عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در خراسان جنوبی امسال با برگزاری آیین‌های عزاداری متمرکز در شب و روز عاشورا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به سوگواری پرداختند.

آیین‌های عزاداری ماه محرم بویژه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی امسال در خراسان جنوبی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین عزاداران در فضای باز و به صورت متمرکز در مکان‌های مشخص برپا شد.

مردم این دیار با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا با حضور در فضای باز هیات‌های عزاداری به یاد امام حسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت اشک ماتم ریختند.

امسال به منظور رعایت نکات بهداشتی پخش اقلام نذری از آیین‌های عزاداری محرم حذف شد و عزاداران سعی کردند با از استفاده شیوه‌های مختلف از جمله پخش ماسک و اقلام بهداشتی نذری، مانع از انتشار ویروس کرونا برای حفظ سلامتی مردم شوند.

کوتاه شدن زمان برگزاری آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نتوانست چیزی از ارادت مردم به اباعبدالله الحسین (ع) را کم کند و آنها نیز با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی همانند سال‌های گذشته پرشور در آیین‌های عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا شرکت کردند و سیدالشهدا را برای شفای بیماران و دفع بیماری از جوامع بشری و اسلامی، شفیع قرار دادند.

مراسم محوری روز عاشورا امسال در سه نقطه شهر بیرجند بدون دسته روی هیات‌ها برگزار شد.

عزاداری روز عاشورا در فضای باز آستان امامزادگان باقریه، بهشت متقین (قتلگاه) بیرجند و اطراف مسجد امام حسین (ع) با حضور باشکوه و متمرکز سوگواران حسینی برگزار و سپس نماز ظهر عاشورا به جماعت اقامه شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: امسال در روزهای تاسوعا و عاشورا با توجه به محدودیت‌های کرونایی به حداقل برنامه‌ها اکتفا شده و سه نقطه شهر بیرجند و یک نقطه در دیگر شهرها  برای اقامه نماز ظهر عاشورا در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام احمد رضایی افزود: نماز ظهر عاشورا در محل امامزادگان باقریه (ع) بیرجند به امامت حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و در بهشت متقین (قتلگاه) بیرجند توسط حجت الاسلام محمد مختاری امام جمعه موقت بیرجند اقامه می‌شود.

آیین‌های عزاداری ماه محرم در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز مکان‌های مختلف در حال برگزاری است.