استاندار خراسان جنوبی گفت: رصد وضعیت موجود نشان می‌دهد که استان به لحاظ داشتن ظرفیت‌ها و فعالیت واحدهای تولیدی شرایط مناسبی دارد و علیرغم داشتن تولید زیاد اما کامل نبودن زنجیره، مشکلاتی را سد راه واحدهای تولیدی قرار داده است.

حمید ملانوری روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی که به موضوع بررسی وضعیت تولید شیر خام، مشکلات دامداران در فروش شیر و مسایل مربوط به واحدهای تولیدی و فرآوری محصولات لبنی استان اختصاص داشت، افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات واحدهای تولیدی استان از جمله کارخانه‌های فرآوری شیر و لبنیات به دلیل کامل نبودن زنجیره تولید اتفاق افتاده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۵ واحد تولیدی شامل ۱۱ کارخانه و چهار کارگاه فرآوری شیر در استان وجود دارد که بخشی از آنها تعطیل است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تعداد محدودی از کارخانه‌های لبنیات با ظرفیت پایین هم که فعالیت دارند اما بازار فروش مناسبی ندارند، به این شکل که برای تولید محصول خود هزینه زیادی می‌کنند اما سودی عایدشان نمی‌شود.

وی افزود: در خیلی از موضوعات دیگر استان مانند تولید زرشک، زعفران، مرغ، حتی معدن و صنعت نیز تکمیل نبودن زنجیره سبب بروز مشکلات مختلف و عدم سوددهی تولید برای کشاورز و سرمایه‌گذار شده است.

ملانوری با تاکید بر اینکه نباید زنجیره محصولی در استان تشکیل اما نیمه راه رها شود عنوان کرد: اگر در تکمیل زنجیره تولید، کوتاهی رخ داده است ما مقصر هستیم و باید دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از تولید بسیج شوند.

وی گفت: اینکه بانک‌ها تسهیلات می‌دهند اما متقاضیان نمی‌توانند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند نیز باید بررسی و مشکل حل شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اینکه ۱۵ واحد تولیدی استان با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن در استان وجود دارد اما ۲۵۰ تن شیر در استان تولید می‌شود به دلیل کامل نبودن زنجیره تولید است.

وی با بیان اینکه در استان از زنجیره و چرخه تولید تعریف درستی نداریم افزود: باید با رفع مشکلات موجود، در تولید محصولات به جایی برسیم که دیگران برای خرید آنها به ما التماس کنند نه اینکه به دنبال فروش محصول باشیم.

ملانوری تصریح کرد: کسی که بخواهد مشکلات موجود را از مسیر تولید شیر استان حذف کند فقط ما هستیم و این موضوع در خارج استان حل نمی‌شود.

وی گفت: اگر تنها مشکل واحدهای تولیدی شیر استان، کمبود نقدینگی و تسهیلات است، این قول را می‌دهیم که همه این واحدها تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر کارخانه‌های فرآوری لبنیات مانند کاله، میهن و دایتی توانسته‌اند گام‌های بلندی در کشور بردارند و کارهای بزرگی انجام دهند، چرا ماا نتوانیم؛ ما می‌توانیم فقط کافی است کارها مدیریت شده پیش بروند.

وی افزود: برای رفع موانع از مسیر واحدهای تولید شیر استان باید در اولین فرصت نشستی مشترکی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نمایندگان اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و مدیران واحدهای تولیدی و با حضور نمایندگان کارخانه‌های شیر استان برگزار شود.

ملانوری گفت: در این نشست که جزو مصوبات امروز است همه مسایل موجود مورد واکاوی قرار بگیرد و راهکارهای لازم برای رفع و رجوع آنها ارائه شود.

وی بیان کرد: در سال “تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” باید بیشترین توجه به برگزاری جلساتی مانند شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی لحاظ شود تا هم تولید افزایش یابد و هم از واحدهای فعال مانع‌زدایی و از مسیر واحدهای غیرفعال مانع‌زدایی شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه لبنیات استان مانند سایر محصولات خام فروشی می‌شود گفت: خیلی از کارخانه‌های مواد لبنی کشور در حالی که هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند اما سودآور هستند و ما از کارخانه‌های استان حمایت می‌کنیم تا واحدها در قالب یک کارخانه بزرگ تجمیع شوند یا مجدد به چرخه تولید بازگردند.

وی اظهار داشت: امسال به دلیل کمبود بارندگی‌ها و تشدید خشکسالی مشکلاتی از قبیل نبود علوفه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و تامین آن برای دامداران ایجاد شده و برای این موضوع طرح خرید مازاد دام در استان در حال انجام است تا بخشی از مشکلات دامداران را بتوان رفع کرد.

ملانوری با اشاره به مصوبات جلسه قبل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: در این نشست هر آنچه مصوب می‌شود باید پیگیری و اجرا شود در غیر این صورت برگزاری جلسه دردی از استان دوا نمی‌کند.

وی گفت: براساس مصوبه جلسه قبل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با توجه به اهمیت حضور بخش خصوصی، باید جلسه شورا در محل اتاق بازرگانی بیرجند و هر ماه یک بار برگزار شود.