برنامه‌های بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با ۱۲ بهمن سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن در سراسر استان خراسان جنوبی آغاز شد.

مراسم محوری بزرگداشت ۱۲ بهمن چهل و یکمین سالروز ورود تاریخی امام راحل امروز (شنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مردم و مسوولان در میدان امام خمینی (ره) بیرجند در حال برگزاری است.

سخنران ویژه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا ادیانی رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی است.

وی در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: ارتقای تقوای سیاسی لازمه انتخابات سالم است و مردم با شناخت دقیق و صحیح، اصلح‌ها را انتخاب کنند.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم راه رسیدن به تمدن اسلامی را بیان فرمودند که برای آن سه وظیفه مهم ترسیم شده و خودسازی اولین گام است که مردم باید خود را متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی رشد دهند.

وی اظهار داشت: تقوای فرهنگی، سیاسی و سازمانی از دیگر تاکیدها در گام دوم است که در مساله انتخابات نیز باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

ادیانی تصریح کرد: جامعه‌پردازی رهنمود دیگر است که باید گفتمان فرهنگ‌پذیری نسبت به ارزش‌های اسلامی برای مردم در جامعه آسان شود.

وی گفت: تمدن‌سازی از دیگر تاکیدهای مقام معظم رهبری است که با توجه به مسایل پیش رو باید با خودسازی و جامعه‌پردازی و الهام‌گیری از هفت راه مورد نظر رهبری تمدن اسلامی را در جامعه پیاده کرد.

وی با بیان اینکه حضور مردم همواره راه حل برون رفت از مشکلات بوده است افزود: با حضور مردم، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ۴۱ ساله شد و ادامه خواهد داشت.

زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی نیز همزمان با لحظه ورود امام خمینی (ره) به وطن در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، امروز در مدارس و مهدکودک‌های خراسان جنوبی نواخته شد.

افتتاح و کلنگ‌زنی یک هزار و ۶۱۴ طرح عمرانی

همزمان با دهه فجر امسال یک‌ هزار و ۴۵۹ طرح و پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان در این استان افتتاح می‌شود.

همچنین در این دهه عملیات اجرایی ۱۵۵ طرح در استان آغاز می‌شود که در مجموع یک هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آنها پیش بینی شده است.

تامین اعتبار این طرح‌ها از محل اعتبارات ملی، تسهیلات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

افتتاح ۵۸ درصد پروژه‌های دهه فجر در مناطق روستایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه ۵۸ درصد پروژه‌های دهه فجر امسال در روستاهای استان به بهره‌برداری می‌رسد، ارتقای شاخص‌ها در مناطق روستایی چشمگیرتر است.

سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: مهمترین پیامد پروژه‌هایی که برای ایام دهه فجر پیش بینی شده، ارتقای شاخص‌های معیشتی، اشتغال و اقتصاد استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: دهه فجر، فرصت رونمایی از نتایج برنامه‌های اقتصادی استان است.

مشیرالحق عابدی اظهار داشت: ابتدای امسال بنا به دستور استاندار مبنی بر اجرایی شدن فرمایشات رهبری در حوزه اقتصادی، برنامه‌ای راهبردی با محورهای اولویت دار به دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصادی ابلاغ شد که نتایج برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت آن را در دهه فجر امسال شاهد خواهیم بود.

اجرای سه هزار و ۱۰۱ عنوان برنامه 

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد: همزمان با آغاز گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این استان سه هزار و ۱۰۱ عنوان برنامه فرهنگی، ورزشی و مذهبی در دهه فجر ۹۸ اجرا می‌شود.

حجت الاسلام احمد ملایی گفت: برگزاری ۷۵ نشست تبیینی، برپایی ۱۸۲ نمایشگاه عکس، نقاشی و پوستر، برگزاری ۲ هزار و ۵۰۰ مسابقه ورزشی، نورافشانی شب ۲۲ بهمن در ۱۱ نقطه و نواختن بانک الله اکبر در ۲ هزار و ۱۰۰ مسجد، ۲۴۰ مورد سرکشی از خانواده شهدا، برپایی ۲ هزار و ۸۰۰ جشن انقلاب در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی، ۱۲۰ مورد شب شعر و خاطره به خصوص با محوریت شهادت سردار سلیمانی، ۲۰ مورد کرسی آزاداندیشی و ۸۷ جشنواره فرهنگی، علمی و قرآنی از جمله برنامه‌های محوری دهه فجر در استان خراسان جنوبی پیش‌بینی شده است.

به گفته مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی ۲۸ عنوان برنامه ویژه دهه فجر در حوزه‌های مختلف صدا و سیما و خبر شبکه خاوران تولید و پخش می‌شود که این برنامه‌ها در ساختارهای مختلف از جمله نمایش بلند رادیویی، مسابقه رادیویی و برنامه میزگردی است.

طرح لاله‌های روشن نیز در ۴۴۵ آموزشگاه استان همزمان با سراسر کشور ۱۶ بهمن ماه در استان اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۳۵۷ عنوان برنامه شاخص با مشارکت ۱۸۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان اجرا می‌شود.

محمدعلی واقعی اظهار داشت: آموزش و پرورش با تمام توان و استفاده حداکثری از ظرفیت آحاد جامعه دانش‌آموزی و فرهنگیان در راستای بزرگداشت دهه فجر برای تحقق شعار انقلاب اسلامی زنده و پویا در پرتو ولایتمداری، جهاد و مقاومت تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: تمامی فعالیت‌ها با الهام‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید بر نقش الگویی و تربیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا خواهد شد.

۲۷۷ طرح کشاورزی افتتاح می‌شود

همزمان با ایام دهه فجر امسال ۲۷۷ طرح کشاورزی با هزینه‌کرد ۶۴۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری می‌رسد که ۱۷ هزار خانوار از مزایای این طرح‌ها برخوردار می‌شوند همچنین برای ۲۳۴ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۲ نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

تولید و انتشار بیش از ۱۰۰ پوستر محتوایی در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان خراسان جنوبی است همچنین ۱۵ فتوکلیپ و بیش از ۵۰ عکس نوشته نیز با موضوعات مختلف تولید و منتشر می‌شود.

به گفته دبیر کارگروه رسانه و فضای مجازی ستاد بزرگداشت دهه فجر خراسان جنوبی، درک مناسب از فضای مجازی ناشی از درک انقلاب اسلامی است، در شرایط فعلی جامعه با بحران مدیریت و مسوولیت پذیری در فضای مجازی رو به رو بوده که بسیار جدی، اساسی و خطرناک است.

در چهل و یکمین فجر انقلاب اسلامی ۲ هزار و ۷۷۹ عنوان برنامه در سه سطح استانی، شهرستانی و پایگاه‌های بسیج  در استان پیش‌بینی شده است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به گسترش انقلاب در فراتر از مرزهای ایران گفت: در بسیاری از کشورها هسته‌های مقاومت شکل گرفته و انسان‌های آزادیخواه به استقبال انقلاب شتافته‌اند لذا وظیفه و تکلیف داریم در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به سهم خود نهایت تلاش را داشته باشیم که این ایام مبارک یادآوری و گرامی داشته شود.

برگزاری ۱۳۰ گفتمان دینی

همزمان با دهه فجر امسال ۱۳۰ گفتمان دینی با هدف تبیین اهداف انقلاب اسلامی در استان برگزار می‌شود.

همزمان با دهه فجر امسال ۵۰۰ برنامه ویژه بانوان و خانواده در استان برگزار می‌شود که شامل ۴۰ نشست، ۳۰ کارگاه آموزشی، ۵۰ دیدار، بازدید و نمایشگاه است.

امسال ۲۴۱ برنامه فرهنگی ورزشی همزمان با گرامیداشت دهه فجر توسط اداره‌های ورزش و جوانان، هیات‌های ورزشی و سازمان‌های مردم نهاد در استان برگزار خواهد شد.

همچنین پنج پروژه ورزشی شامل سالن ورزشی و چمن مصنوعی در دیهشک طبس با اعتبار ۶ میلیارد و ۵۰۰ تومان، سالن چند منظوره نوغاب پسکوه قاینات با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ تومان، فاز یک سالن تیراندازی مجموعه علوی بیرجند با اعتبار پنج میلیارد تومان، سالن چند منظوره روستای خشک با ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار و سالن چند منظوره کریت در طبس با ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود.

برگزاری بیش از ۵۰۰ عنوان برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی در این استان از دیگر برنامه‌های چهل و یکمین فجر انقلاب اسلامی در استان است که بیش از ۱۰۰ عنوان در مرکز استان و ۴۰۰ برنامه در شهرستان‌ها اجرا خواهد شد.

بهره‌برداری از ۳۴۰ طرح اشتغال و تولید 

بنابر اعلام سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ۳۴۰ طرح اشتغال و تولید با ۳۱۵ میلیارد ریال اعتبار همزمان با دهه فجر امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

غلامرضا اشرفی اظهار داشت: از این طرح‌ها ۳۱۹ مورد اشتغال خرد و کلان است که از محل صندوق کارآفرینی امید تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند.

وی افزود: سایر طرح‌ها نیز در حوزه بهزیستی خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های صنعتی است که افتتاح می‌شود.

وی همچنین از پیش بینی ۱۳۷ برنامه در سطح استان برای بزرگداشت دهه فجر خبر داد و گفت: ۲۵ برنامه فرهنگی و اجتماعی برای مرکز استان برنامه‌ریزی شده است.

اکران فیلم‌های جشنواره فجر در استان

همچنین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر همزمان با تهران از ۱۵ تا ۲۱ بهمن ماه در محل سالن ایثار بیرجند برگزار خواهد شد که اکران فیلم‌های منتخب این جشنواره صبح‌ها ویژه کودکان و نوجوانان و عصرها برای عموم مردم برنامه‌ریزی شده است.

همزمان با دهه فجر امسال یک هزار روحانی مبلغ به مناطق مختلف استان اعم از شهرها، روستاها و مناطق مرزی و عشایری اعزام می‌شوند و هدف اصلی این اعزام‌ تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است.

مسوولان استان خراسان جنوبی صبح امروز (شنبه) در آغاز برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.