معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش نگرن کننده مسمومیتها در نیمه نخست امسال در خراسان جنوبی خبر داد

دکتر ناصری در نشست خبری به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها گفت: از آغاز امسال تاکنون هزار و ۶۱ نفر در استان دچار مسمومیت شدند که این آمار در کل سال گذشته ، هزار و ۴۴۰ نفر بود که این افزایش نگران کننده ، نیازمند توجه بیشتر مردم به مواد غذایی و محیط اطرافشان است.
وی با اشاره به تغییر نوع مسمومیت ها هم در این دو مدت افزود: مسمومیت های غذایی و گزیدگی امسال بیشتر از سایر مسمومیت ها گزارش شد در حالی که در سال های گذشته مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر و دارو شایع بود که البته این نوع از مسمومیت همچنان در گروه سنی جوانان و نوجوانان بیشتر به چشم می خورد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: داروهای خواب آور و ضد درد بیشترین مسمومیت‌های دارویی را به دنبال دارد که داروخانه‌های استان به هیچ عنوان مجاز به فروش قرص خواب آور بدون نسخه به ویژه به جوانان و نوجوانان نیستند.
ناصری از افزایش مرگ و میر ناشی از مسمومیت مواد شیمیایی و شوینده‌ها در استان نیز خبر داد و گفت: هم‌استانی‌ها باید از اختلاط انواع شوینده‌ها برای نظافت خودداری و نکات ایمنی روی شوینده‌ها را با دقت مطالعه کنند.
” کمبود اقلام دارویی نسبت به قبل کمتر شده “، خبر خوش معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این نشست خبری بود که گفت: تمام کارخانجات تولیدکننده فرآورده‌های مواد دارویی از وزارت بهداشت مواد اولیه خود را تامین می کنند و مردم باید به داروهای ایرانی اعتماد و آنرا مصرف کنند.
ناصری با بیان اینکه وزارت بهداشت کمبودهای دارویی را لحظه‌ای رصد و رفع آنرا پیگیری می‌کند افزود: شهروندان اگر با مشکل کمبود دارو مواجه شدند، می‌تواند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و این کمبود دارو را اعلام کنند.
وی به مردم توصیه کرد از خریداری کپسول‌های دست ساز گیاهی خودداری کنند چرا که این کپسول‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست و در آن اغلب داروهای شیمیایی، توهم‌زا و موادمخدر استفاده می‌شود.
هفته اول آبان ، هفته “پیشگیری از مسمومیت ها” نامگذاری شده است.