رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: شهروندان سفارش کالا و اقلام مورد نیاز خود را صرفاً از سایت های فروشگاهی معتبر انجام دهند و از سایتهایی خرید کنند که حتماً نماد اعتمادالکترونیکی را داشته باشد.

ب سرهنگ” علی محمد پور” در تشریح این خبر اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا خرید کالا از فروشگاه های آنلاین و کانال ها در شبکه های اجتماعی افزایش یافته است که شهروندان دراین خصوص باید مراقب باشند.
وی افزود: افراد سودجو و کلاهبردار با سوء استفاده از موقعیت پیش آمده و با ایجاد سایت های فروشگاهی جعلی و انجام تبلیغات فریبنده در شبکه های اجتماعی با تبلیغ فروش کالاها و خدمات موردنیاز مردم در اوضاع کنونی با قیمت های پایین تر از عرف بازار و با جلب اعتماد مشتریان پس از ثبت سفارش کالا و اقلام مورد نیاز اقدام می کنند.
سرهنگ محمد پور بیان داشت: کلاهبرداران پس از دریافت وجه تعیین شده عمومأ یا کالا و اقلام سفارش داده شده را برای مشتریان ارسال نمی کنند و یا با کلاهبرداری اقلام بنجل و تقلبی را برای متقاضیان می فرستند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: ارسال پیام با سرشماره های پیامکی به ثبت کنندگان آگهی فروش کالا در سایت های درج آگهی تحت عناوینی مانند”جهت تمدید مدت آگهی خود یا جلوگیری از حذف شدن آگهی می بایست به لینک زیر مراجعه کنید”که شهروندان می بایست به اینگونه پیام ها توجهی نکنند چرا که کلاهبرداران کاربر مورد نظر را به درگاه جعلی پرداخت هدایت و موجودی کارت قربانی را سرقت می کنند.
وی بیان داشت: بستر شبکه های اجتماعی مکان مناسبی برای خرید های آنلاین نمی باشد و شهروندان می بایست پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه در هنگام خرید کالا، از سامانه های تبلیغاتی از صحت کالا یا خدمات ارائه شده اطمینان حاصل کنند و قبل از پرداخت وجه کالای خود را به صورت فیزیکی مشاهده کنند.
سرهنگ محمد پور خاطر نشان کرد: کاربران مدنظر داشته باشند آدرس درگاه های بانکی همیشه با پروتکل امن  https// شروع می شود و همچنین کد امنیتی درگاه های بانکی با هر بار refresh کردن تغییر می کند ولی معمولا در اکثر صفحات فیشینگ کد امنیتی به صورت عکس بوده و با refresh کردن تغییر نمی کند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: شهروندان رمز اینترنتی یکبار مصرف بانک خود را فعال کنند و برای انجام کارهای بانکی در بستر اینترنت به هیچ عنوان از کارت های بانکی که مبالغ موجودی در آنها بالا می باشد استفاده نکنند.
سرهنگ محمد پور تصریح کرد: اولین پیش فرض برای حقیقی و سالم بودن خدمات فروشگاه های لکترونیکی، این است که کالاهای مجاز ارائه می‌کند پس بنابراین فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز به فروش می‌رسانند، با احتمال بسیار بالا به قصد کلاهبرداری به وجود آمده اند.
وی به شهروندان توصیه کرد:هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های‌‌ موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس‌ فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.