سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گفت: ۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی با مساحت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع حاصل مطالعات پهنه‌های اکتشافی در این استان شناسایی شده است.

 عباس جرجانی افزود: بررسی پهنه‌های اکتشافی در خراسان جنوبی از سال ۹۲ کلید خورد و عملیات اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شد.

وی بیان کرد: پهنه‌ها را در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش توان بخش خصوص و شناسایی پتانسیل‌های معدنی استان تعریف کرده بودیم و توسط یکسری سازمان‌های توسعه‌ای که در اختیار دولت هستند مثل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین توسط بخش خصوصی انجام شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این خصوص حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع نقطه امیدبخش مشخص شده است که حدود ۲۰۰ نقطه می‌شود.

وی افزود: براساس این نقاط امیدبخش، شرکت‌ها کارهای اکتشافی را ادامه می‌دهند و به محض اینکه به پروانه اکتشاف رسید و مشخص شد که چه ماده معدنی وجود دارد، واگذاری از طریق مزایده انجام خواهد شد.

خراسان جنوبی، پیشرو در ژئوفیزیک هوایی

جرجانی اظهار داشت: با انجام ژئوفیزیک هوایی کار بسیار خوبی از سال ۹۲ در استان خراسان جنوبی انجام شده و شناسایی پتانسیل‌های معدنی در عمق زمین با بالگرد صورت گرفته که نقاط امیدبخش نیز براساس همین نتایج مشخص شده است.

وی گفت: ما یکی از استان‌هایی هستیم که بیشترین ژئوفیزیک هوایی در آن انجام شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ که بیشترین پهنه‌های اکتشافی استان بوده، معادل ۱۵۰ میلیارد تومان در این زمینه توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است که جای امیدواری دارد در صورت شناسایی پتانسیل‌های معدنی استان می‌توانیم برای سرمایه‌گذاری در این بخش و فرآوری معدنی گام‌های موثری را برداریم.

محدوده‌های معدنی راکد تعیین تکلیف می‌شود

وی بر ضرورت تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی راکد و واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید از طریق مزایده تاکید کرد و گفت: محدوده‌های معدنی چه در قالب پروانه‌های بهره‌برداری و چه در محدوده‌های اکتشافی که عملا راکد هستند، باید تعیین تکلیف شوند.

جرجانی تصریح کرد: با مصوبه شورای معادن استان قرار شد سازمان صنعت، معدن و تجارت حداکثر طی یک ماه گزارش کاملی را در این زمینه تهیه کند.

وی افزود: براین اساس مقرر شد کسانی که ادامه فعالیت آنها از نظر سازمان دارای توجیه باشد، کمکشان ‌کنیم و آنها که می‌دانیم تمایلی به ادامه فعالیت معدنی ندارند سریعتر تعیین تکلیف کنیم تا محدوده‌ها را از طریق برگزاری مزایده در اختیار افراد جدید قرار دهیم.