#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: با ثبت ملی ۶ اثر تاریخی و طبیعی دیگر این استان، تعداد آثار خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۷۳ اثر رسیده است.

علی شریعتی‌منش روز یکشنبهافزود: بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند، درخت شاه توت کهنسال روستای افین شهرستان زیرکوه، درخت چنار کهنسال مهوید شهرستان فردوس، پدیده زمین‌شناسی چین جعبه‌ای کلمرد در شهرستان طبس، درخت بنه کهنسال بادامک شهرستان قاینات و اثر طبیعی کال سردر شهرستان طبس، ۶ اثر تاریخی و طبیعی این استان هستند که بتازگی ثبت ملی شده‌اند.

وی گفت: بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند به عنوان نخستین بیمارستان استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند در فهرست میراث ملی ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: احداث بنا در قسمتی از باغی به نام باغ صفا در سال ۱۳۲۳ آغاز شد و در سال ۱۳۲۷ پایان یافت و استفاده از مصالح جدید همراه با بهره‌گیری از تاقنماهای معماری بومی، استفاده از کاشی در نما و هماهنگی با اقلیم منطقه از خصوصیات بنای نخستین بیمارستان استان و شهر بیرجند است.

وی همچنین از ثبت ملی درخت شاه توت کهنسال خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد و افزود: در مجاورت آسیاب قدیمی روستای افین شهرستان زیرکوه، شاه توت کهنسالی قرار دارد که با چشم‌انداز منحصر به‌فرد از فاصله دور خودنمایی می‌کند.

شریعتی‌منش گفت: درخت شاه توت کهنسال از فاصله ۸۰ سانتیمتری سطح زمین به شاخه‌های متعدد تقسیم شده و شاخه‌ای از سمت شرق به زیر خاک فرو رفته و به‌صورت درختی مستقل سر از خاک برداشته که یکی از زیبایی‌های این درخت است.

وی بیان کرد: مردم منطقه برای این درخت که سن آن ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال است، ارزش و اهمیت قائل هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره درخت چنار کهنسال مهوید که در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد، گفت: در حاشیه روستای مهوید شهرستان فردوس و در فاصله ۳۲۰ متری امامزاده سلطان احمد این روستا، درخت کهنسالی از گونه چنار قرار دارد که از درختان بومی خراسان جنوبی است.

وی افزود: قدمت چنار کهنسال ۶۵۰ تا ۷۰۰ سال است و شاخه‌های خشکیده لابه‌لای شاخه‌های سرسبز آن نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه دارد.

شریعتی‌منش با اشاره به ثبت “پدیده زمین‌شناسی چین جعبه‌ای کلمرد شهرستان طبس” در فهرست میراث طبیعی گفت: چین جعبه‌ای (پدیده زمین‌ساخت) که ریخت و ساختار آن کامل باشد، اثری کم‌نظیر است و زمین‌شناسان این پدیده را ارزشمند می‌دانند.

وی بیان کرد: قدمت این پدیده زیبا و منحصر به‌فرد به ۳۵۵ ـ ۲۵۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد و حد فاصل کاروانسرای کلمرد و چشمه خواجه حسن قرار دارد.

درخت بنه کهنسال بادامک شهرستان قاینات اثر طبیعی دیگری با ۶۰۰ سال سن است که بتازگی در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید و معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره آن گفت: این درخت با داشتن تاجی تقریبا متقارن، شاداب و سرسبز بوده و عظمت، صلابت و استواری آن از فاصله دور خودنمایی می‌کند.

وی افزود: این اثر طبیعی در بخش سده شهرستان قاینات و حاشیه روستای بادامک مورد احترام ویژه مردم قرار دارد.

شریعتی‌منش به ثبت اثر طبیعی “کال سردر” شهرستان طبس در فهرست میراث طبیعی کشور اشاره کرد و در توصیف آن گفت: مجموعه طبیعی و تاریخی کال (دره) سردر در ۲۵ کیلومتری شرق طبس و در دل رشته‌ کوه شتری قرار دارد، کال سردر در ۲ قسمت یکی منطقه کوهستانی (رشته‌ کوه شتری) و دیگری دشت طبس پدید آمده است.

وی گفت: کال سردر از دامنه‌های مرکزی رشته‌ کوه شتری از کوهی به نام اژدر کوه و چشمه قنبر شروع شده و در مسیر توسط شاخه‌های فرعی و متعدد تغذیه می‌شود و رودخانه دائمی سردر در بستر این دره جریان دارد.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این دره به دستکندها و چشمه آبگرم مرتضی علی، آبشار و چشمه‌ها و تاق زیبای شاه‌عباسی با قدمت دوران صفویه اشاره کرد.

وی افزود: پرونده تعداد دیگری از آثار تاریخی و طبیعی استان آماده شده که امید است تا پایان سال در فهرست میراث ملی ثبت شوند.

باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت (مشترک با استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان)، قنات بلده فردوس و توبافی روستای خراشاد چهار اثر ثبت جهانی خراسان جنوبی هستند.