هم استانی های عزیز، اهالی محترم خراسان جنوبی سلام.

ضمن تبریک عید سعید نوروز و آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمامی شما بزرگواران، امیدوارم همچنان که در دعای شریف تحویل سال از خداوند متعال درخواست تغییر “احوال” می کنیم، بتوانیم با تغییر در ” رفتار” خود، زمینه ساز تغییر در ” احوال” باشیم. رهبری انقلاب امسال را سال” حمایت از تولید ملی” نامگذاری کردند و لذا انتظار می رود تمامی ارکان از سیاستگذاران کلان گرفته تا مصرف کنندگان، یکپارچه به حمایت منطقی از تولیدات ساخت داخل کشور بپردازند.

جالب است بدانید جایزه صلح نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۷ به ریچارد تالر(Richard Thaler) اقتصاددان در حوزه رفتار اهدا شد. وی کتابی دارد با نام nudge که ترجمه فارسی آن “سقلمه یا تلنگر” می شود، و در آن به تجزیه و تحلیل تصمیم گیری اقتصادی با لحاظ فرضیه های روان شناختی می پردازد. این رویداد مهم و اهدا جایزه نوبل در اقتصاد به اقتصاددانی در حوزه رفتار نشان از اهمیت اصلاح رفتار در توسعه اقتصادی دارد.

در واقع افراد با تغییر در رفتار خود و رها کردن عادات غلط زندگی و رو آوردن به عادات و رفتارهای درست و منطقی در عرصه اقتصاد، زمینه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می آورند.

تولیدکننده باید رفتار خود را در تلاش برای خلق ایده و خلاقیت در تولید، شیوه تولید و  ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب اصلاح کند. مصرف کننده باید در شرایط تقریبا برابر محصولات ساخت داخل را در اولویت خرید قرار دهد. و البته دولت  و سیاست‌گذاران کلان هم باید از ارائه توصیه اخلاقی فراتر رفته، و سیاست‌های موثر مشخصی را برای اصلاح رفتار ارکان مختلف در اقتصاد  تجویز نمایند. در واقع حمایت از تولید ملی نیازمند عزم ملی و اقدام عملی با هدف اصلاح رفتار ارکان اقتصادی  است.

بازار سوغات مشهد مقدس، مقصد دائمی گردشگری و زیارت و یکی از مصادیق برجسته نیازمند حمایت از تولید ملی است. بنا به اظهار معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ارزش سوغات بازار مشهد که در طول سال بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون زائر ایرانی و ۲ میلیون زائر خارجی دارد، حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که متاسفانه حداکثر ۵% بازار متعلق به محصولات ساخت داخل است و محصولات وارداتی از کشورهایی نظیر چین غالب بازار را پوشش داده اند.

در چنین شرایطی، فارغ از تصمیمات سیاستی کلان، اولین و فوری ترین اقدام عملی مدیران منطقه ای و استانی، مدیریت بازاریابی ( Marketing Management) و معرفی مستمر محصولات ساخت داخل در قابل برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های متعدد است. با همین نگاه و بمنظور معرفی محصولات تولیدی خراسان جنوبی، به پیشنهاد استاندار محترم خراسان جنوبی  نمایشگاه نوروزگاه ایران برای اولین بار در مشهد در حال برگزاری است و خراسان جنوبی، با حضور فعالانه در این نمایشگاه و تخصیص کامل سالن عطار نمایشگاه بین المللی مشهد سعی نموده با حضور حداکثری و ارائه توانمندی های استان، سهم خود از بازار سوغات مشهد را بهبود بخشد.

به نظر می رسد در عرصه صنایع دستی و محصولات روستایی، اگر بازار مشهد را هدف بگیریم، بر اساس نظریه شیب هدف(Goal Gradient Theory) برگزاری این نمایشگاه، باید نقطه عطف و شتاب دهی به افزایش و ارتقاء سهم محصولات خراسان جنوبی در بازار سوغات مشهد باشد. چرا که این نظریه می گوید هرچه انسان به هدف خود نزدیکتر شود، تلاش بیشتری برای نیل به هدف انجام می دهد.

شما هم می توانید در تغییر رفتار مصرفی و خرید سوغات از محصولات داخلی نقش بسزایی داشته باشید. لطفا سایر هموطنان و آشنایان خود را که برنامه سفر به مشهد مقدس در روزهای آتی دارند،  ترغیب نمایید تا از نمایشگاه توانمندی های خراسان جنوبی بازدید نمایند.

سید حامد حسینی

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور بانکی، تامین منابع و سرمایه گذاری

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله