– معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان به وظایف خود درخصوص ساماندهی متکدیان عمل می‌کنند اما باید هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های مربوط ایجاد شود.

سید محمدرضا طالبی  در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که با موضوع ساماندهی متکدیان برگزار شد، افزود: معضل تکدی‌گری، کودکان کار و اعتیاد چالش اجتماعی در شهرها ایجاد می‌کند و مردم خواستار رسیدگی دستگاه‌های مسئول در این باره هستند.

وی با بیان اینکه بعضی افراد به دلیل مشکلات معیشتی، تکدی‌گری می‌کنند گفت: در برخی موارد نیز افرادی با سازماندهی متکدیان، آنان را به این سمت هدایت می‌کنند که باید این مشکل را حل کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تنها به جمع‌آوری متکدیان و رهاسازی آنان بعد از مدتی نباید اکتفا کنیم، متذکر شد: برای ساماندهی متکدیان دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که در آنها برای هر یک از دستگاه‌ها تکالیفی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه خلأ قانونی نداریم افزود: مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند باید افراد متکدی که برای چندمین بار جمع‌آوری می‌شوند را به همراه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه هر یک از آنان، به نیروی انتظامی استان معرفی کند.

طالبی گفت: اتباع جمع‌آوری شده به عنوان متکدی باید تحویل اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری شوند تا از آنان تعهدی گرفته شود مبنی بر اینکه تکرار تکدی، برگشت دادن به افغانستان را سبب خواهد شد.

وی بیان کرد: بعد از اینکه مشکل هر یک از افراد جمع‌آوری شده مشخص شود، متکدیانی که دارای بیماری روانی هستند باید برای درمان به دانشگاه علوم پزشکی معرفی تا بعد از بهبودی به بهزیستی معرفی شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: معتادان متجاهر هم تا زمان ایجاد مرکز ماده ۱۶ در استان باید در مراکز ماده ۱۵ پذیرش شوند و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اعتبار لازم را در این زمینه تامین کند.

وی با بیان اینکه سالمندان متکدی باید برای نگهداری در مراکز سالمندان به بهزیستی معرفی شوند، عنوان کرد: معتادان بعد از بهبودی باید به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شوند تا متناسب با سن و جنسیت در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و با دریافت گواهینامه، از تسهیلات اشتغالزایی برای ایجاد شغل بهره‌مند شوند.

طالبی گفت: اقدامات ایجابی در مراحل اولیه انجام می‌شود و اگر با ارائه راهکارهای لازم زمینه اشتغال این افراد فراهم شود و دوباره تکدی‌گری کنند، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد تا تصمیمات سلبی براساس قانون مجازات اسلامی درباره آنان اتخاذ شود.

وی با تشکر از دستگاه‌هایی که به وظایف خود در این خصوص عمل کرده‌اند گفت: در صورت محرز شدن کوتاهی دستگاه‌ها و ترک فعل، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

براساس مصوبه این جلسه، متکدیان دیگر شهرستان‌ها که در بیرجند جمع‌آوری می‌شوند، برای تعیین تکلیف توسط مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری به فرمانداران معرفی می‌شوند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور