براساس نقشه‌های هواشناسی بارش‌های فصلی ماه‌های مهر، آبان و آذر در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی کمتر از نرمال خواهد بود در حالی که بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته در این استان ۵۶ درصد کاهش داشته است.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارش‌های نرمال در فصل پاییز طبق میانگین سالیانه باید در خراسان جنوبی به ۱۹.۶ درصد برسد که طبق پیش‌بینی‌ها انتظار بارندگی بین پنج تا ۱۰ میلیمتر است.

جواد نخعی افزود: بارش‌ها در این فصل در مناطق جنوبی و غربی، نرمال و در سایر نقاط کمتر از نرمال خواهد بود.

وی درباره وضعیت دمایی فصل پاییز اظهار داشت: دمای هوا در مهر و آبان نرمال اما برای آذر وضعیت افزایشی نسبت به میانگین به خود خواهد گرفت.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به طور میانگین ۱۹ درصد بارش‌ها در فصل پاییز است ولی بارندگی در فصل پیش‌رو کمتر از نرمال خواهد بود.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ۳۱ مرداد امسال اعلام کرد: ذخایر آب سدهای استان در سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر فقط ۲۴ درصد از مخازن سدهای استان آب ذخیره دارد.

سعید سروری افزود: هشت سد مخزنی با ظرفیت حجم مخزن ۷۵ میلیون متر مکعب در استان خراسان جنوبی وجود دارد که در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون متر مکعب آب در آنها ذخیره شده است.

وی اظهار داشت: خشکسالی سال‌ جاری در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده به طوری که نسبت به سال آبی در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۶ درصد بارش‌ها کمتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: این کاهش بارندگی‌ها، کاهش روان‌آب‌ها و افت ورودی سدها در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌دنبال داشته است.

وی با توجه به کاهش حجم آب سدها و کسری مخزن ۱۰۱ میلیون متر مکعبی دشت‌های استان از هم استانی‌ها درخواست کرد در مدیریت صحیح مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزی اهتمام داشته باشند و رعایت الگوی مصرف را در بخش خانگی به طور جد رعایت کنند.