثه‌ای را رقم می‌زند، یا به خاطر سرعت زیاد در جاده‌ای که شرایط ایمنی مطلوبی دارد، واژگون می‌شود، نیاز به فرهنگ سازی دارد.

استاندار اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، هفته آینده جلسه فوق العاده ستاد راهبری وضعیت تصادفات را تشکیل می دهیم، مدیران دستگاه‌های اجرایی باید برای آن جلسه طرح‌های عملیاتی از جمله نصب چراغ، اصلاح شیب شیروانی و … برای کاهش آمار تصادفات ارائه کنند.

ملانوری به نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید از ظرفیت هنرمندان، رسانه ها و صدا و سیما  و با ارائه طرح های ابتکاری برای فرهنگ سازی استفاده کنیم تا فرهنگ ترافیک و رانندگی را توسعه بدهیم.

وی با اشاره به شباهت شرایط موجود تصادفات با بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل این که الان استان در بحث شیوع بیماری کرونا وضعیت مطلوب تری به نسبت دیگر مناطق دارد، صرفاً به جهت فرهنگ مردم و دقت نظرشان در رعایت پروتکل های بهداشتی است.

به گفته وی؛ به همان اندازه که رعایت ضوابط بهداشتی، مدیریت بیماری کرونا را سهل تر می کند، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حتی در جاده های پرپیچ و خم و پر دست انداز نیز رانندگی را امن تر می‌کند.

استاندار یادآور شد: طی سالیان گذشته با فرهنگ سازی توانستیم موضوع بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی را در بین رانندگان خودرو و موتورسیکلت نهادیه کنیم.

ملانوری افزود: در شرایط موجود هم تکلیف این است که با فرهنگ سازی ، حوادث رانندگی را کاهش دهیم.

وی، موضوع پایش تصویری را در این زمینه مهم خواند و گفت: پایش تصویری به مدیریت ترافیک و ایجاد ایمنی در رانندگی کمک می کند لذا بر اساس مصوبه این جلسه، به دستگاه های متولی ابلاغ می شود که این موضوع را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

شایان ذکر است؛ جلسه ستاد راهبری وضعیت تصادفات استان که با محوریت ارائه گزارش عملکرد کمیسیون اجرایی حمل و نقل و سوانح رانندگی، ارائه گزارش آخرین وضعیت سوانح درون و برون شهری، ارائه آمار و عملکرد پزشکی قانونی و ارائه آمار و عملکرد مرکز فوریت‌های پزشکی استان برگزار شد، به موضوع افزایش قابل توجه آمار حوادث رانندگی در سال جاری اشاره داشت.

بر اساس آمار ارائه شده در این جلسه، تعداد مصدومین تصادفات رانندگی در سه ماهه اول سال جاری در حالی هزار و ۸۰ نفر می باشد که این آمار در کل سال گذشته، ۸۲۷ نفر بوده است.