شهردار بیرجند گفت: عملیات اجرایی ۱۴ بوستان در دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند آغاز شد که تمامی این بوستان‌ها در همین دوره به بهره‌برداری رسیده است یا افتتاح می‌شود.

محمدعلی جاوید عصر چهارشنبه در آیین افتتاح سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند که با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رییس جمهوری در آستانه روز شوراها برگزار شد، افزود: بزرگترین این پروژه‌ها ساماندهی بوستان جنگلی بیرجند با وسعت ۴۰ هکتار است که خرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد و فضای تفریحی مناسبی برای شهروندان است.

وی گفت: ۳۲ میلیارد تومان برای ۶ ماه اول سال جاری و اجرای ۳۲۰ هزار متر مربع آسفالت در نظر گرفته شده است.

شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه نباید نگاه تک بعدی به شهر داشته باشیم ادامه داد: نگاه به توسعه شهرها باید همه‌جانبه و در همه زمینه‌ها باشد.

وی گفت: در حوزه برنامه‌‎ریزی شهری، شهر یک موجود زنده و یک‌ ظرف است که باید مناسب با مظروف آن ساخته و ساماندهی شود و لذا متناسب با موجودات آن یعنی انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید بهترین‌ها را پیش‌بینی کنیم.

جاوید اضافه کرد: در شهر بیرجند که چهره‌های نخبه و فرهنگی بسیار زیادی دارد و چهار پدر علم ایران نیز از این دیار هستند، باید یک فرهنگسرای متناسب با این چهره‌های شاخص ایجاد می‌شد.

وی گفت: عملیات اجرایی فرهنگسرای بیرجند سال ۱۳۹۵ شروع شد اما به دلیل عدم تامین اعتبار از اوایل سال ۱۳۹۷ کار را به صورت جدی آغاز کردیم.

وی افزود: این مجموعه در تلاقی ۲ بافت جدید و قدیم شهر بیرجند احداث شده و دسترسی تمامی محلات شهر به این نقطه یکسان است.

شهردار بیرجند گفت: فرهنگسرای بیرجند ۲۳ هزار متر مربع مساحت دارد که سالن اصلی دارای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا با هزار و ۸۵۰ نفر گنجایش است.

وی افزود: ساختمان‌های الحاقی خدماتی و پشتیبانی چند منظوره در این پروژه طراحی شده که عملیات عمرانی آن تمام شده است.

جاوید عنوان کرد: در محوطه ۱۵ هزار متر مربع فضا داریم که فضای آمفی تئاتر روباز به ظرفیت ۳۰۰ نفر و فضای نمایشگاهی به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است تا در کنار برگزاری همایش‌ها بتوانیم متناسب با همایش‌ها، نمایشگاه مربوطه را هم برگزار کنیم.

وی گفت: از باکیفیت‌ترین و استانداردترین مصالح ساختمانی در این پروژه استفاده شده و سیستم‌های تاسیساتی از به‌روزترین و با کیفیت‌ترین سیستم‌ها است.

شهردار بیرجند اضافه کرد: اعتباری که هزینه شده ۴۸۵ میلیارد ریال است که از محل منابع داخلی شهرداری اختصاص داده شده است و اگر اعتبارات دولتی برای این پروژه وجود داشت در این شرایط تحریم امکان ساخت کمتر بود و شاید ۱۰ سال طول می‌کشید اما تدبیر شد که کار با این عظمت در سه سال انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سالن همایش این پروژه یکی از ۱۰ سالن همایش برتر کشور از لحاظ تعداد ظرفیت، کیفیت ساخت و سیستم است گفت: مجموعه فرهنگسرا بزرگترین مجموعه فرهنگسرای شرق کشور است.

جاوید تصریح کرد: برخی می‌گویند مبلغ ۴۸۵ میلیارد ریال برای احداث این فرهنگسرا شاید برنامه‌ریزی صحیح نبوده که در این بخش هزینه شده و باید در بخش‌های دیگر از جمله آسفالت معابر هزینه می‌شد اما باید بگوییم که شهرداری یک نهاد خدماتی و اجتماعی است که در حوزه‌های مختلف شهر وظیفه دارد و باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

وی گفت: اینکه تصور می‌شود شهرداری یک نهاد خدماتی است تفکر درستی نیست و ناآگاهی است لذا ما در حوزه‌های مختلف شهر وظیفه داریم.

شهردار بیرجند ادامه داد: هیچ منتی شورای شهر در حوزه فرهنگ ندارد و این سهم فرهنگ از عوارضی بوده که در این حوزه اخذ شده است.

وی افزود: در حوزه معابر شهری، بازگشایی محور فرزان از دغدغه‌های شهروندان به شمار می‌رفت که به رویا و افسانه تبدیل شده بود و در ادامه آن پل موسی بن جعفر (ع) قرار دارد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام و این محور بازگشایی شد.

جاوید عنوان کرد: همچنین سالن‌های آرامستان‌ بیرجند تخریب و مجدد بزرگتر احداث شد و دیوار یخدان که جزو تاریخ و فرهنگ این شهر بود را ساماندهی کردیم و تا ماه آینده کارخانه تولید کمپوست نیز ایجاد خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این آیین گفت: از زمانی که بنیانگذار انقلاب اسلامی دستور تاریخی ایجاد شوراها را دادند ۲۰ سال تا اولین دوره انتخابات شوراها طول کشید تا پل ارتباطی بین مردم و مسوولان به وجود آید.

ابراهیم تقی‌زاده افزود: در این دوره شورای شهر با توجه به انسجامی که ایجاد شد در بخش داخلی و تعامل با مسوولان شهری و دستگاه‌های اجرایی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف پروژه‌هایی عملیاتی و قول‌هایی داده شد که مردم مشاهده می‌کنند بقیه پروژه‌هایی که قول داده شده تا پایان عمر شورای پنجم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: امیدواریم شوراهای ششم بتوانند با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها انتظارات به حق مردم را برآورده کنند و خدمتگذاران خوبی برای مردم باشند.

همچنین در این آیین لوح تقدیری از طرف استاندار خراسان جنوبی به شهردار بیرجند و رییس شورای این شهر اهدا شد.

آیین افتتاح سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور امروز چهارشنبه در آستانه نهم اردیبهشت روز شوراها از طریق ارتباط تصویری با معاون اول رییس جمهوری در بیرجند برگزار شد.

در این آیین معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزیر کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشتند.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و توسعه شهری و روستایی استان از اولویت‌های دولت در سال‌های اخیر بوده است.