سردار محمدرضا مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در مراسم افتتاح اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابرها در استان اظهار کرد: خودباوری که امروز به برکت انقلاب اسلامی در جوانان به وجود آمده است را ما باید به عنوان خادم این ملت تقویت کنیم قطعاً با توجه بیشتر به خودباوری و ایستادن روی پای خودشان باب‌های خوب و ارزنده‌ای به روی ملت ما در سطح دنیا باز می‌شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نمونه کوچکی را که در خطه کویری و دورافتاده از مرکز امروز شاهد هستید شاید پروژه‌ای کوچک به بهره‌برداری می‌رسد اما حرکت علمی بزرگ اتفاق افتاده است حمایت‌هایی که از طرف مجموعه دانشبنیان سپاه صورت گرفت علیرغم همه مشکلات، فراز و نشیب‌ها و بی مهری‌هایی که در برخی موارد به محققان ما در عرصه علم و فناوری می‌شود امروز شاهد پروژه ای هستیم که در بحث بارورسازی ابرها کلید می‌خورد.

سردار مهدوی در ادامه افزود: این سایت هوشمند با کمک مرکز علمی و پژوهشی سپاه، هماهنگی با محققان دانشگاه و شرکت دانش‌بنیان صورت گرفت و برای اولین‌بار در سطح کشور در این نقطه سایتی در اختیارشان گذاشتیم تا آنچه که آموختند را عملاً به منصه ظهور بگذارند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه بهره‌برداری از ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابرها در استان را به عنوان خدمتی ارزنده و دانشی است که مردم این منطقه شدیداً به آن نیاز دارد و گفت: با این دستاورد بسیاری از مشکلات مردم با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و کمبود نزولات آسمانی در این منطقه حل می‌شود.

گفتنی است؛ اولین سایت هوشمند زمینی بارورسازی ابرها در کشور به همت نخبگان و پژوهشگران خراسان جنوبی در ارتفاعات باقران بیرجند راه‌اندازی و افتتاح شد.

این سایت هوشمند داده‌های محیطی از جمله دما، میزان رطوبت و پوشش ابر را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به مرکز کنترل ارسال می‌کند سپس با تحلیل و مقایسه داده‌ها اگر شرایط باروری ابرها فراهم باشد دستور اجرای عملیات از مرکز کنترل صادر می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور