علی فرخنده در شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: از متولیان مربوطه خواستاریم در حوزه محرومیت‌زدایی در بودجه ۱۴۰۲، محرومیت‌زدایی فرهنگی را مورد توجه قرار دهند چرا که فعالیت در این زمنیه نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: با فعال شدن شورای فرهنگ عمومی استان از مرداد امسال، تاکنون اتفاقات خوبی در زمینه‌های ساختاری شورا و فرهنگی رخ داده است.

وی در ادامه گفت: تبیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور که برگرفته از مبانی اسلام و انقلاب است، از موضوعات اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در دوره جدید بود و توجه به هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی که مهمترین مولفه نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی کمیته‌های تعلیم و تربیت، جهاد تبیین، امور خانواده، امور مساجد، رسانه و فضای مجازی، سلامت اجتماعی، محصولات فرهنگی و گردشگری و کمیته ایثار و شهادت را از جمله کمیته‌های تخصصی این شورا برشمرد و گفت: ۱۱ شاخص ارزیابی برای عملکرد شورای فرهنگ عمومی تبیین و به شهرستان‌ها ابلاغ شده که ملاک سنجش اقدامات شورای فرهنگ عمومی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بودجه لازم برای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اختصاص یافته و این سند در آینده‌ نزدیک تدوین می‌شود.

فرخنده گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی دستگاه‌های فرهنگی، نمایشگاه تخصصی نوشت‌افزار اسلامی، ایرانی و کارگروه‌های تخصصی در راستای زیست عفیفانه از جمله خروجی‌های شورای فرهنگ عمومی استان در چند ماه اخیر است.

وی با بیان اینکه زیست عفیفانه بر سه محور شامل گفتمان و جریان‌سازی، فراهم کردن دسترسی آسان مردم و اقدامات سلبی استوار است افزود: فعالیت‌های مربوط به عفاف و حجاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با کلیدواژه “زیست عفیفانه” کلید خورده و در این راستا بازارچه محصولات عفاف و حجاب در شهرستان‌های استان راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری کار فرهنگی باید تشکیلاتی شود گفت: نیاز است نگاه متولیان فرهنگی به مجموعه شهرستان‌ها و استان، قرارگاهی و اقدامات تشکیلاتی باشد و از ظرفیت مردمی استفاده شود.

فرخنده گفت: در حوزه سیاستگذاری توجه ویژه‌ای به مثلثی که در حوزه شکل‌گیری جامعه اسلامی و تمدنی تاثیرگذار است، یعنی توجه به خانه، مسجد و مدرسه، شکل نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه خانواده اولین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی بوده و باید متولی واحد برای خانواده تعریف شود اظهار داشت: علیرغم اینکه مسجد قلب فرهنگی هر منطقه است، چندگانگی در حوزه اداری مسجد از کارکرد مساجد می‌کاهد که نیازمند توجه ویژه است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: اگرچه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها و استان دارای ساختار غنی است اما اتصال این زنجیره از شورای فرهنگ عمومی به محله برقرار نیست و ارتباط بین مردم و شورای فرهنگ عمومی فراهم نشده که نیازمند ایجاد ساختارهای لازم است.

در نشست امروز شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی از طرح جامع جهاد تبیین نیز رونمایی شد.

طرح جامع جهاد تبیین حول سه محور شامل تبیین اصول مبانی انقلاب و اسلام، تبیین دستاوردهای چندین ساله انقلاب و معرفی چهره واقعی غرب طراحی و ابلاغ شده است.

همچنین در این نشست لوح تقدیری به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به امام جمعه قاین برای عملکرد مطلوب شورای فرهنگ عمومی شهرستان قاینات براساس ارزیابی شوراهای فرهنگ عمومی اعطا شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور