#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: صنعت گردشگری مصداق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و شیوع کرونا فرصتی برای بازخوانی سیاست‌های حوزه گردشگری، حفظ میراث فرهنگی و مرمت آنها است.

محمدرضا مجیدی روز سه‌شنبه در نشست ویدئو کنفرانس با موضوع اقتصاد گردشگری در دوران کرونا و پسا کرونا افزود: کرونا همه عرصه‌های زندگی انسان و از جمله حوزه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است لذا از آنجا که گردشگری یک صنعت مردم‌پایه است تحت تاثیر مستقیم کرونا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیون شغل حوزه گردشگری از شیوع کرونا متاثر شد اظهار داشت: شاید حوزه‌های دیگر اقتصادی سریع پوست انداخت و با بستر ایجاد شده در حوزه ارتباطات توانست خود را پیدا کند اما گردشگری دچار آسیب شد و عده زیادی بیکار شدند.

وی با تاکید بر اینکه باید این موضوع مورد واکاوی قرار گیرد گفت: در عرصه ملی و بین‌المللی در این مدت تجارب زیاد کسب شد که این تبادل تجربیات امید است در خروج از این وضعیت به ما کمک کند.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند عنوان کرد: تلاش می‌شود دوگانه جان و نان در تقابل هم قرار نگیرد بر این اساس کار در حوزه گردشگری و صنایع دستی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: تلاش بر این است که در کنار تامین سلامت مردم موضوعات اقتصادی نیز پیگیری شود چرا که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مجیدی افزود: برای تبدیل کردن تهدید کرونا به یک فرصت در عرصه گردشگری باید به سه پرسش با عناوین در صنعت گردشگری کجا بودیم، در شرایط کرونایی کجا هستیم و در دوران پسا کرونا قرار است به کجا برسیم، پاسخ دهیم.

وی گفت: باید برای فضای پسا کرونا و رهایی از این همه‌گیری برنامه داشته باشیم چون جوامع گذشته تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اند نمی‌توان از تجربیات استفاده کرد در حالی که در مرحله آزمون و خطا نیز قرار داریم.

مجیدی گفت: لازم است در یک هم‌اندیشی، همکاری و هماهنگی و در سطوحی از همگرایی به سطحی از هم‌افزایی توان‌ها در بخش دولتی، خصوصی، تعاونی، حوزه‌های آموزشی و آکادمیک برای احیای اقتصاد و بازتنظیم روابط اجتماعی و اقتصادی گام برداریم.

وی صنعت گردشگری را پیشران و پیشانی اقتصاد ملی دانست و افزود: احیای صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته برخی راه‌حل‌های ملی و برخی راه‌حل‌های بین‌المللی را می‌طلبد.

سفیر و نماینده سابق ایران در یونسکو اظهار داشت: برای سال ۲۰۲۰ رشد صنعت گردشگری پیش بینی شده بود ولی با توجه به شیوع کرونا انتظار رشد منفی یک تا سه درصدی طی سال جاری در حوزه گردشگری می‌رود.

وی گفت: از آنجا که آحاد جامعه بهره‌برداران مستقیم حوزه گردشگری هستند بی‌شک تامین سلامت مردم برای متولیان صنعت گردشگری یک اولویت مهم محسوب می‌شود.

مجیدی افزود: امروز پدیده‌هایی مانند بوم‌گردی رونق پیدا کرده و اقتصاد روستاییان را به این مهم وابسته کرده است که زندگی اقشار مختلف را در دورترین روستاها تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه احیای صنعت گردشگری باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها باشد تصریح کرد: تمامی حوزه‌های اقتصادی باید فعال شود چرا که رشد و شکوفایی اقتصاد ملی بر این است که همه حوزه‌ها فعال شود اما صنعت گردشگری به عنوان پیشانی بودن باید بیشتر مورد توجه واقع شود.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند گفت: مجلس شورای اسلامی از هفته‌های آینده شروع به کار می‌کند که امید است نمایندگان جدید در روزهای نخست کار خود، این موضوع را مورد توجه قرار دهند و همه وارد صحنه هم‌افزایی توان‌ها شوند.

وی بیان کرد: پروژه‌های پژوهشی میدانی که به آماده کردن زمینه‌های لازم صنعت گردشگری کمک می‌کند باید سریعتر به نتیجه برسد و نتایج تحقیقات در سایه عمل اجرایی شود.

مجیدی افزود: حفظ بهداشت و سلامت جامعه که سیاست‌های ستاد مبارزه با کرونا ابلاغ می‌کند باید در اولویت قرار گیرد تا موج دوم شیوع کرونا شکل نگیرد و مسولان مجبور به احیای قرنطینه شوند.

وی بیان کرد: باید همه حوزه‌های مختلف کمک کنند تا به تدریج و با برنامه مشخص به احیای اقتصاد به ویژه حوزه گردشگری بپردازیم.

مدرس دانشگاه اظهار داشت: باید همزیستی مسالمت آمیز با کرونا داشت تا این بیماری کمترین خسارت جانی و مالی را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: کرونا نقش کاتالیزور را داشت و زمان را فشرده کرد و امروز بسیاری از مشاغل رو به تعطیلی است اما فروش اینترنتی صنایع دستی در دوران شیوع کرونا افزایش یافته است و برای خریدها مردم متوسل به شبکه‌های مجازی بر بستر اینترنت شدند و برخی اشتغال‌ها مدیریت شد.

وی گفت: در این مدت صنعت هتلداری و حمل و نقل که در مواجهه مستقیم با گردشگر است دچار آسیب شدند لذا باید آمادگی‌های لازم صورت گیرد تا با رعایت ضوابط بهداشتی آهسته و اندک بتوان این حوزه را برای پذیرش آماده کرد.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه بازگشایی یکباره کسب و کارهای وابسته به گردشگری آسیب‌زا خواهد بود گفت: باید کار را از پذیرش گردشگر در شهرهای با وضعیت سفید و کم خطر آغاز کرد و با کسب تجربیات به صورت تدریجی گسترش دهیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در برخی بخش‌هایگردشگری چون بوم‌گردی‌ها امکان فعالیت با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد که در این زمینه باید هم‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد.

مجیدی گفت: فعالان حوزه گردشگری در این مدت نهایت همکاری را داشتند که اگر این همکاری نبود چه بسا بیماری شیوع بیشتری داشت در نتیجه باید از تجربیات برای احیای مجدد اقتصاد گردشگری استفاده کرد.

وی افزود: احیای صنعت گردشگری اگر کرونا هم وجود نداشت با توجه به نبود برخی زیرساخت‌ها مورد نیاز بود و اگر زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و فکری و فرهنگی فراهم نشود نباید انتظار داشت این صنعت رونق بگیرد.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در اتاق‌های دربسته نمی‌توان برای صنعت گردشگری تصمیم گرفت و احیای این صنعت باید در شرایط خاص اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی  کرونایی و پساکرونایی باشد.

وی افزود: صنعت گردشگری علاوه بر اینکه مردم‌پایه است میراث پایه نیز هست و بر پایه مواریث ملی ما نهاده شده است که شاید یکی از آثار مثبت فضای کرونایی که سلبیاتی هم به همراه داشت اینکه به حفظ مواریث خود نیز توجه کنیم.

وی بیان کرد: در این مدت فرصت مرمت آثار تاریخی فراهم شد تا برای حضور گردشگران بیشتر فراهم شود و اگر بناست صنعت گردشگری پایدار باشد باید این فرصت را مغتنم شمرد و قدر مواریث را که پشتوانه صنعت گردشگری است، بدانیم.