مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون طرح کاداستر (حدنگاری) در بیش از ۵۰ درصد عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی این استان انجام شده است.

علیرضا نصرآبادی  افزود: طرح کاداستر در هفت میلیون هکتار از سطح ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی ملی استان خراسان جنوبی انجام شده است.

وی گفت: هفت میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مساحت اراضی ملی استان باقی مانده که برای پنج میلیون هکتار از آن با مشاوران قرارداد منعقد شده و در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود چنانچه اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۰ تامین شود امسال کاداستر در استان به پایان برسد.

وی از خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور یاد کرد و گفت: برای اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در استان همکاری ویژه‌ای بین دستگاه‌های مختلف این حوزه وجود دارد.

نصرآبادی عنوان کرد: تا پایان سال ۹۸ عملکرد کاداستر اراضی ملی و دولتی استان در مجموع حدود ۴.۵ میلیون هکتار بود که این میزان تا پایان سال ۹۹ به هفت میلیون هکتار افزایش یافت.

وی گفت: برای چهار میلیون هکتار از مساحت اراضی که باید کاداستر در آن انجام شود از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد و املاک با مشاوران قرارداد منعقد شده که از این مقدار تاکنون نزدیک به یک میلیون هکتار تثبیت و پیش‌نویس سند آن صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: اصلاح نقشه‌های سنواتی و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی یکی از اولویت‌های کاری منابع طبیعی و آبخیزداری در استان است.

وی گفت: تاکنون برای سطحی معادل ۳۲ هزار هکتار شامل ۲۲ پلاک در سطح استان که واجد اجرای مقررات تفکیک انفال و فاقد سند مالکیت هستند، سند تک برگ اخذ شده است.

نصرآبادی ادامه داد: همچنین از ۱۹۲ پلاک در خراسان جنوبی با مساحتی معادل ۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۲۷ هکتار که به واحدهای ثبتی استان ارسال شده، ۱۶۴ پلاک با مساحت ۲ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۹ هکتار در سامانه شمیم تثبیت شده است.

وی گفت: تعداد ۱۲۷ پلاک نیز به مساحت ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۸۸۸ هکتار منجر به صدور سند تک برگ شده است.

وی افزود: حدود ۸۴ هزار هکتار از مساحت ذکر شده جزو اراضی جنگلی و بیش از ۲ میلیون هکتار مربوط به سایر اراضی ملی است.