نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جاری حجم آبرسانی سیار به روستاها و مناطق عشایری خراسان جنوبی افزایش یافته اما به دلیل شرایط کم‌آبی در استان نیاز است که ناوگان آبرسانی سیار تقویت شود.

مصطفی نخعی رافزود: بر اثر خشکسالی شدید در سال آبی جاری بسیاری از منابع آبی عشایر منطقه خشک شده است از طرفی گرمای هوا باعث افزایش مصرف آب در مناطق عشایری و پدید آمدن شرایط حاد برای عشایر می‌شود.

وی با اشاره به سفر رییس سازمان امور عشایر ایران به خراسان جنوبی در خرداد امسال گفت: در این سفر وعده‌هایی داده شد که مسوولان استان باید پیگیری کنند تا بخشی از مشکلات عشایر رفع شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است سرانه آب ارسالی به عشایر با توجه به گرمای هوا و شرایط حاد خشکسالی افزایش یابد تا بتوانند در تابستان سال جاری از این شرایط سخت عبور کنند.

وی گفت: بیش از ۴۰ درصد روستاهای شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه به صورت سیار آبرسانی می‌شود که در دیدار با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وی قول افزایش سرانه آبرسانی سیار برای روستاییان استان را داد.

نخعی افزود: همه ما مسوولان استان باید با هم‌افزایی و پیگیری مستمر، مشکل کم‌آبی در روستاها را مدیریت کنیم تا از این شرایط حاد در تابستان امسال عبور کنیم.

وی با بیان اینکه اکثر روستاهای خراسان جنوبی در این بحران خشکسالی دچار مشکل کم‌آبی هستند گفت: در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه مجتمع‌های آبرسانی که در گذشته احداث شده در حال حاضر جوابگوی نیاز آبی مردم نیست و نیاز به بازسازی دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بسیاری از خطوط انتقال آب و شبکه‌های داخلی روستاها که در گذشته احداث شده، فرسوده است و به دلیل اینکه هدررفت بالایی در این شبکه‌ها داریم نیازمند اصلاح و بازسازی هستند.

وی گفت: افت فشار آب در بسیاری از مناطق به دلیل فرسودگی شبکه‌های آبرسانی است و کمبود آب در روستاها در خیلی از جاها به دلیل فرسودگی شبکه و اجرای نامناسب آن است.

نخعی افزود: گاهی مجتمع‌های آبرسانی در گذشته احداث شده و تناسبی با وضعیت جمعیتی الان روستاها ندارد که باید متناسب با جمعیت روستاها شبکه‌های آبرسانی توسعه یابد.

وی گفت: در ۲ سال اخیر دولت اقدامات خوبی درخصوص احداث مسکن محرومان در خراسان جنوبی انجام داده اما در برخی مناطق باید زیرساخت‌ها از جمله تامین آب متناسب با واحدهای احداثی ایجاد شود و در برخی مناطق واحدهای مسکونی ساخته شده اما آب آن تامین نشده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در زمینه تامین آب روستاییان فکر اساسی شود افزود: آب یک موضوع پیچیده است و خراسان جنوبی استانی کم بارش که میانگین بارندگی آن کمتر از نرم کشوری است از طرفی به هیچ منبع آبی پایدار دسترسی ندارد.

وی بر ضرورت مهار و مدیریت آب‌های سطحی در منطقه تاکید کرد و گفت: بخشی از آب‌های سطحی از دسترس ما خارج می‌شود و به سمت سیستان و بلوچستان یا کشور افغانستان می‌رود لذا باید با توسعه طرح‌های آبخیزداری و ایجاد سازه‌های آبی از نزولات آسمانی در شرایط خشکسالی استفاده بهینه شود.

نخعی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب استحصالی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود افزود: باید در بخش کشاورزی بهره‌وری آب را بالا ببریم، به عنوان مثال اگر ۱۰ درصد بهره‌وری آب در بخش کشاورزی افزایش یابد بخش عمده مشکل آب شرب استان حل می‌شود.

وی تاکید کرد: باید مدیریت آب را به شکل علمی و فنی داشته باشیم و خیلی از مشکلات کم‌آبی ما قابل حل است همچنین در زمینه مرمت قنوات اقدامات خوبی انجام شده اما با بهره‌وری مطلوب فاصله داریم.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به شرق کشور به خصوص خراسان جنوبی گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش معدن، کشاورزی و دامپروری، گردشگری و دارای قابلیت‌های بسیار ارزشمند مرزی با کشور افغانستان است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیکاری یکی از معضلات اساسی منطقه نهبندان و سربیشه است و اکثر مردم با تداوم خشکسالی در سال جاری فاقد منبع درآمد پایدار هستند و به سختی زندگی می‌کنند.

وی مهاجرت و خالی شدن روستاها به ویژه در مناطق مرزی را از تبعات خشکسالی و کم‌آبی دانست و گفت: لازم است هرچه سریعتر با برنامه‌ریزی و توسعه امکانات در نوار مرزی شرق کشور از بروز این پیامدها جلوگیری شود.

قرارگاه استانی آب اوایل امسال با تدبیر استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی شد و تامین آب مورد نیاز مناطق روستایی و عشایر از اولویت‌های این قرارگاه است.

تابستان امسال آبرسانی سیار در خراسان جنوبی با توجه به تداوم خشکسالی و گرمای هوا تا ۴۵۰ روستا در اوج مصرف افزایش می‌یابد.

سال گذشته به طور میانگین به ۳۸۰ روستای استان خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی شد که در اوج مصرف به ۴۳۰ روستا افزایش یافت.