استاندار خراسان جنوبی گفت: شورای مشورتی جوانان در شهرستان‌های استان به منظور بهره‌مندی از نظرات جوانان باانگیزه و متخصص در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌شود.

حمید ملانوری  در حاشیه دومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: برای تشکیل شورای مشورتی جوانان آیین‌نامه‌ای را تدوین کردیم و امروز تصویب نهایی شد که در تمامی شهرستان‌ها شورای مشورتی جوانان از همه جوانان باانگیزه، ماهر و متخصص در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد تا در کنار فرمانداران نظرات مشورتی بدهند.

وی بیان کرد: مجموع این نظرات در ستاد ساماندهی امور جوانان استان تبدیل به برنامه و مصوبه می‌شود و در راستای خدمات به جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خانه جوانان مرکز استان تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و به جوانان جویای کار تسهیلات اشتغالزایی کم‌بهره پرداخت می‌شود.

وی در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان هم این ستاد را راهکاری برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت جوانان عنوان کرد و افزود: جوانان جزو سرمایه‌های  ارزشمند کشور هستند اما هنور نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

ملانوری اظهار داشت: ستاد ساماندهی امور جوانان به منظور جبران این نقیصه راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ابتکاری ستاد توسعه خاوران و تایید آن توسط رییس جمهوری و برخی از وزرا گفت: یکی از منایع بسیار مهمی که در این ستاد مورد توجه قرار گرفته، منابع انسانی به ویژه جوانان است و بهره‌گیری از این ظرفیت باعث شده تا این ایده موفق عمل کند و به عنوان الگو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه انتخاب عناوین سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر پایه مباحث معیشتی – اقتصادی یا در حوزه فرهنگی – اجتماعی، نشان‌دهنده اهمیت این مسائل است افزود: در همین راستا ستاد توسعه خاوران بر محور شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری که بسیار کارگشا و نسخه شفابخش کشور است، شکل گرفته است.

وی بیان کرد: حرف ما در ستاد توسعه خاوران که از ابتدای امسال وارد فاز اجرایی شده، این است که توان مالی دولت پایین‌تر از بخش خصوصی است و توان دولت، توان سازمانی، تشکیلاتی، رهبری، راهبردی، مدیریتی و نظارتی است و با امکاناتی که در اختیار دارد، می‌تواند بخش خصوصی را پشتیبانی کند.

ملانوری با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر خراسان جنوبی در زمینه معدنی، گردشگری، کشاورزی و مرز گفت: ستاد توسعه خاوران برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها و نیز شکستن بروکراسی‌های اداری شکل گرفته و هدفش این است که قدرت ریسک‌پذیری مردم را بالا برده و توان و ظرفیت آنها را به میدان بیاورد.

وی اظهار داشت: توسعه و ترویج تفکر توسعه‌ای باید در استان با قدرت دنبال شود زیرا  اگر این تفکر در دولت و اقشار مختلف مردم شکل بگیرد، توسعه پایدار، متوازن و همه‌جانبه شکل خواهد گرفت.

ملانوری افزود: باید با اتخاذ روش‌هایی مناسب، مردم را برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری ترغیب کنیم چرا که ثروت و دارایی‌های خراسان جنوبی باید ابتدا در دسترس مردم استان قرار گیرد.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بخش خصوصی حدود ۵ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری کرده است و در سفر رئیس جمهوری به استان عرض کردم در صورت حمایت دولت و با استفاده از ظرفیت‌های این جغرافیای زرخیز، در بازه زمانی سه تا چهار سال تعداد ۹ شهرستان کم‌برخوردار استان از محرومیت خارج می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: جوانان از جمله گروه‌های موثری هستند که می‌توانند در مسیر فعالیت ستاد توسعه نقش‌آفرین باشند و از این پس نشست‌های کمیته‌های این استاد با حضور نمایندگان جوانان برگزار می‌شود تا از نظرات آنان برای سرعت توسعه و سرمایه‌گذاری پایدار در استان استفاده شود.

دومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی در سال جاری امروز با حضور استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به عنوان دبیر ستاد، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی متولی امور جوانان به صورت حضوری و وبینار، رییس و اعضای مجمع جوانان استان و دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان با چهار دستور کار برگزار شد.

بررسی و تصویب نهایی شیوه‌نامه تشکیل و راه‌اندازی شوراهای مشورتی جوانان استان و شهرستان‌ها، ارائه گزارش جهاد دانشگاهی درخصوص برگزاری دوره‌های سرباز ماهر براساس تفاهم‌نامه منعقده با وزارت ورزش و جوانان، تبیین اهداف، وظایف و مأموریت‌های ستاد توسعه خاوران و چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت جوانان نخبه و دانشگاهی در پیشبرد برنامه‌های آن از جمله دستور کارهای این نشست بود.

همچنین با حضور استاندار احکام اعضای هیات علمی و جوانان عضو ستاد ساماندهی امور جوانان استان همچنین پروانه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد جوانان اعطا شد.

پیش از این شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان اولین بار بهمن سال گذشته به منظور بهره‌مندی از توان و ظرفیت بانوان در طرح‌های توسعه‌ای استان خراسان جنوبی تشکیل شد.