مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان درمیان گفت: مرمت بخشی از قلعه تاریخی فورگ درمیان یکی از سالمترین قلعه های ایران در روستای هدف گردشگری فورگ با تخصیص اعتبارات لازم آغاز شد.

 ‌امیراسماعیل شهسواری  بیان کرد: با تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات ابلاغی ۱۴۰۱، اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده این فصل مرمت شامل آواربرداری و انتقال نخاله‌ها، برچیدن بخش‌های فرسوده سنگی روی دیوار یا جرزها، دیوارچینی با سنگ لاشه، کاه گل بام شاه‌نشین، بندکشی و موارد دیگر است.

وی افزود: این قلعه دارای پلان نامنظم بوده که مهمترین عامل شکل دهنده قلعه، شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان درمیان گفت: فضای داخلی قلعه از سمت شرق به غرب دارای سه قسمت اصلی است که بخش اول در سمت شرق شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض انبار بوده و بخش دوم که در فاصله ۵۰ متری از محل زندگی احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان اختصاص داشته است.

وی اظهار داشت: سومین بخش که حالت مرکزیت قلعه را داراست در ۲ طبقه احداث شده که محل سکونت حاکم و نزدیکانش بوده و مرتفع‌تر از سایر قسمت‌های قلعه است.

شهسواری افزود: قلعه تاریخی فورگ یکی از بناهای شاخص و منحصر به فرد در استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در ۱۰ کیلومتری مسیر اسدیه – سربیشه و در روستای هدف گردشگری فورگ واقع شده و هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

قلعه تاریخی فورگ مربوط به دوره افشاریه و با شماره ۳۴۵۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور