استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش ما بر مدیریت و مقابله با قاچاق کالا و ارز بوده که در این راستا اولویت نخست مبارزه با قاچاق در مرزهای غیررسمی است و می طلبد مرزبانی اشراف کامل داشته باشد.

محمدصادق معتمدیان عصر چهارشنبه در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان جنوبی افزود: ورود شتر قاچاق از مرزها به استان یکی از دغدغه‌هاست که باید این مسیرها به درستی پوشش داده شود تا مانع از ورود و خروج کالاهای قاچاق از مرزهای غیررسمی شود.

وی یادآور شد: ورود و خروج کالا از معابر رسمی یکی از راهکارهایی است که قاچاقچیان خیلی راحت از این ظرفیت استفاده می‌کنند لذا می‌طلبد گمرک و مرزبانی از شیوه‌ها و شگردهایی که قاچاقچیان از مبادی رسمی قاچاق می‌کنند آگاهی لازم داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خروج کالاهای اساسی در استان زیاد موضوعیت ندارد اما تاکید می‌شود به طور جد مورد توجه واقع شود.

وی همچنین بر ترویج باور عمومی بر مصرف کالای ایرانی و تقبیح کالای خارجی و قاچاق تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید در این زمینه برنامه اجرایی داشته باشند.

معتمدیان اظهار داشت: در این زمینه دستگاه‌هایی از قبیل سازمان صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما باید فرهنگ سازی لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین باید برای حمایت از کالای ایرانی و ممنوعیت از ورود کالای خارجی از ظرفیت اصناف، تشکل‌ها و سمن‌ها استفاده شود به ویژه برای کالاهایی که مشابه ایرانی دارد نباید در هیچ رسانه‌ای تبلیغات صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به عنوان استان مرزی در زمینه قاچاق کالا و ارز به نسبت استان‌های دیگر به ویژه شرق و غرب کشور مساله‌های ما متفاوت است و به نسبت قاچاق نیز کمتر است.

وی افزود: در برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید توسعه آموزش‌های تخصصی و کاربردی برای عناصر دست اندرکار این حوزه لحاظ شود همچنین دوره‌های آموزشی و آشنایی با قوانین و مقررات قاچاق در دستور کار قرار گیرد.

معتمدیان در ارتباط با پلاک‌گذاری شتر که به یکی از دغدغه‌های نیروی انتظامی تبدیل شده است اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه زمانبندی برای اجرای این طرح در اختیار ما قرار داد تا منابع اعتباری آن پیگیری و تأمین شود و مردم متصرر نشوند.

وی عنوان کرد: از آنجایی که بیشترین دغدغه قاچاق شتر مربوط به شهرستان نهبندان است لذا در فاز نخست پلاک‌گذاری دام این شهرستان باید انجام شود لذا بعد از انجام این طرح هرگونه شتر بدون پلاک، قاچاق محسوب خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی در پاسخ نماینده جهاد کشاورزی برای تأمین اعتبار مورد نیاز پلاک‌گذاری گفت: اعتبار دادنی نیست و گرفتنی است در این زمینه مکاتبه‌ای به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال می‌کنیم و حداکثر باید تا پایان شهریور پلاک‌گذاری دام شتر نهبندان حداقل انجام شود.

وی در ارتباط با طرح شناسایی انبارهای کالای استان نیز تاکید کرد: به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغیه ارسال شود تا در زمانبندی مشخص اطلاعات لازم در خصوص انبارها و مراکز نگهداری کالا شهرستان‌ها را به سازمان صمت ارسال کنند.

معتمدیان از تعزیرات حکومتی استان نیز خواست در تعیین تکلیف پرونده‌های تخلف سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

در این نشست «محمدرضا دبیری» به عنوان دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی معرفی و از خدمات «محمدرضا حسنی‌مقدم» دبیر سابق این کمیسیون نیز قدردانی شد.

حسنی‌مقدم اکنون دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله