معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شهرداران شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک پروژه را تعریف کنند که حتما تا پایان دولت به اتمام برسد.

مهدی جمالی نژاد روز چهارشنبه در نشست کاری شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرها و شهرستان‌های خراسان جنوبی که به میزبانی شهرستان فردوس برگزار شد افزود: این پروژه‌ها در قالب پروژه‌های ۱۴۰۰ در سراسر کشور حمایت خواهند شد.

وی تصریح کرد: فقط پروژه‌هایی حمایت می‌شوند که دارای طرح و برنامه مشخص باشند.

معاون وزیر کشور گفت: در بحث مدیریت پسماند اعتبارات خوبی اخذ شده و با اینکه اولویت با شهرهای شمال کشور است اما خراسان جنوبی را ویژه خواهیم دید.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند برای کاهش هزینه در مدیریت پسماند و حمل و نقل از ظرفیت شرکت‌های منطقه‌ای استفاده کنند.

جمالی نژاد افزود: درخصوص تامین تجهیزات طبق تفاهم‌نامه یک سوم بین شهرداری، استانداری و سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حاضریم تا هر اندازه که نیاز باشد، کمک کنیم.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌های خوبی در استان با بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد شده که در قالب این تفاهم‌نامه‌ها هر کمکی لازم باشد، چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه شهرداران ضریب ماندگاری مسافران را با ایجاد زیرساخت‌ها در شهرشان فراهم کنند افزود: معرفی میراث فرهنگی و معنوی کمک شایانی به این حوزه خواهد کرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه در معرفی شهرها خیلی ضعیف هستیم و شهرداران باید حق مردم خود را مطالبه کنند، متولیان هم با ایجاد تورهای تخصصی بعد از کرونا تجربه شهرداران موفق را به اشتراک بگذارند.

جمالی نژاد گفت: مدتی که در سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مشغول بودم کشور سخت‌ترین شرایط ممکن را گذرانده که در طول تاریخ بی‌سابقه است.

وی افزود: نوروز ۹۸ بیش از ۲۵ استان کشور درگیر سیل شدند و ۱۶۰ هزار منزل مسکونی تخریب شد، قضیه سهمیه‌بندی بنزین، کرونا، قرنطینه و تحریم‌های ظالمانه یکی پس از دیگری شرایط را سخت کرد.

وی گفت: با همه مشکلات اما از خیلی کشورهایی که ادعا داشتند، بهتر عمل کردیم زیرا خیلی از آنها سیل و دیگر مسایل را نداشتند و تحریم هم نبودند.

معاون وزیر کشور افزود: در همین ایام ۴۰ هزار پروژه جدید زودبازده را شروع کردیم که ۳۰ هزار از آنها تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود باید اعتقاد داشته باشیم که با ظرفیت و استفاده از توان خودمان می‌توانیم زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه شویم.

وی گفت: شهرداری‌ها زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف شهری فراهم کنند تا به عنوان یک نهاد مستقل وابسته نباشند.

جمالی نژاد افزود: شهرداری به عنوان یک نهاد مستقل و غیردولتی باید به خودش متکی باشد و با استفاده از ظرفیت موجود شهر را اداره کند.

وی گفت: تا وقتی بحث‌های مربوط به نفت نبود، به دنبال درآمد پایدار نرفتیم و شهرداری‌ها هم همین طور اقدام کنند زیرا قوی شدن فقط مربوط به حوزه‌های نظامی نیست بلکه حوزه‌های شهر و روستا را هم شامل می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور امروز (چهارشنبه) وارد فردوس شد و به همراه استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی از برخی طرح‌های عمرانی در این شهرستان بازدید کرد.

بازدید از طرح‌های عمران شهری در سرایان و بیرجند و افتتاح چند طرح عمرانی در مرکز استان از دیگر برنامه‌های سفر جمالی نژاد به خراسان جنوبی است.