ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه در چند ماه گذشته بیش از ۲۰۰ تله زنده گیری هوبره را کشف و جمع آوری کردند.

 رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: برخی متخلفان حوزه شکار وصید با تله گذاری اقدام به زنده گیری پرنده کمیاب هوبره می‌کنند که با حضور مستمر و منظم محیط بانان در سطح مناطق شهرستان با آن‌ها برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

 

صادقی افزود: هوبره پرنده بزرگی از خانواده درناسانان است که زیستگاه آن از شبه‌جزیره سینا گرفته تا قزاقستان و مغولستان ادامه دارد؛ هوبره پرنده‌ای نیمه‌مهاجر است که در مناطق سردسیر شمالی‌تر زندگی می‌کند و در فصل زمستان به نقاط گرم شبه‌جزیره عربستان و جنوب ایران و جنوب عراق و بلوچستان و جنوب غرب هند مهاجرت می کنند و از جمله زیستگاه‌های مستعد این پرنده کمیاب مناطق مرزی شهرستان زیرکوه است.

 

وی گفت:این پرنده از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض است و براساس قوانین بین المللی، هرگونه صید، زنده گیری، خرید و فروش و شکار آن جرم محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

 

صادقی گفت: از تمامی دوستداران محیط زیست و جوامع محلی خواستاریم در امر دستگیری قاچاقچیان این پرنده کمیاب و هرگونه تخلفات زیست محیطی اعم از شکار و صید غیر قانونی محیط زیست را یاری کرده تا از ارتکاب اینگونه اعمال غیرقانونی پیشگیری شود.

 

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: باند‌های قاچاق هوبره بیشترین ضرر را به زندگی مردم بومی و محلی می‌رسانند چرا که هوبره در مبارزه با پدیده بیابان زایی، یک حلقه از زنجیره حیات برای حفظ پوشش گیاهی در مناطق کویری است و کم شدن پوشش گیاهی و افزایش ریزگرد‌ها از آسیب‌های است که در شکار هوبره به مردم بومی و محلی منطقه وارد می‌شود.