به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی فشار خون، معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند  گفت: شعار اختصاصی امسال روز جهانی فشارخون ” با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید. »” است.

دکتر مجید شایسته افزود: حمایت ذینفعان و کمک سایر سازمان ها در برگزاری هر چه باشکوهتر این کمپین بزرگ که در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه در سطح کشور اجرا می شود ، می تواند در عملی کردن سیاست های معاونت بهداشت در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون موثر باشد .

وی با اشاره به شیوع ۱۲.۳۳ درصدی فشارخون در سطح استان خاطرنشان کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ فشار خون بالا حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است در حالی که قریب به ۴۶ درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند.
رئیس مرکز بهداشت استان اضافه کرد: همچنین کمتر از نیمی از این بیماران ( ۴۲ درصد) شناسایی و درمان شده اند و یک پنجم این بیماران ( ۲۱ درصد) فشارخون با کنترل مطلوب دارند. در همین سال بالغ بر ۱۰.۸ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند.
دکتر بهرامی نژاد تصریح کرد: بیماری فشارخون بالا یک بیماری با سه پارادکس است و علیرغم اینکه معمولا” به راحتی قابل تشخیص است و درمان دارویی دارد و به راحتی کنترل می شود، اما در بسیاری از نقاط دنیا به میزان ناکافی شناسایی، درمان و کنترل می شود. فشار خون بالا عامل ۴۰ % مرگها در بیماران دیابتی و عامل ۵۳ % مرگ های ناشی ازبیماریهای های قلبی و سکته های مغزی می باشد و شواهد نشان داده اند که کاهش فشار خون حدود۳۵-۴۰% خطر سکته های مغزی و ۲۵-۲۰% خطر سکته های قلبی را کاهش می دهد.
وی اظهار داشت: همچنین فشار خون باعث افزایش خطر مرگ مادر و جنین در هنگام بارداری، دمانس، نارسایی کلیه و نابینایی می گردد. شواهد نشان داده اند غربالگری های فرصت طلبانه در محیط کار، کارخانجات، بیمارستانها، اماکن عمومی، مدارس و… باعث بهبود شاخص های شناسایی، کنترل و درمان فشارخون بالا در سطح جامعه می شود.

امار و اطلاعات برنامه فشارخون :

براساس نتایج مطالعه استپس ۱۴۰۰ :

شیوع فشارخون بالا حدود۳۶.۴ % در افراد ۱۸ سال و بالاتر بوده است. .(STEPs ۲۰۲۱) بالاتر از میانگین کشوری: ۳۲.۰۳%

پوشش درمان مناسب بیماری فشارخون ۳۸/۴۳% در افراد ۱۸ سال و بالاتر بوده است. .(STEPs ۲۰۲۱) ، پایین تر ازمیانگین کشوری: ۵۲%(پایین ترین رتبه کشوری)

پوشش درمان موثر بیماری فشارخون ۲۶.۰۸% در افراد ۱۸ سال و بالاتر بوده است..(STEPs ۲۰۲۱ )، پایین تر ازمیانگین کشوری: ۴۱.۸۹%

درصد آگاهی از بیماری فشارخون بالا ۴۹/۵۶% در افراد ۱۸ سال و بالاتر بوده است..(STEPs ۲۰۲۱) ، پایین تر ازمیانگین کشوری: ۶۱.۴۷% (پایین ترین رتبه کشوری)

براساس گزارش گیری از سامانه سیب، غربالگری خطرسنجی قلبی عروقی تعداد ۱۴۵۶۸۷ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال تحت پوشش در سال۱۴۰۱ و شناسایی تعداد ۱۴۰۹۶ نفر بیمار (جدید) مبتلا به فشارخون بالا، شناسایی تعداد ۱۶۹۳۴ نفر پره هایپرتنشن (جدید) ، شناسایی تعداد۲۲۷۱ نفر بیمار مشکوک به فشارخون بالا (جدید) ، پیگیری و مراقبت (کلیه موارد فوق الذکر) با توجه به طبقه بندی انجام شده است.

مراقبت تعداد ۳۱۵۳۴ نفراز بیماران مبتلا به فشارخون بالا( ۶۰.۸۴%) در سطح پزشک و مراقبت تعداد ۳۲۸۰۵ نفر از بیماران مبتلا به فشارخون بالا ( ۶۳.۲۹%) در سطح غیر پزشک که شاهد ارتقاء در شاخص های بیماریابی و پوشش مراقبت بوده ایم.

دکتر شایسته در پایان به ارائه خدمات رایگان خطر سنجی بیماری های قلبی عروقی و دیابت که به طور مستمر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در حال اجراست اشاره نمود و خواستار مراجعه شهروندان جهت تشکیل پرونده سلامت الکترونیکی و کنترل و بررسی عوامل خطر مرتبط با بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت و فشار خون و دریافت اموزش و مشاوره کارشناسان و مراقبین سلامت در این مراکز شدند .

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور