دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: طرح کدینگ کارت‌های سوخت وسایط نقلیه بنزینی در شهرستان مرزی نهبندان در حال اجرا است.

محمدرضا دبیری روز دوشنبه در سومین نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان جنوبی افزود: براساس گزارش‌های رسیده شاهد رشد غیرمعمول و غیرقانونی مصرف بنزین در شهرستان نهبندان بودیم و سوخت به سمت سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شد که خواهان این بودیم طرح کدینگ با جدیت در این شهرستان عملیاتی و جلوی قاچاق بنزین گرفته شود.

وی تصریح کرد: از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی انتظار داریم در ارتباط با پیاده‌سازی طرح کدینگ کارت‌های سوخت با فرماندار و مسئولان شهرستان نهبندان هماهنگ باشند تا طرح به سرعت عملیاتی شود.

وی گفت: خراسان جنوبی در معبر ورودی سوخت به سمت سیستان و بلوچستان قرار دارد و آمارها حاکی از شدت و گسترش قاچاق است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی بیان کرد: با برگزاری جلسات کارگروه پیشگیری از قاچاق سوخت و با هماهنگی‌های قضایی که در استان صورت گرفت اتفاقات بسیار خوبی رقم خورد از جمله اینکه با اهتمام دادستان عمومی و انقلاب استان، با خودروهای مشکوک به قاچاق برخورد و خودروها توقیف شد که این موضوع شوکی به عملکرد قاچاقچیان وارد کرد و اثربخش بود.

وی به موضوع قاچاق دام در استان اشاره کرد و افزود: در این زمینه با دو مسئله مواجه هستیم ابتدا خروج دام از حوزه استانی به استان‌های همجوار و اینکه قاچاقچیان مقداری به سودآوری این موضوع حریص شده‌اند.

وی گفت: از آنجا که خروج دام در حوزه استانی نسبت به استان‌های همجوار از قیمت کمتری برخوردار است، روند صعودی به خود گرفته است.

دبیری افزود: براساس گزارش‌های رسیده، دام خراسان جنوبی وارد طبس شده و از آنجا به به استان‌های یزد و کرمان وارد می‌شود لذا زمینه خروج دام از استان به نوعی فراهم شده است که باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.

وی بیان کرد: با تمام تلاش‌هایی که در حوزه دستگاه‌های ذیربط انجام شده است به واسطه تامین دام مولد و گوشتی در استان و نداشتن دغدغه در این زمینه، همه دستگاه ها یدِ واحده شده و بحث واردات دام را رقم زده‌اند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: ۱۰ هزار راس دام تاکنون وارد خراسان جنوبی شده است که اگر این دام را نتوان حفظ و صیانت کرد و زمینه خروج دام فراهم شود به جایگاه قبل برخواهیم گشت در حالیکه کاهش قیمت گوشت نمایان‌گر اجرای این طرح خوب بوده است.

وی با بیان اینکه روند هویت‌دار کردن دام‌های بومی در خراسان جنوبی کند است افزود: خواهش داریم این طرح مورد عنایت ویژه قرار بگیرد و تکلیف نیروی انتظامی در کنترل معابر و مسیرهای مواصلاتی نیز روشن شود.

دبیری اظهار داشت: طرح پلاک کوبی دام سنگین خراسان جنوبی بایستی تا پایان شهریور عملیاتی می‌شد اما با توجه به هزینه‌های بالای آن مورد استقبال دامداران قرار نگرفته است.

وی کالاهای سلامت محور را یکی دیگر از دغدغه‌های استان دانست و گفت: جلسات بسیار متعددی در این زمینه در استان برگزار شده که عملیاتی شدن مصوبات این جلسات مورد انتظار ما است.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و تجار افغان در مرز ماهیرود برگزار شد که یکی از انتظارات تجار و مسئولان اجرایی استقرار شعبه تعزیرات حکومتی در مرز ماهیرود بود.

وی ادامه داد: از سازمان تعزیرات حکومتی انتظار می‌رود راهکارهای لازم را برای این موضوع بررسی کرده و فضای مناسبی برای رسیدگی به پرونده‌های قاچاق و تسریع در امور ایجاد کنند.

دبیری بیان کرد: پارسال و در آستانه سال ۹۸ به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، کشور شرایط خاص و ویژه‌ای را تجربه کرد و بخشی از اقتصاد کشور متضرر شد اما با تدابیر و سیاست‌گذاری دولت، جلوی واردات چندین قلم کالا گرفته و تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق اندیشیده شد.

وی گفت: با اقدامات و ابتکارِ عمل دولت در تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی ابتدا یک نگرانی به وجود آمد که احتمال افزایش قاچاق کالای اساسی از خروجی استان‌ها تشدید شود که همه دستگاه‌ها پای کار آمدند و رویه‌هایی در حوزه خود دنبال کردند که منجر به جلوگیری از قاچاق کالا شد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی تاکید کرد: نگرانی‌ها همچنان در دو حوزه دارو و بخشی از کالاهای یارانه بگیر وجود دارد که امید است اعضای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به هر طریقی در زمینه کالاهای اساسی تصمیم گیر و تاثیرگذار هستند مراقبت‌های لازم را داشته باشند چراکه شاید با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و برخی تکانه‌های اقتصادی، این اقدام موج جدیدی ایجاد کند.

وی اظهار داشت: از جلسه قبل تاکنون یکسری اعتراضات جدی از طرف افرادی که در تجارت گوشی همراه دست‌اندرکار بودند در سطح کشور ایجاد و منجر به تجمع یا تعطیلی بازار شد که در حوزه استانی کمتر از کلان کشور تاثیر پذیرفتیم.

دبیری گفت: با عزمی که در کلان نظام وجود داشت طرح ریجستری موبایل که از سال ۹۶ آغاز شده بود به خوبی تاکنون استمرار پیدا کرده است و با اتفاق نظر بین بخش‌های مختلف به ویژه ناجا و گمرک شاهد هستیم حقوق دولتی از محل واردات موبایل به خوبی تامین می‌شود که از اهتمام مسئولان استان در این زمینه نیز قدردانی می‌کنیم.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۵ جلسه در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در استان برگزار شده است.

وی به رشد ۴۳ درصد توقیف کالای قاچاق در استان اشاره کرد و گفت: هفت ماه گذشته ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق در استان توقیف شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی هم گفت: شهرستان نهبندان در هفت ماه امسال رتبه نخست مصرف بنزین در کشور را داشته که این مصرف واقعی نیست و بعضا ۶۴ تا ۶۹ درصد اضافه برداشت بوده است.

علی مردانی افزود: میزان برداشت و مصرف بنزین در شهرستان مرزی نهبندان نسبت به نرم کشوری که ۸.۷ درصد است، اختلاف فاحشی است.

وی با اشاره به اجرای طرح کدینگ کارت سوخت در شهرستان نهبندان بیان کرد: این طرح به منظور جلوگیری تقریبی از قاچاق این سرمایه ملی و ساماندهی سوخت اجرا می‌شود.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: اجرای طرح کدینگ در استان مرزی سیستان و بلوچستان تجربه موفقی بوده و سبب ساماندهی سوخت شده است.

وی گفت: همجواری خراسان جنوبی با استان سیستان و بلوچستان سبب شد با اجرای طرح مذکور، کارت‌های مهاجر از استان مجاور به نهبندان ورود پیدا کند و میزان مصرف بالا برود.

مردانی با اشاره به افزایش ۵۰۰ درصدی کارت سوخت در شهرستان نهبندان نسبت به مدت مشابه پارسال افزود: قطع کارت‌های سوخت و افزایش تقاضا در آن سوی مرز یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف در نهبندان بوده است.

وی بیان کرد: پیش مقدمات انجام طرح کدینگ کارت سوخت در نهبندان به دو صورت سوخت‌گیری با ثبت پلاک خودرو و کدپستی و تراکنش‌های سوخت‌گیری تا قبل از فروردین ۹۸ آغاز شد.

وی گفت: برای افرادی که فاقد خودرو غیربومی بوده اما ساکن استان هستند، گردشگران یا مسافران نیز ساز و کار مشخص فراهم شده و براساس پروتکلی که با نیروی انتظامی و تاییدهای مربوط اجازه سوختگیری داده خواهد شد.

مردانی بر لزوم ساماندهی کارت‌های سوخت آزاد در شهرستان نهبندان تاکید کرد و افزود: در این زمنیه تعداد کارت‌های آزاد را کاهش داده‌ایم و به ازای هر نازل سوخت یک کارت در نظر گرفته شده است.

وی از کشف ۲۲ فقره کارت سوخت هوشمند در استان خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تمامی این کارت‌ها مربوط به استان‌های دیگر و با پلاک‌های مختلف بود که حدود یک سال است خارج از شبکه شده است اما نیاز به دستور قضایی دارد تا برخورد قاطع با این افراد داشته باشیم.